Polaris 2013

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
På vilken sida ska gummikudden sitta? På min maskin var väskan redan monterad och där sitter det en gummikudde på samma sida som väskan. På andra sidan är pinnen dragen under staget och sitter fast med en kattstrypare. Ser ut och känns som att den sitter bra så :)
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Japp, det var 2 kuddar med i förpackningen!
Måste dubbelkolla senare för jag såg då bara en..
Enligt min handlare som pratat med Polaris så sa dom att man skulle sätta pinnen under staget på vänster sida och säkra med kattstrypare så.
Han sa även nåt jag tänkte på när jag monterade igår; det känns som att dom monterat kolfiberrören på "fel" sida, för på insidan av det högra röret är det två hål.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Funderar på att byta styre på Pro'n till ett lägre, typ RSI 5" men är fundersam om det går att få på och av handtag+värmare utan att ha sönder något. Är det någon som bytt styre eller någon som vet om det inte är allt för svårt att byta. Tycker originalstyret är för högt.
 
Last edited:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ska jag göra er nervösa nu? Ge igen lite eftersom man äger en enligt en tråd är på forat "misslyckad 2012 Acrtic cat" ;)

färska bilder från kontinenten:

Börjar med drivaxeln, alla bilder från olika maskiner:



[/IMG]

Och sedan drivremmen, har bara kopierat en bild men är några st som dragit sönder kuggarna.


Om ni tittar på drivaxelbilderna så är dessa 2 delar enbart limmade från fabrik och överlappningen är ju skrattretande liten. Och eftersom det är alu och stål går det inte svetsa.

Hoppas att detta inte blir någon epedemi eller dyl och polaris snabbt fixar dom som får problem. För har sneglar länge på en pron och kan hända att jag byter till polle nästa år.

Detta inlägg är enbart för information och inte för att smutskasta någon ellet något.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Funderar på att byta styre på Pro'n till ett lägre, typ RSI 5" men är fundersam om det går att få på och av handtag+värmare utan att ha sönder något. Är det någon som bytt styre eller någon som vet om det inte är allt för svårt att byta. Tycker originalstyret är för högt.
Jag har bytt till det styret, kan varmt rekommenderas.
Att rädda/flytta över bef handtagsvärmare tror jag däremot är omöjligt-jag hade visionen att spara originalstyret som backup om jag inte skulle gilla höjden på RSI, men det var bara att glömma.
Eller jag kanske ska säga: Jag klarade det inte.
Provade med varmluftstpistol utan att limmet smälte. Provade att ställa det i T-röd över natten utan att limmet ens visade en tendens att släppa. Då tog jag fram kniven....

Såhär i efterhand har jag dock inga planer på att byta tillbaka-men jag har iofs bara torrbrytit i garaget hittills, så jag kanske har helt fel och hatar det. ;)

(Har kört en vecka med det lägre styret när jag provade RMK:n för första gången. Tro mig, du kommer att gilla det om du tycker att det är kul att skråa.)
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Ska jag göra er nervösa nu? Ge igen lite eftersom man äger en enligt en tråd är på forat "misslyckad 2012 Acrtic cat" ;)

färska bilder från kontinenten:

Börjar med drivaxeln, alla bilder från olika maskiner:



[/IMG]

Och sedan drivremmen, har bara kopierat en bild men är några st som dragit sönder kuggarna.


Om ni tittar på drivaxelbilderna så är dessa 2 delar enbart limmade från fabrik och överlappningen är ju skrattretande liten. Och eftersom det är alu och stål går det inte svetsa.

Hoppas att detta inte blir någon epedemi eller dyl och polaris snabbt fixar dom som får problem. För har sneglar länge på en pron och kan hända att jag byter till polle nästa år.

Detta inlägg är enbart för information och inte för att smutskasta någon ellet något.
Är Drivaxlarna en ny konstruktion från -13? det där strängsprutade aluröret såg ju sådär ut...
Vad gäller drivremmen så var det väll ganska väntat att man kan skrota en rem.
Kanske har vikthysterin börgat ta ut sin rätt nu...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.127
956
113
Stora Blåsjön
Funderar på att byta styre på Pro'n till ett lägre, typ RSI 5" men är fundersam om det går att få på och av handtag+värmare utan att ha sönder något. Är det någon som bytt styre eller någon som vet om det inte är allt för svårt att byta. Tycker originalstyret är för högt.
Finns ju ett annat alternativ också och det är att korta ner styrstången. Som är enklare och billigare att återställa till original om man vill det.
Det går är att kapa styrstången ca 45mm.
Skulle man sedan vilja återställa till original så kostar en ny stårstång 1000kr hos din ÅF.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Värmarna ifrån originalstyret är nog bara att glömma, sitter som f..n.

Men nya gashandtaget är ju riktigt fint då det går att plocka bort med handtagen kvar.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Är Drivaxlarna en ny konstruktion från -13? det där strängsprutade aluröret såg ju sådär ut...
Vad gäller drivremmen så var det väll ganska väntat att man kan skrota en rem.
Kanske har vikthysterin börgat ta ut sin rätt nu...
Skumt å blanda alu å stål just på den där punkten.... Rätt så vital del liksom.

Min handlare höll typ med mig när lite av mitt resonemang med att köpa en Assault var just att den har kedjan kvar.... Han trodde oxå det kunde bli lite hur som helst med den där. Speciellt om man landar med gaspådrag.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Drivaxlarna är nya för i år.

Varför man bytte ut den beprövade splinesaxeln man använt ett antal år förstår jag verkligen inte. Dessa har ju fungerat väldigt bra. Men, det är väl en viktfråga.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Drivaxlarna är nya för i år.

Varför man bytte ut den beprövade splinesaxeln man använt ett antal år förstår jag verkligen inte. Dessa har ju fungerat väldigt bra. Men, det är väl en viktfråga.
jo den är bra men även den kan gå sönder fick vi uppleva i vintras.
Men passar den på 13 ? isf har man ju en reserv ..... som det ser ut att behövas puh .....
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Såg onekligen väldigt klent ut...
Hoppas det håller så folk inte kör sönder i tid och otid...
oj oj vad ska detta sluta ..... du vet hur det gick i vintras med drivaxlar å med detta smäck så lär vi nog träna lite mera för att komma hem :-(
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
oj oj vad ska detta sluta ..... du vet hur det gick i vintras med drivaxlar å med detta smäck så lär vi nog träna lite mera för att komma hem :-(

Mange tränar för fullt säger han... Han fixar biffen...

Ja, hoppas dom har koll på detta, inte roligt att inte kunna lita på maskin när man ska ut och åka...
Men man ska nog inte dra för stora växlar av detta än. Hur många maskiner har det pajjat på?

Få se vad Polaris gör. När Xp.n kom så var det också knas med drivaxeln. Då byttes axlarna på alla maskiner har jag för mig...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.127
956
113
Stora Blåsjön
Denna axel sitter väll endast på maskiner med remdriften, däremot ska väll de vanliga axeln passa men inte tvärt om.