Polaris 2013

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tror inte det blir någon nämnvärd pris höjning till nästa år,sen det där med rem drift,funkar nog utan problem,iomed ändå bättre material i remmar,ej att jämföra med gammel ockelbo,som däremot var föregångare med drivsystem:)alltså bara + till nästa säsong så att säga....(enda,som jag tror är minus,blir nog dyrare att dreva om skotern)javist fan,polaris är ju i princip färdiga från fabrik,glömde ju det....vilket man inte kan säga om ex.vis Brp med fortsatta remproblem bla.eller som skotrarnas"tjockisar"som blir arga när man pratar om vikt...vem f*n vill ha tjejjen med under huven som extra bagage när man är ute å kör???
Generator remmar med"stretch fit"teknik&utan spännare är en helt annan sak,ej att förväxla med kuggrem.

Kolfiber is da shith...
Imponerande 1a-inlägg.
En doft av...arrogans, känns det som.
Men välkommen!
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Imponerande 1a-inlägg.
En doft av...arrogans, känns det som.
Men välkommen!
Tackar,förstå ironin i inlägget.....
2013 årsmod.blir nog intressant å se hur det funkar,vem vet kanske det blir en flopp med en massa brustna remmar...Men hur som helst en vikt under 190kg är ju inte tokigt,vem trodde för något år sedan,att serie producerade skotrar i den längden skulle vikta in på dom siffrorna?
Kommer nog att bli mer&mer kolfiber&lättvikts lösningar i moderna snöskotrar,oavsett märke,för att få lättare men ändå hållbara maskiner,priserna blir ju inte billigare iallaf.så det borde finnas utrymme&intresse för att använda dyrare material i tillverkningen,samt för att konkurera med varandra.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Snart är dom nere i samma vikt som ET 340..
Nä skämt och sido. Remdriften har jag väntat länge på, se bara topfuel bilarnas kompressorrem då kompressorn kräver 800 hk för att kunna leverera fullt ut.
Fan va smidigt å dreva om utan kladda med olja å som någon sa tidigare vad ett kedjebrott för med sej för elände. Man kan ju bli tvungen att byta hela kedjehuset
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, men på ett sätt är det ju positivt-det håller ju upp begpriserna!
Med tanke på vad folk begär för -11:eek:rna idag i förhållande till nypris på -12orna, så finns det alltså chans att man får mer än vad man gav om man byter till hösten?

Nej, jag tror inte att jag får det-jag bara häpnar över hur mycket folk begär för en beg -11 i dagsläget.
Sen om dom får skotern såld är en annan sak, men 115´för en beg Ass -11 tycker jag är magstarkt.

Edit: Sorry för ot!
Jag sålde min -11a kring påsk ifjol, fick vad jag gav för den ny. Gick plus på affären om man räknar med kläderna m.m jag köpte för snowchecken. :)

OnT: Varit utan skoter hela denna vintern men blir till att boka en Pro så fort priserna är satta.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
That aint true!

En polare kör 800 etec (2011) och enligt han själv är den uppe i 6l milen ibland. Det har då aldrig min Pro vart, dom ligger nog inte jättelångt ifrån varandra, det högsta jag mätt på min är runt 5l milen. Och om man då lägger till Skidoos fruktansvärda oljeförbrukning så är Polaris absolut billigare att köra.

Men visst, på leden är det säkert en helt annan historia..
Korrekt!

800 e-tec är allt annat än bränslesnål om man använder den som man ska använda en 800. Gamla 800r är snålare trots förgasare.

Jag har hört något om att polaris ska komma med direkt insprutning på 800an, stämmer det eller är det bara svammel.

Helvete vad sugen jag blev att boka en ny pro rmk! :)
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Fan va billig service det kommer bli from -13 när dom inte kan ta 1000kr för ett oljebyte längre :)

Dock lär dom förmodligen hittat något annat som kostar mer att kolla upp på servicen.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Hahaha bra reflektion där! Blir som sagt intressant att se vad som händer med servicen, en svin dyr justering av remmen kanske ;)
Fan va billig service det kommer bli from -13 när dom inte kan ta 1000kr för ett oljebyte längre :)

Dock lär dom förmodligen hittat något annat som kostar mer att kolla upp på servicen.
 

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Korrekt!

800 e-tec är allt annat än bränslesnål om man använder den som man ska använda en 800. Gamla 800r är snålare trots förgasare.

Jag har hört något om att polaris ska komma med direkt insprutning på 800an, stämmer det eller är det bara svammel.

Helvete vad sugen jag blev att boka en ny pro rmk! :)
så du tror att polaris 800 tar mindre bränsle än 800 e-tec?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Om det är samma/lika som på -12:eek:rna med RTR betyderdet nerdrevning och lite variatorgrejor. Vikter osv som ska passa mot kund.
Behövs nerdrevning?

Lite offtopic nu:

Har haft 3 ski-doo nu och är mer sugen på en Pro Rmk 800 2013, än en Summit X 2013. Någon annan som klivit över till Polaris som kan säga nåt om fördelar nackdelar?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Fan va billig service det kommer bli from -13 när dom inte kan ta 1000kr för ett oljebyte längre :)

Dock lär dom förmodligen hittat något annat som kostar mer att kolla upp på servicen.
Typ 1000 spänn för att få den avtinad och full med svarta fingeravtryck....
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
RTR (-12 iaf) =

11-serievikter
Nerdrevning
Xtra motorfäste
Annan lyftbåge bak.
4literVes olja
2 tstift
Xtrarem 080.
1:a service

Behövs nerdrevning?
Tja..kanske inte. Har inte provat ngn på våran höjd med originaldrevning.
Men det funkar fantastiskt bra med den här setupen!
Jag är grymt nöjd med den...har jag sagt det tidigare-det känns bekant? ;-)

Om jag jämför Summit 8 -12 mot ProRmk 8 12:

Fördel Summit: Motorn.
Fördel Rmk: Allt annat!
..och sida mot sida skiljer det inte så mycket i ren dragracing att jag prioriterar bort hanterbarheten hos Rmk:n för att få lite vassare motor-då det faktiskt bara är vid ren sida-mot-sida man ser ngn skillnad.

SkiDoon KÄNNS mycket vassare när man kör dom, medan Polarisen är lite "sävligare" i motorgången.

Sedan finns det inget negativt att säga om Ed som handlare. Det finns inga problem där-för det löser han.
Och det är hittills den enda handlare jag köpt skoter från som faktiskt kan mer om produkterna han säljer än vad jag kan. Det finns ingenting jag tycker är så förbannat provocerande som när man kommer in i butiken alt ringer, och säger att xxxx har upphört att fungera-och får svaret: "Va? Vad konstigt! Det har aaaaaldrig hänt tidigare? Du måste ha varit vårdslös!"

Eller liknande.
Blev faktiskt anklagad från en handlare just för att ha kört vårdslöst när sadelöverdraget spruckit. Iofs hade han väl rätt, men efter 25 mil på en ny skoter....och när det sedan kommer en recall på sadelöverdragen så vägrar grisen att lämna tillbaka pengarna-han skulle ge mig ett nytt överdrag, i handen. Det var för dyrt för dom att montera det....
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
RTR (-12 iaf) =

11-serievikter
Nerdrevning
Xtra motorfäste
Annan lyftbåge bak.
4literVes olja
2 tstift
Xtrarem 080.
1:a service

Behövs nerdrevning?
Tja..kanske inte. Har inte provat ngn på våran höjd med originaldrevning.
Men det funkar fantastiskt bra med den här setupen!
Jag är grymt nöjd med den...har jag sagt det tidigare-det känns bekant? ;-)

Om jag jämför Summit 8 -12 mot ProRmk 8 12:

Fördel Summit: Motorn.
Fördel Rmk: Allt annat!
..och sida mot sida skiljer det inte så mycket i ren dragracing att jag prioriterar bort hanterbarheten hos Rmk:n för att få lite vassare motor-då det faktiskt bara är vid ren sida-mot-sida man ser ngn skillnad.

SkiDoon KÄNNS mycket vassare när man kör dom, medan Polarisen är lite "sävligare" i motorgången.

Sedan finns det inget negativt att säga om Ed som handlare. Det finns inga problem där-för det löser han.
Och det är hittills den enda handlare jag köpt skoter från som faktiskt kan mer om produkterna han säljer än vad jag kan. Det finns ingenting jag tycker är så förbannat provocerande som när man kommer in i butiken alt ringer, och säger att xxxx har upphört att fungera-och får svaret: "Va? Vad konstigt! Det har aaaaaldrig hänt tidigare? Du måste ha varit vårdslös!"

Eller liknande.
Blev faktiskt anklagad från en handlare just för att ha kört vårdslöst när sadelöverdraget spruckit. Iofs hade han väl rätt, men efter 25 mil på en ny skoter....och när det sedan kommer en recall på sadelöverdragen så vägrar grisen att lämna tillbaka pengarna-han skulle ge mig ett nytt överdrag, i handen. Det var för dyrt för dom att montera det....
Varför behövs Xtra motorfäste??
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
På -11:eek:rna var det vissa som hade problem med stressade motorfästen vid tungföre och nerdrevat, vilket leder till ökat remslitage. Framförallt på vårkörning.
I grund och botten för att få en stabilare kraftöverföring, hur lite effekt än vissa säger att den lämnar så finns det en del att ta av.

...men ta det med en nypa salt det jag säger. Det är ett år sedan jag ställde samma fråga.
Å andra sidan har jag inte haft några som helst problem med remmen...! ;)