Jo upp till 80-100 sen blir den lämnad av de flesta moderna 800Angående motorn så tycker jag att den tål att jämföras med de flesta moderna 800or prestandamässigt.
Tror Polaris till slut ändrade till metriska skruvar när de tog fram pro-ride chassiet.Tum är djävulens påfund!
Tror snarare jämförelse mot en "modern 2-T 600cc"är tyvärr sanningen,dock inte vikt mässigt,men gillar man 4-T,så är det ju yamaha som endast satsat stenhårt på den kategorin,fast arctic har ju gått några steg längre/extremare.....En av anledningarna till det relativt höga andrahandsvärdet är nog just för att dom inte släpper en ny modell var eller vartannat år eller gör väldigt stora ändringar på de befintliga modellerna.
Angående motorn så tycker jag att den tål att jämföras med de flesta moderna 800or prestandamässigt.
Det är ju inte enbart hästkrafter som säger allt? Om jag inte är helt ute och cyklar så plockar nog nytron ut mer hästkrafter vid samma varvtal då den är lågt trimmad?!? En erfarenhet är ju att nytron sticker iväg jäkligt fort för att sedan bli omkörd vid högre hastigheter..Effektmässigt ligger nytron närmare en 600 med cirkus 130 hästar medans apexen ligger jämförbart med en modern 800 med 150-160 kilokus
Edit: lägger man sedan på en stressfläkt är det ju game over
De olika resultaten talar väl sitt tydliga språk om hur mkt föraren och förhållanden påverkar?Vi körde ett litet race i vintras mellan en massa maskiner när vi var uppe i huså. Väldigt intressanta resultat som jag faktiskt inte hade trott alls.
Längd: lite över 200 meter
Höjd: ca 550möh
Underlag: uppkört spår, relativt mjukt.
Mina race (obs ingen överladdning då):
Nytro xtx vs Lynx E-tec 800 -12, 44 matta, nerdrevad (kort)
Vinst för mig 1 - 0
Nytro xtx vs Renegade 800ho -05 (föraren var en tjej som hade kört skoter typ 2 gånger)
Vinst 1 - 0
Semifinal bäst av tre
Nytro xtx vs Renegade 600 sdi -09
Vinst för mig med god marginal båda heaten 2 - 0
Final, bäst av tre
Nytro xtx vs Lynx Boondocker -11, föraren väger kanske 25kg mindre än mig om det kan vara en tröst
Första racet vinner jag med någon skoterlängd.
Andra förlorar jag med kanske 3-4 längder, spinner mycket i starten.
Tredje förlorar jag starten och ligger ca 2 skoterlängder bakom hela vägen in i mål.
En annan intressant match var mellan en äldre Polaris pro-xr 800 med dubbelpipa och andra toppar osv som lyckades vinna ett race mot boondockern i semin som jag fick smisk av i finalen, detta var även det 3 väldigt jämna race.
Jag trodde inte att gammelnytron skulle klara sig så pass bra mot dessa maskiner...
Som jag fattat ändrade man hela tillverkningen till metriskt, där av bättre finish på saker och ting t.ex. (kan dock ha fel)Tror Polaris till slut ändrade till metriska skruvar när de tog fram pro-ride chassiet.
Ehhh...kan du utveckla det där inlägget en aning?Det är ju inte enbart hästkrafter som säger allt? Om jag inte är helt ute och cyklar så plockar nog nytron ut mer hästkrafter vid samma varvtal då den är lågt trimmad?!? En erfarenhet är ju att nytron sticker iväg jäkligt fort för att sedan bli omkörd vid högre hastigheter..
Vet ingen modern 800a som "bara" har 130-135 hk. Däremot finns det 600or som bänkar 130~ hästar.antar att du menar modern 800? vet då ingen 600 som har över 135 hk?