Polaris 2013

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Jag tycker detta är den bästa tiden på året. Grymt puder i skogen och sen så pirrar de i magen för att få veta vad tillverkarna kommer med till nästa år :)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Så vad tror ni om priset i år?
Brukar dom komma med pris när dom släpper modellerna?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är nog inte så stort problem, visst om det är i en nerförsbacke så kan det ju bli problem men på plant så stannar den ju ganska snabbt utan broms
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Nog blir du bromslös om kedjan skulle gå av nu med, däremot så är det ju inte så ofta det händer.
Blir riktigt intressant att se vad det kommer stå på prislappen. Känns ju som en lite mera "kittad" maskin.

Sen är det bara hoppas att dom kommer vettigt drevade, för lär ju kosta multum att dreva om dem :D
 
Last edited:

SamWise

Välkänd medlem
8 feb 2010
101
0
16
Lycksele
Jag ser de då som en stor fördel med rem istället för kedja! Mycket mindre krimskrams som kan strula och OM de skulle gå av så är den säkert inte så svindyr, hoppas jag iaf;) Sen blir de säkert dyrare att dreva om iofs
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Vad blir det för skillnad om kedjan eller remmen går av?
Skillnaden borde väl bli att om kedjan går av så blir det bara sopor kvar i växellådan och går remmen av så får man sätta på en ny rem ;) Ja nog är en rem som det där lika stadig som en kedja, som vilken kamrem som helst.

För att svar på asker's fråga.
Bromslös blir man ju garanterat i båda fallen.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
En ny era kommer att inledas. Remdriften kommer nog ersätta kedjan på fler och fler maskiner med tiden
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
958
113
Stora Blåsjön
Precis, bara fördelar med rem istället för kedja. :)
Enda nackdelen är väll möjligen om utbudet av olika drev är litet till en början, men det lär nog eftermarknanden ordna rätt snabbt om inte polaris löst det själva.

Det enda jag har funderat på är om man får en pinne in mellan remmen och remskivan.. Vad händer då?
 

snusken

Ny medlem
17 jan 2012
4
0
1
östersund
Men att det inte är någon spännare reagerar jag på.. Skulle tro att det kommer att vara någon typ av skydd runt remmen, iaf under. En kraftiga typ av värmesköld kanske?