Polaris 2013

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Väldigt enkelt ser det ut med remdrift...mycket vikt och delar man sparar in där....så frågan är varför har detta inte börjat anvädas tidigare??

Är remmen så kort att det inte behövs spännare?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Även Ski-Doo kommer ju med remdrift vad jag förstått. ( Om nån nu brydde sig om det;))

Läste på Dootalk (tror jag de var) och en kille där som kört med remdrift tydligen. Nackdelen är att det inte håller lika länge som jag förstått, inge problem när allt är nytt, men tydligen är det lätt hänt att dreven blir slitna och då käkar den rem så att säga=)

Sen vid omdrevning lär man få byta rem då det inte går att bara spänna lite mer med en spännare.

Men lätt äre!
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Det här ska gillas! Det enda jag är fundersam på är driftstabiliteten, hållbarheten på remmen och att den sitter helt oskyddad... Men överlag så ska det väl inte vara något problem sålänge man håller skogen och annan skit utanför skotern :whistle:
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Det här ska gillas! Det enda jag är fundersam på är driftstabiliteten, hållbarheten på remmen och att den sitter helt oskyddad... Men överlag så ska det väl inte vara något problem sålänge man håller skogen och annan skit utanför skotern :whistle:
Det finns ju flertalet motorcyklar som har remdrift till bakhjulet och det verkar ju fungera där så jag tror att det borde gå bra på skotern oxå.:unsure:
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen kan man ju fråga sig varför alla sporthojar kör med kedja...medans remdriften hittas på touring eller glidare......

Skulle jag inte ha mekanisk växellåda på min så vore ju detta ett givet projekt till sommaren :)
 

kronan

Aktiv medlem
26 nov 2011
64
1
6
Sen kan man ju fråga sig varför alla sporthojar kör med kedja...medans remdriften hittas på touring eller glidare......

Skulle jag inte ha mekanisk växellåda på min så vore ju detta ett givet projekt till sommaren :)
Men de finns en hel del turbokonverterade "glidare" med gode mycket hk på bakhjulen, men rem fortfarande. :)
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
År 2013 kommer Polaris upp till samma hitech nivå som Ockelbo var på under förra århundradet :) Man blir imponerad ;-)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
År 2013 kommer Polaris upp till samma hitech nivå som Ockelbo var på under förra århundradet :) Man blir imponerad ;-)
Jo och när alla kom med fönsterdrift så var det så jefvla nytt å bra än fast de sitter på Lynx finlandia m.m. från -83!

Varför man har kedja på sporthojjar tror jag som sagt är driftsäkerheten.

Har inte Dragrace bilar och Traktorpulling rem imellan motorer och skit eller är det bara något jag fantiserat om?

Det är nog lätt och bra med rem, men jag kan satsa en 20a (ja inte mer för man vet ju aldrig) på att det håller sämre än kedja och drev. Dock sparar man mkt vikt och än om remmen håller sämre så blir det nog billigare när den går sönder än när kedjan knäcks. Sen ser det ju fränt ut=)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
J

Varför man har kedja på sporthojjar tror jag som sagt är driftsäkerheten.
Brett bakdäck + smal sving = trångt.

Dessutom är det lätt att dreva om med kedja, vilket gjörs rätt friskt.
På en skoter ser jag inga direkta nackdelar.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
C3 powersports har ju sålt sitt remsystem som ersättning för kedja och drev i ett par år nu, och det systemet verkar hålla. Och då sitter det oftast på dom värsta hillclimbmaskinerna som finns att uppbringa, med turbo, lustgas och allt vad det kan vara. Jag tror att det håller alldeles utmärkt med rem.

Går nog heller inte jämföra med motorcyklar, det är enorm skillnad på moment i drivningen då en snöskoter aldrig har grepp i backen.

Chris, vi får se vem som hinner först... Håller på att fila på ett sånt system till min GLS Mountain edition... Alla delar finns att handla över disk på Momentum. Dom har även samma kevlarremmar som C3 använder.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Om en rem håller bättre än kejda, lättare, mindre rörliga delar osv....alltså bara fördelar. Varför har dom inte börjat använda detta tidigare???? Tekniken med remdrift är väl minst lika gammal som kedjedrift om inte äldre......
Denna konstruktion borde ju också vara betydligt billigare att tillverka.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
bcool: Jag var in i förra veckan på momentum här i luleå och frågade ifall de hade Gates kolfiberförstärkta remmar och de fanns inte då iaf.

http://www.c3powersports.com/content/gates-poly-chain-belt
Då handlade det nog tyvärr om okunskap från deras sida. Dom kan ta hem remmen du behöver från Teknikprodukter (gates.se). Om dom inte klarar av det kan du prata med Laitis, som också ingår i Tools-koncernen.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om en rem håller bättre än kejda, lättare, mindre rörliga delar osv....alltså bara fördelar. Varför har dom inte börjat använda detta tidigare???? Tekniken med remdrift är väl minst lika gammal som kedjedrift om inte äldre......
Denna konstruktion borde ju också vara betydligt billigare att tillverka.
De senaste åren är det ju klart några modeller som kunnat använda de, då de fått elback. Så ja, det borde ju sitta där standard tycker man.

Men jag tror att kedja /drev är billigare. Vet att det ska finnas en tråd om just detta här någonstans på forumet.

Motorcyklar med mycket effekt använder sällan kedja.