Jag har en underlig fundering när det gäller smörjning på två takts diesel hur funkar det. Nån som vet nått finns det till snöskotrar.?
Jo, tjena. Alla moderna fartygsdieslar är tvåtakt.Av någon underlig anledning slutade man med tvåtaktsdieslar redan på sextiotalet...
Även i princip alla äldre, men i lastbilar blev de utkonkurrerade.Jo, tjena. Alla moderna fartygsdieslar är tvåtakt.
Men slutade dem inte att tillverkas på -60 talet?Även i princip alla äldre, men i lastbilar blev de utkonkurrerade.
Vikteffektförhållandet är ju inte primärt i en fartygsdiesel, hellre då enkel konstruktion, tålighet mot lågraffinerade bränslen och servicevänlighet.
Vad menar du? Jag bortsåg från fartygsdieslar helt enkelt, eftersom de knappast äger tillämplighet på snöskotrar. Det närmaste jag kom i tanken var de tvåtaktsdieslar som Detroittillverkarna monterade i lastbilarna fram till sextio någon gång. En båtgranne för tjugo år sedan hade en sådan i sin hembyggda tiometers motorbåt. Motorn vägde närmare halvtonnet och utvecklade 120 hk... Speciellt ljud men hopplöst efterbliven på alla sätt.Men slutade dem inte att tillverkas på -60 talet?
Hur ska du ha det, eller trollar du bara?
Mitt tips till dig är att inte uttala dig om sådant du varken kan eller har att göra med.Vad menar du? Jag bortsåg från fartygsdieslar helt enkelt, eftersom de knappast äger tillämplighet på snöskotrar. Det närmaste jag kom i tanken var de tvåtaktsdieslar som Detroittillverkarna monterade i lastbilarna fram till sextio någon gång. En båtgranne för tjugo år sedan hade en sådan i sin hembyggda tiometers motorbåt. Motorn vägde närmare halvtonnet och utvecklade 120 hk... Speciellt ljud men hopplöst efterbliven på alla sätt.
Men - han fick den gratis.
(Tips från coachen: Om det är meningen att försöka vara dryg/tuff så gör det kanske lite större intryck om du använder de/dem korrekt)
Där ser man... haha.Tvåtakts dieselmotorer fanns och finns i alla storlek, från vevhusspolt (Sachs) till kompressor/turbomatat) Krupp, Ford Detroit, Mitsubishi osv.
Svagheten på gamla lastbilstvåtakt motorer var kolvarna, Inga problem med dagens kolvar.
Ett annat problem var varvtalet, ventilerna i en 2t-motor som aktiveras dobbelt så mycket som i en 4t-motor, inga problem med dagens ventildrift.
En av världen modernsta stridsvagner, den japanske Typ 90 har en 10 cyl. Mitsubishi 2t-diesel med 1500 hk.
Också i framtiden kommer vi att se nya 2t-diesler.
http://www.deltahawkengines.com/
http://www.ecomotors.com/