Yamaha 2013

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om det är något man skall framhålla med Yamaha så är det väl att det inte "käkar" remmar och motorerna håller ruskigt bra.........
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Det är oftast ett evigt märkespajkastande när man vill framhäva ett visst skoterfabrikat
Om man lämnar mer subjektiva delar såsom körställning, utseende m.m. så har jag kommit fram till följande:
Som Yamahaägare ska jag försöka vara så objektiv jag kan.


Fördelar:
+ 4-taktsmotorerna är mycket driftsäkra jämfört med många 2-taktsmotorer
+ Högt vridmoment
+ Bränslesnåla
+ Nästintill luktfri (kläderna iallafall)
+ Tysta
+ Överlag hög byggkvalitet
+ Förhållandevis högt andrahandsvärde
+ Turbokonverteringar fungerar bra och ger bra effekt med hög tillförlitlighet

Nackdelar:
- Tyngre än den flesta skotrar på marknaden
- Original har motorn lägre effekt jämfört med motsvarande 2-taksmaskin i samma klass
- Gamla och konservativa i många konstruktioner såsom chassi , handbroms m.m.
- Vissa delar överdimensionerade som leder till ökad vikt
- Nytron har en liten bränsletank
- Avgasrör bakom sadel försvårar placering av packväska och extradunk
- Få och små modelluppdateringar genom åren.

Det finns säkert fler för- och nackdelar att ta upp. Detta var vad jag tycker såhär direkt. Kanske någon fler kan fylla i bra och objektiva delar i detta.

Alla skoterfabrikat har sina fördelar och nackdelar. Frågan är förstås vad respektive skoterköpare efterfrågar och värdesätter...

Nya modeller är kul. Yamaha brottas säkert med höga utvecklingskostnader, små serier och liten marknad.
Istället för att byta skoter varje år har jag istället köpt och byggt delar på skotern varje år.
För mig är det ett sätt att ha något "nytt" varje säsong.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
En av anledningarna till det relativt höga andrahandsvärdet är nog just för att dom inte släpper en ny modell var eller vartannat år eller gör väldigt stora ändringar på de befintliga modellerna.

Angående motorn så tycker jag att den tål att jämföras med de flesta moderna 800or prestandamässigt.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Hade jag bytt skoter idag så hade jag nog bytt till en Polaris Pro RMK -13. Ser väldigt fina och lätt hanterliga ut. Dock så gillar jag nytron och dess motor, hade ja haft turbo hade jag nog gillat den ännu mer.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
En av anledningarna till det relativt höga andrahandsvärdet är nog just för att dom inte släpper en ny modell var eller vartannat år eller gör väldigt stora ändringar på de befintliga modellerna.

Angående motorn så tycker jag att den tål att jämföras med de flesta moderna 800or prestandamässigt.
Tror snarare jämförelse mot en "modern 2-T 600cc"är tyvärr sanningen,dock inte vikt mässigt,men gillar man 4-T,så är det ju yamaha som endast satsat stenhårt på den kategorin,fast arctic har ju gått några steg längre/extremare.....
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Effektmässigt ligger nytron närmare en 600 med cirkus 130 hästar medans apexen ligger jämförbart med en modern 800 med 150-160 kilokus

Edit: lägger man sedan på en stressfläkt är det ju game over :)
 
Last edited:

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Det finns ingen som kan säga vilken skoter som är bäst ,alla har för och nackdelar och det är tur för tänk om alla skulle välja den bästa skotern.
Fan vad tråkigt om alla higmarka precis lika högt:blink1:
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Effektmässigt ligger nytron närmare en 600 med cirkus 130 hästar medans apexen ligger jämförbart med en modern 800 med 150-160 kilokus

Edit: lägger man sedan på en stressfläkt är det ju game over :)
Det är ju inte enbart hästkrafter som säger allt? Om jag inte är helt ute och cyklar så plockar nog nytron ut mer hästkrafter vid samma varvtal då den är lågt trimmad?!? En erfarenhet är ju att nytron sticker iväg jäkligt fort för att sedan bli omkörd vid högre hastigheter..
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Vi körde ett litet race i vintras mellan en massa maskiner när vi var uppe i huså. Väldigt intressanta resultat som jag faktiskt inte hade trott alls.

Längd: lite över 200 meter
Höjd: ca 550möh
Underlag: uppkört spår, relativt mjukt.

Mina race (obs ingen överladdning då):

Nytro xtx vs Lynx E-tec 800 -12, 44 matta, nerdrevad (kort)
Vinst för mig 1 - 0

Nytro xtx vs Renegade 800ho -05 (föraren var en tjej som hade kört skoter typ 2 gånger)
Vinst 1 - 0

Semifinal bäst av tre
Nytro xtx vs Renegade 600 sdi -09
Vinst för mig med god marginal båda heaten 2 - 0

Final, bäst av tre
Nytro xtx vs Lynx Boondocker -11, föraren väger kanske 25kg mindre än mig om det kan vara en tröst :)
Första racet vinner jag med någon skoterlängd.
Andra förlorar jag med kanske 3-4 längder, spinner mycket i starten.
Tredje förlorar jag starten och ligger ca 2 skoterlängder bakom hela vägen in i mål.

En annan intressant match var mellan en äldre Polaris pro-xr 800 med dubbelpipa och andra toppar osv som lyckades vinna ett race mot boondockern i semin som jag fick smisk av i finalen, detta var även det 3 väldigt jämna race.

Jag trodde inte att gammelnytron skulle klara sig så pass bra mot dessa maskiner...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Vi körde ett litet race i vintras mellan en massa maskiner när vi var uppe i huså. Väldigt intressanta resultat som jag faktiskt inte hade trott alls.

Längd: lite över 200 meter
Höjd: ca 550möh
Underlag: uppkört spår, relativt mjukt.

Mina race (obs ingen överladdning då):

Nytro xtx vs Lynx E-tec 800 -12, 44 matta, nerdrevad (kort)
Vinst för mig 1 - 0

Nytro xtx vs Renegade 800ho -05 (föraren var en tjej som hade kört skoter typ 2 gånger)
Vinst 1 - 0

Semifinal bäst av tre
Nytro xtx vs Renegade 600 sdi -09
Vinst för mig med god marginal båda heaten 2 - 0

Final, bäst av tre
Nytro xtx vs Lynx Boondocker -11, föraren väger kanske 25kg mindre än mig om det kan vara en tröst :)
Första racet vinner jag med någon skoterlängd.
Andra förlorar jag med kanske 3-4 längder, spinner mycket i starten.
Tredje förlorar jag starten och ligger ca 2 skoterlängder bakom hela vägen in i mål.

En annan intressant match var mellan en äldre Polaris pro-xr 800 med dubbelpipa och andra toppar osv som lyckades vinna ett race mot boondockern i semin som jag fick smisk av i finalen, detta var även det 3 väldigt jämna race.

Jag trodde inte att gammelnytron skulle klara sig så pass bra mot dessa maskiner...
De olika resultaten talar väl sitt tydliga språk om hur mkt föraren och förhållanden påverkar?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Tror Polaris till slut ändrade till metriska skruvar när de tog fram pro-ride chassiet.
Som jag fattat ändrade man hela tillverkningen till metriskt, där av bättre finish på saker och ting t.ex. (kan dock ha fel)
Inte ens jänkare duger ju till å räkna ut olika tum längder så :p
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är ju inte enbart hästkrafter som säger allt? Om jag inte är helt ute och cyklar så plockar nog nytron ut mer hästkrafter vid samma varvtal då den är lågt trimmad?!? En erfarenhet är ju att nytron sticker iväg jäkligt fort för att sedan bli omkörd vid högre hastigheter..
Ehhh...kan du utveckla det där inlägget en aning?
Nytron utvecklar mer hästkrafter än *vad*(?) vid samma varvtal-vad betyder det?

Vill inte vara spydig på ngt sätt, men jag tror att du tänkte mycket mer än vad som skrevs.

För att vara lite "duktig/viktig, kalla det vadsomhelst"

Nytrons motor har inte så högt effektuttag jämfört med en modern 600cc tvåtaktare, men för en n/a 1-liters fyrtaktsmotor är inte ~130-135 hk så pjåkigt.
Att den har en bredare effektkurva (ok, kalla det vrid om ni vill) har för en snöskoter bara en fördel mot tvåtaktaren-det är lättare att hitta en bra variatorinställning.

Teoritiskt sätt ska variatorn utjämna alla fördelar en bred effektkurva har jämfört mot en smal-är bara variatorerna riktigt injusterade så kommer motorn att arbeta på optimalt varvtal hela tiden,och då är det bara antal hk, transmissionsförlust och totalvikt samt fäste som bestämmer vilken maskin som är snabbast-"högt vridmoment" har i det läget ingen betydelse.

Nog med svammel, Nytron är snabb för sin storlek kan vi vara överrens om.
Speciellt som den bara älskar överladdning! :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
antar att du menar modern 800? vet då ingen 600 som har över 135 hk?
Vet ingen modern 800a som "bara" har 130-135 hk. Däremot finns det 600or som bänkar 130~ hästar.

Inte för inte som 1000cc N/A fyrtakt går i 600 klass i backe/cross

Men att Nytron är pigg kan ju ingen diskutera bort, skulle bara ha bantat litegrann.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
vad jag vet så är polaris 600 på 120 hk den starkaste 600 motorn? sa aldrig att den var lika stark som en 800...