Polaris 2013

Perryjonsson

Aktiv medlem
10 mar 2012
60
0
6
Lövånger
Har iof haft koll på oljebehållaren och sett att den nivån minskat. Har för mig att olja i tanken är mer en säkerhets åtgärd ifall det skulle vara strul med oljetillförseln. Har fortfarande ej fått svar på vilken soppa inställning som gäller då jag kör på 95/98 oktan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jag rekomenderar att köra på 91-non läge och med 95 i tanken, motorn har låg komp, feg tänning och producerar 143hk, finns då ingen anledning till att köra på etanolläget eller med 98...
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
är det under inkörningsperioden du rekomenderar den inställningen ?
eller över lag ?
Jag rekomenderar att köra på 91-non läge och med 95 i tanken, motorn har låg komp, feg tänning och producerar 143hk, finns då ingen anledning till att köra på etanolläget eller med 98...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
är det under inkörningsperioden du rekomenderar den inställningen ?
eller över lag ?
Hela tiden även under "inkörning" kan vara bra att köra med etanolläget under första turerna men hur kul är det att köra en maskin som småbluddrar.., kan även säga att jag märkte då ingen skillnad efter 3.5 timmar eller vad det nu nändes utan min gick lite bättre hela tiden fram till ca 20 timmar.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Va in och beställde en ny till min SWB A i fredags och den kostade 2600kr och han nämde då även vad den kosta till pro rmk, kommer inte ihåg exakt siffra men det var i alla fall 4000 nånting.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Har kört ur 1 tank oljeblandad med ETH läget, bytte läge till 91-non när jag fyllde upp igen med vanlig 95. Har åkt några mil utan bekymmer. Känns väldigt rapp och fin. Inga problem med varken drivaxel eller nya remmen. Enda kruxet är slirade v-rem pga snö som kommer in via fotholkarna, men det är snart åtgärdat :)
+1 ;)
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Det är ju lite konstigt att man hänger på detta forum och inte lägger upp bilder på en trasig quick drive rem eller drivaxel om man nu kört sönder? Hum... Har det inte hänt? Tänker högt bara...

Pro 800 155" Närmare 30 mil nu. Går i princip bara bättre och bättre. Grym maskin punkt slut.
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Det är ju lite konstigt att man hänger på detta forum och inte lägger upp bilder på en trasig quick drive rem eller drivaxel om man nu kört sönder? Hum... Har det inte hänt? Tänker högt bara...

Pro 800 155" Närmare 30 mil nu. Går i princip bara bättre och bättre. Grym maskin punkt slut.
Varför sådan bildhysteri? Känns inte som det ska behövas bildbevis eftersom det händer på typ 30%(?) av alla pro rmks?
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
30%? vart har du fått den infon ifrån?
Jag menar bara att det är sån j@vla hysteri med axlar och remmar som ska ha gått hit och dit på alla forum och inte ens en tendens till "bildhysteri" som du kallar det.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Tackar! äntligen en vettig bild! Hur kan detta ha uppkommit tror du? dålig axel så remmen belastats fel eller?
Har drivaxeln gått också?

Mvh
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
30%? vart har du fått den infon ifrån?
Jag menar bara att det är sån j@vla hysteri med axlar och remmar som ska ha gått hit och dit på alla forum och inte ens en tendens till "bildhysteri" som du kallar det.
Jag menar att du har bildhysteri, det enda du pratar om är att se bilder på haverier annars har dom inte hänt? Och 30% var bara en gissning, för att påpeka att det är så pass vanligt fel att man inte blir direkt häpen om/när det händer..