Polaris 2013

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Man kanske lugna sig tills det drabbar fler innan man går bananas. Man vet ju inte hur dom kört med maskinen. Men det ser jävligt klent ut.

Behövs ju dock inte göra en höna av en fjäder, igen.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Finns ju ett annat alternativ också och det är att korta ner styrstången. Som är enklare och billigare att återställa till original om man vill det.
Det går är att kapa styrstången ca 45mm.
Skulle man sedan vilja återställa till original så kostar en ny stårstång 1000kr hos din ÅF.
Ja det är ju också en variant. Dock så är inte detta något jag skulle kunna göra då jag är lika bra att svetsa som en utvecklingsstörd fisk, dvs jag är väldigt dålig.

Är detta arbete, att korta styrstången, något du utför asker?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.127
956
113
Stora Blåsjön
Är detta arbete, att korta styrstången, något du utför asker?
Av en händelse så byggde jag en jigg när jag gjorde min egna stång kortare, så detta är nogot jag kan fixa. Dock är jag handikappad just nu. Men om några veckor ska jag kunna börja fixa grejor igen...
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Av en händelse så byggde jag en jigg när jag gjorde min egna stång kortare, så detta är nogot jag kan fixa. Dock är jag handikappad just nu. Men om några veckor ska jag kunna börja fixa grejor igen...
Okej då får vi återkomma i ärendet.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Man kanske lugna sig tills det drabbar fler innan man går bananas. Man vet ju inte hur dom kört med maskinen. Men det ser jävligt klent ut.

Behövs ju dock inte göra en höna av en fjäder, igen.
Instämmer!
Hämtade min -13 PRO 155 i måndags! Känns lite sådär med dessa bilder... :S

Man lär ju få vara kritisk i dessa forum. Hur har dessa körts? Inkörningen på beltdriven är 160 km enligt instruktionsboken. Är den rätt inkörd?

Hur gick axeln av? Vet då om minst en som knäckte axeln på en XF800 -12 i fjol. Borde stå 1-1 i axelknäck enligt bilderna isf då?
Eller? ;)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.608
93
48
Örnsköldsvik
Nä men visst är det så. Dom kan ju lika gärna plockat en stubbe och knäckt axeln på så vis.
Och att remmen går sönder känns mkt fabrikationsfel. Ja menar det här med drivrem är ju ingeting nytt för dom borta i staterna iaf.

Men givetvis ser det inte bra ut såhär på förhand.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Man ska ju vara kritiskt till det man läser på interwebben.

Men samtidigt så har kanske 1 % av alla pro -13 sett snö, och då att redan ett antal, kring 4-5 vad jag kan läsa mig till + alla som inte skriver på forumen gått av kan jag tycka är lite oroande. Speciellt med tanke på hur klen konstruktionen ser ur...

Men det ger sig när snön faller om det är ett problem eller inte. Lova att inte mörka det för oss ;)
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Tjohooo!!!!

Dom ringde från Polarishandlarn i Mora nyss å ville att ja skulle komma å hämta Assaulten senare i dag!!! LYCKA!! :bigsmile:
 

ZixX

Medlem
18 okt 2011
32
0
1
Luleå
Minst sagt rörig tråd som mest handlar om att "sälja" en fix. Är problemet en limning i axeln som släpper eller är det ett rent axelbrott pga underdimensionering? Påminner om XP från 08 då dem byttes ut. Vi får väl se till vintern hur det fortlöper.
Såg det nu i efterhand, läste bara trådstarten.

Btw, om det är limningen som släpper, borde det inte gå att svetsa bara? Alltså svetsa fast den nu limmade "hylsan" i axeln?
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Men härligt att dom ramlar in på löpande band nu!!
Hur säger era hadlare om inkörning?
2% olja i soppan första tanken, blandad körning och inge full gas de första tre timmarna vad typ vad jag fick höra. Någon som hört annat?

Ang drivaxeln lär man väll få vara kritisk till att man limmar en så väsentlig del av maskinen eller?!! Konstigt. hoppas det är en gångs företeelser och att vi slipper se mer sånt där!
 

egodeus

Välkänd medlem
8 jan 2010
682
0
16
Finns många som förespråkar hård inkörning på tvåtaktare... dock inga fullgasrepor över en sjö eller så.

Tänker ta det lugnt första par milen för remmen skull, sen ska jag pumpgasa en hel del och låta den arbeta hårt, men under korta perioder.
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Dom sa inget om inkörning alls faktiskt. Är väl bara att köra som folk så ska det nog bli bra. Tänker iaf inte köra nån sjöisrepa med den....
Tillbehören blev: Kapell, vit bukplast, vit lågruta, extra rem, extra stift, 8 liter olja. Tänkte köpa extra boggiehjul men det följde ju med en hel drös...:bigsmile:
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Finns många som förespråkar hård inkörning på tvåtaktare... dock inga fullgasrepor över en sjö eller så.

Tänker ta det lugnt första par milen för remmen skull, sen ska jag pumpgasa en hel del och låta den arbeta hårt, men under korta perioder.
Okej. Nej dessa maskiner ska väll inte köras fort och rakt fram ;)

Hur tänker ni med 160 km inkörning på quick driven?