krockat skotern... försäkringsbolaget?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
var ute å körde igår och crashade skotern mot ett träd,:Cry:

Det jag undrar är hur länge försäkringsbolaget tar på sig att fixa skotern alt, tar in den?

Har helförsäkring så det täcker upp allt.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Beror på verkstad och förs bolag.
Om man lyssnar med verkstäderna verkar Länsförsäkringar vara snabbast med att avgöra om det ska lagas eller skrotas. Men sedan ska ju verkstan prioritera din skoter också, gå igenom vad som ska bytas, hur mycket arbetstid som krävs osv...
Om det är mycket skador skulle jag bli väldigt förvånad om du har den tillbaka före mitten på feb.

Trist inledning på säsongen! :(

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
länsförsäkringar är riktigt snabba vi hade pengarna i handen max 4 veckor efter jag krockade med pappas i en sten men då var det ju vår och görans motor hade lite att göra

R

räsern

Då min var in i ett träd med a-armarna på högersida och stötfångarn fram så tog det exakt en månad

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Försäkringbolagen har ju en viss handläggningstid som kan variera, sen beror det lite på hur mycket din handlare har att göra på verkstan.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har ahft 2 försäkringsärenden på min rev. Första tog precis 30 dagar. Då hade jag krökt framvagnen i en krok med en bil. Andra försäkringsärendet tog 5 månader. Då hade jag dragit en sten rakt igenom chassiet via bandtunneln. Svårt att uppskatta som sagt men drygt 1,5 månader är nog normalt.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
OKey , jag har länsförsäkringar,

Skadorna som syns är att framvagnen på höger sida har tryckts bakåt , bromsen har slutat fungera, huven är helt lös och trasig , luft bruken är pajj , ena skidan kollar på stjärnorna , säkert nå mer också har inte haft tid att gå igenom den själv =/

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
OKey , jag har länsförsäkringar,

Skadorna som syns är att framvagnen på höger sida har tryckts bakåt , bromsen har slutat fungera, huven är helt lös och trasig , luft bruken är pajj , ena skidan kollar på stjärnorna , säkert nå mer också har inte haft tid att gå igenom den själv =/
Min gissning är att den blir inlöst isåfall.
Verkstan räknar ju på alla skadade grejer till fullt pris + arbete. Det blir fort pengar.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
När brorsan satte sin summit 800 hillclimb-x i en stubbe på premiärturen för 2 vintrar sen tog det ca 2 veckor innan skotern stod hemma på gården igen med ny främre del av chassiet och framvagn. Han blir förvisso 6k kr fattigare men dom försäkringsbolaget/verkstan var snabba på att laga.

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Har ahft 2 försäkringsärenden på min rev. Första tog precis 30 dagar. Då hade jag krökt framvagnen i en krok med en bil. Andra försäkringsärendet tog 5 månader. Då hade jag dragit en sten rakt igenom chassiet via bandtunneln. Svårt att uppskatta som sagt men drygt 1,5 månader är nog normalt.
Verkar leva ett hårt liv gammelräven ;)

Gott Nytt år på dig! :)

/Matti

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Tråkig start på säsongen, hur gick det med dig då?
Det gick väl hyvsat bra för mig , ont i knäet då den fick den största smällen när jag gjorde min frivolt över styret , så det är uppsvullet och jävligt , ska åka på rönken imorgon och kolla om det är nå sprickor eller dyl. Men hade tur i oturen kan man säga :) hade jag krockan 30-50cm längre åt höger hade jag flygit rakt in i tallen med huvudet före.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Verkar leva ett hårt liv gammelräven ;)

Gott Nytt år på dig! :)

/Matti

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Den fungerar dock klockrent nu! Ser dock inte riktigt likadan som när du sålde honom. Ska tare försiktigt framöver. Verkar gå troll i allt av vad motor jag ägt under 2011. Hoppas att 2012 blir ett bra år istället. Vi kanske möts i lederna kring vemdalen/hede i år.
Gott nytt år på dig med.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har nu fått svar från Handlarn , skulle kosta 54000 att laga skotern =/
Tur att man har helförsäkring så självrisken är bara på 5000.

Antar nu att dom kommer att lösa in den så hoppas man får pengarna fort

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
54000:- ???????
Inte ens ett nytt komplett chassie med framvagn kan kosta så mycket...

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Vart rätt så chockad när han sa priset , nån som vet hur snabba/Sega försäkringsbolaget brukar vara att betala ut pengarna? :)