Polaris 2013

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Min och Psike har ETH vid uppstart.. Har för mig det någonstans i denna tråd står vad som rekomenderas att köra på.. Men om man kan ursäkta min "lathet" så frågar jag någon med bättre minne än mig.. Vad ska man köra på? 91-nån eller ETH? Säkert x antal frågor om detta hitills åxå..
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det är ju inkörnings program i dom,mkt.soppa nu i början...samt ni har väl oljeblandat dom första 40 litrarna soppa,kanske förklarar stift probl.eller är det tps.krångel?
Ang.drivaxeln,så får man ju hoppas att"klämman"är tillsvidare lösning,för tror ju inte att 2014 har en klämmförsedd axel...nån som vet om vi får 4lit.dunk ves olja?eller snålar dom ner det till 1lit.som ryktet säger:unsure:?ingen som fått brev hem,ang.klämman?
 

Peppppe

Medlem
7 dec 2011
22
1
1
Norrbotten
Har kört 3 mil djupt puder idag, totalt 6 mil och är då tok nöjd. varvar perfekt och känns väldigt rapp och bra, har varit jävligt bekymrad över drivaxel problemet men har den inte pajjat tills nu så är jag då inte orolig längre, de gick riktigt tungt idag i skogen på sina ställen och hade man haft en dålig axel så skulle den gått av idag känns de som
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det står då i boken bla.men iallaf.40:1 ska det vara första tanken...sen så ska man ju alltid köra in motorer på delsynt.(både tank&inj.lite extra jobb å tömma/rengöra inj.tank fram&tillbax,men d görs ju bara en gång,sen är det gold för hela slanten),så var det 2012 å äldre,men tror det rek.golden i år?så man får ju göra som man vill,men ett tips är ju att delsynt.sätter ringarna in bättre...ett till tips är ju å läsa lite om oljepump inst.åxå...skulle då kallsvettas om min skoter drog 1%olja,typiskt miljöregler i dessa tider...
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Har kört ur 1 tank oljeblandad med ETH läget, bytte läge till 91-non när jag fyllde upp igen med vanlig 95. Har åkt några mil utan bekymmer. Känns väldigt rapp och fin. Inga problem med varken drivaxel eller nya remmen. Enda kruxet är slirade v-rem pga snö som kommer in via fotholkarna, men det är snart åtgärdat :)
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har kört ur 1 tank oljeblandad med ETH läget, bytte läge till 91-non när jag fyllde upp igen med vanlig 95. Har åkt några mil utan bekymmer. Känns väldigt rapp och fin. Inga problem med varken drivaxel eller nya remmen. Enda kruxet är slirade v-rem pga snö som kommer in via fotholkarna, men det är snart åtgärdat :)
Precis så har jag tänkt med men har fortfarande kvar av inkörningsblandning i tanken. Jäkla jobbet i helgen som inkräktar på kvalitétstiden med RMK:n ;)
Men till veckan, då jäklar.
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
Har varit i kronogård idag och kört i djupt puder och min har nu gått 20mil och inga problem ännu. Jag kör på ETH läget fortfarande men är det rekommenderat att gå över till 91 inställningen ?

GRYMT nöjd med maskin och fotstegen är guld värda !!!
 

Perryjonsson

Aktiv medlem
10 mar 2012
60
0
6
Lövånger
Kört först 6 milen med ny Assaulten nu och är extremt nöjd. Det där om olika soppa lägen har jag ingen koll på. Fick höra att jag gärna skulle tanka 98oktan iaf... gärna mer info om detta.

Hur lång är inkörningstiden innan man får de där extra kusarna?

Håller även med föregående talare att fotstegen känns grymt fina under fötterna, dock inte mot ömma knän... :)
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Kommer inte ihåg exakt på min 12a.,men tror det var några tankar,är väl i timmar den räknar ner på inkörning,kanske nån som har koll på det?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Kom just hem efter att ha gjort min första tur på nya Pro'n. Det blev 4 mil totalt utan några haverier och jag är otroligt nöjd med maskinen.

Någon som vet om det räcker att köra en halv tank oljeblandat istället för en hel? Jag pytsade i 20 liter oljeblandat (VES Gold) i tanken, ca 2% inblandning, orkade inte krångla med delsyntet som jag gjorde förra året. Stod ju i boken att dom rekommenderade VES Gold till skillnad mot vad det gjorde ifjol då de rekommenderade polaris delsyntet.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det räcker nog,iomed att den oljan alldrig når lagrena i vevaxeln,bara typ kolvringar&cylinder,nackdelen att köra för mkt.liter med oljeblandad besin är ju att avgasventilerna kan"kleta"ner sig,man kan ju skvätta i nästa tank 1-2dl,då får den ju"lite"extra i bensinen(för ringarnas skull)
 

_MaNiaC

Välkänd medlem
26 feb 2007
158
1
18
Umeå
Hämtade min Pro RMK 800 igår och körde 4 mil problemfritt idag iaf.. kör med 1L olja i tanken på en fulltank och 91 non bränsleläge och den har aldrig misstänt, tvekat eller nått sånt. Dock relativt lugn körning idag men jag är då supernöjd hittills! Peppar peppar men jag är inte speciellt orolig! Allt ska blossas upp så jäkla mycket på ett forum. Åk ut och kör med maskinerna istället, i värsta fall går den sönder och man får den repad på garanti. Alla märken har mer eller mindre något problem..