Extremt billiga ContourHD

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Jag har installerat QuickTime samt programmet Storyteller som man skulle göra för att kunna justera diverse inställningar på kameran, men jag får inte igång programmet? Direkt jag försöker öppna programmet kommer detta fram: "Contour Storyteller kan inte initiera filmspelaren." Någon som har varit med om samma sak som kan förklara hur jag skall göra? Tack på förhand! :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag har installerat QuickTime samt programmet Storyteller som man skulle göra för att kunna justera diverse inställningar på kameran, men jag får inte igång programmet? Direkt jag försöker öppna programmet kommer detta fram: "Contour Storyteller kan inte initiera filmspelaren." Någon som har varit med om samma sak som kan förklara hur jag skall göra? Tack på förhand! :)
Det var inte något problem för mig att få igång Storyteller iaf, men jag har större problem med själva kameran. Jäkligt svår att få igång och stänga av, när jag har startat den och sätter i USB-kabeln stänger den av sig och jag kan inte få kontakt med datorn. Enda som funkar är att ta ur batteriet för att kunna få igång den igen. När den väl är igång är det skitsvårt att få den att stänga av sig, håller ner knappen i 3-5 sekunder men ingenting händer, jävligt irriterande måste jag säga
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Låter som att man är bland de få som fått en som funkar perfekt, så jag kan inte klaga. Har inte haft några som helst problem.
Känns mycket smidigare än min tidigare GoPro.

Kameran behöver inte vara påslagen för att du ska få kontakt med datorn.
Se bara till att trycka in kontakten från usb-kablen hela vägen in i kameran, nästan inget av kontaktstycket ska synas.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Låter som att man är bland de få som fått en som funkar perfekt, så jag kan inte klaga. Har inte haft några som helst problem.
Känns mycket smidigare än min tidigare GoPro.

Kameran behöver inte vara påslagen för att du ska få kontakt med datorn.
Se bara till att trycka in kontakten från usb-kablen hela vägen in i kameran, nästan inget av kontaktstycket ska synas.
hjälper inte på min.. spelar inte nån roll om ja trycker in den hela vägen eller inte. Min kamera måste vara igång innan ja ansluter till datorn annars syncar den inte. :/ att jag har världens problem att få igång den är en annan sak. Va ut en sväng o lekte lite på gården med den och nu får jag inte igång den. Måste säga att jag börja bli jävla less på av och på knappen haha
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Nå var har ni nu filmerna? :)
Vill se vilken kvalitet ni får med kamerorna :p
 

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Hur funkar dom för er som har köpt dom, har nåns gått sönder? funkar dom bra? bra bild? och vad har ni för minneskort?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Slog till på en HD 1080p jag med kostade ju mindre än en tredjedel av en GoPro.

Fick min igår och har bara testat lite filmning inne, det funkar ju iaf. Funkar även bra med överföringen till datorn.
Blir upp till Jämtland V.5 till Storåbränna-eventet bla. Sen upp till Riksgränsen som det ser ut veckan efter. Den kommer väl att få bekänna färg då =)
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Vilken kvalite var det inspelat i?

Sen står ju i manualen att den klarar 16gb, har någon provat om det funkar med 32gb klass 10 minne? Slog till på ett billigt sådant samsung-microSD ifrån Webhallen.se (390:) Tar det till mobilen annars men håller tummen att det passar till kameran.
720p 30 fps.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Var köpte ni era contour kameror?
Ridestore.se köpte jag min på, kanske finns billigare på något annat ställe men skulle ha lite andra saker därifrån med och det var fraktfritt.

Följde med både ett 2gig som satt i kameran och ett 8gb kort som låg i kartongen.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
720p 30 fps.
Ok, har tänkt kört i det läget eller högsta då jag filmar. Såg det fanns ett 720p 60fps "Action HD-läge" med men enligt programmet i datorn så skulle det ta mer än 1080p läget (30fps).

Gissar att 60fps ej skall behövas egentligen. 24hz eller 23.976fps är väl siffran som gäller vid "riktig" filminspelning.

du måste ha över klass 4 på kortet!
Jo, jag tänkte mer på om kameran klarade att hantera större kort än 16gb. Gissar att det stod 16 i manualen för att 32 var nog inte så vanligt då den släpptes.


Sen en annan grej. Batteriet såg misstänkt likt gamla nokia-mobilbatterier (typ det jag hade i en gammal N80i) någon som vet om det är samma till någon telefonmodell?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte om det är skrivet om, men måste fråga.

Hur fan uppgraderar man programvaran? Har prövat ladda net nån ".bin" fil som man skulle lägga i .rot mappen men det blir då inge bättre av det.

Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig, har inte heller "storyteller", vadfan det nu är. Kan man ladda ner det?

Ska ut och åka i helgen och vore trevligt att få spela in lite.

Edit. kikade lite på countors hemsida och hittade en länk man kunde latta ner storyteller. Så det kanske löser sig=)

Edit 2: Sådärja. Man är kanske inget datasnille, men nu funkar det. Kanoners
 
Last edited:

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Ok, har tänkt kört i det läget eller högsta då jag filmar. Såg det fanns ett 720p 60fps "Action HD-läge" med men enligt programmet i datorn så skulle det ta mer än 1080p läget (30fps).

Gissar att 60fps ej skall behövas egentligen. 24hz eller 23.976fps är väl siffran som gäller vid "riktig" filminspelning.



Jo, jag tänkte mer på om kameran klarade att hantera större kort än 16gb. Gissar att det stod 16 i manualen för att 32 var nog inte så vanligt då den släpptes.


Sen en annan grej. Batteriet såg misstänkt likt gamla nokia-mobilbatterier (typ det jag hade i en gammal N80i) någon som vet om det är samma till någon telefonmodell?

Jo, det är endast om du tänkt göra en film med slowmotion som det är nödvändigt att köra på 60 fps.

Jag allt som oftast på 720p och 30 fps, det räcker anser jag och man kan filma mycket mer/längre.
 

christian.90

Medlem
28 aug 2010
18
0
1
luleå
Vet inte om det är skrivet om, men måste fråga.

Hur fan uppgraderar man programvaran? Har prövat ladda net nån ".bin" fil som man skulle lägga i .rot mappen men det blir då inge bättre av det.

Skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig, har inte heller "storyteller", vadfan det nu är. Kan man ladda ner det?

Ska ut och åka i helgen och vore trevligt att få spela in lite.

Edit. kikade lite på countors hemsida och hittade en länk man kunde latta ner storyteller. Så det kanske löser sig=)
här är en guide hur du uppdaterar ContourHD:
http://help.contour.com/customer/portal/articles/228221-contourhd-1080p-v1-17-


här laddar du ner storyteller:
http://contour.com/software/storyteller
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Gällande batteriet till Contour så passar Nokias BL-5C batteri, de är exakt samma, och köper du Nokia original (typ150kr på nätet) så är det samma kapacitet som Contours egna, alltså 1050mAh. Men se upp för piratbatterier, dom brukar vara antingen mindre eller falskmärkta med mycket högre kapacitet än verkligheten.

Hade själv tur å hade en Nokia liggandes med ett fräscht batteri, å dessutom en billaddare och vanlig 230v laddare liggandes (från gamala mobilen, mini USB) som passar i nya kameran...

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk