Polaris 2013

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Det måste ju innebära att polaris tekniker är helt värdelösa som kör med samma oljeförbrukning för 3e året på sina maskiner eller??????
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
passa er ni som har 11:eek:r då om den gått med för lite olja för 3:e året i rad :heh:

tror det funkar fint som det är.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Ställa upp oljepumpen kan va en bra ide men ska visst bara öka oljan på låg och mellanregistret, men är ju alltid bättre än inget. Skruva oljepumps skruven 3 varv verkar vara standard i usa.

Sen är det många som förespråkar att slå i olja i tanken, kring 1-1,5 dec på 40l och dom som kör turbo tydligen ännu mer.. 2 strokes loves oil :)
Om det är sant att dem inte ger mer olja på full mutter trots uppställd pump så är det helt sjukt värdelöst. Det är ju omöjligt att lita ut själv.

Då förespråkar jag också 1-1,5% i tanken.

Är det någon som kommit 200-300 mil med bara 1% oljesmörjning (oavsett årsmodell). 200 -300 mil är väldigt långt och bra om de håller så långt på 1%.

Varför de drar så lite är ju utsläppskraven. Polaris får sälja mer resevdelar ,men o andra sidan får de dålig reklam.

Som tidigare nämts märket AC är hållbarheten själv drar ca 2,5% i genomsnitt ,det gäller alla andra märken också för att de ska hålla över 1000 mil.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Om det är sant att dem inte ger mer olja på full mutter trots uppställd pump så är det helt sjukt värdelöst. Det är ju omöjligt att lita ut själv.

Då förespråkar jag också 1-1,5% i tanken.

Är det någon som kommit 200-300 mil med bara 1% oljesmörjning (oavsett årsmodell). 200 -300 mil är väldigt långt och bra om de håller så långt på 1%.

Varför de drar så lite är ju utsläppskraven. Polaris får sälja mer resevdelar ,men o andra sidan får de dålig reklam.

Som tidigare nämts märket AC är hållbarheten själv drar ca 2,5% i genomsnitt ,det gäller alla andra märken också för att de ska hålla över 1000 mil.
Jag har två bekanta som kört 280mil med en -11 och den andra 250+ med sin -12:a. Vet inte vad dom har för oljeförbrukning i %, men dom har inte rört någon oljepumpjustering öht.

Det jag vet är att dom dragit betydligt mindre olja än de E-tec 800 jag haft under tiden.
 

Niklas_H

Välkänd medlem
7 feb 2011
148
0
6
Boden
hade en swb assault -11 som tog otroligt lite olja men efter andra servicen så började den ta mer.. frågade handlaren och han sa att dom fått "order" om att skruva upp oljeförbrukningen lite.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Har ju funnits nån USA tråd om hur man ställer upp pumpen.
Nån som kan länka till den?
Skiter i om jag har garanti eller ej. Vill inte åka på ett ev ras mitt i vintern eller stå med en utsliten motor efter garantitiden.
 

larso

Aktiv medlem
14 aug 2012
88
0
6

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
då har jag gjort första service men jag tyckte att den ville bluddra på låga varv efter servicen tyckte även att det luktade lite soppa dom har bytt ett membran i avgasklockorna kan det vara därför? kollade på dom men kom då ingen rök ur dom som det brukar göra när dom blivit trasiga? :)
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Vad kör du istället? 11-68? Skillnad?

Har jag begripit rätt att 11(eller 10) säger något om progresiviteten/karaktären och 68/xx säger något om vikten?
yes kör med 11-68 nu det är aggresivare vinkel på 11 serien och sen är det vikten det andra :) tycker inte det blev jättestor skillad men dämot tycker jag man märker mest i mellanregistret :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Tog och lade ihop 10 och 11 vikterna i samma bild så man ser skillnaden i profilen.

Den svarta lite prickiga är 11 serie vikten.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Det måste ju innebära att polaris tekniker är helt värdelösa som kör med samma oljeförbrukning för 3e året på sina maskiner eller??????
Min har gått ~33mil och typ halva oljetanken har väl gått åt. Tycker jag verkar vara rätt ok.

Har blivit lite blandat led/puderängar och fjällkörning för mig.
Har inte exakt koll på hur mycket man tankat men två tankar kanske man kört ur.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tog och lade ihop 10 och 11 vikterna i samma bild så man ser skillnaden i profilen.

Den svarta lite prickiga är 11 serie vikten.
Tack för en fin bild. :) Men säger mig inte så mkt :)

Är det värt runt 1500 att köpa 11-68? Kommer jag erhålla samma toppvarv som med 10-68? Blir det mer eller mindre rullåka? ;)

Min varvar 8450 vid kusten nu. Lite för mkt men vill testa 700-900möh innan jag vidtar några åtgärder där. Är det rimligt? Vore trist å komma till fjällen och den börjar undervarva helt plötsligt.
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
11-68 kommer sänka ditt toppvarv och öka effekten , jag tror dock det bara är till det bättre iom ditt nuvarande övervarv .

Edit: maxeffekten ligger väl runt 8150 om jag inte missminner mig , och således mer effekt på toppvarv ju närmare det man ligger

Du kanske ska investera i ställbara vikter som tex slp mtx , dom har nästan identisk kurva med 11-serien och då kan du justera mkt exaktare.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Föredrar själv ställbara vikter som slp mtx, så kan man justera in exakt. Är dessutom inte speciellt dyra heller kostar väll 1295 eller om det var 1395 på motorhuset.
 

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Föredrar själv ställbara vikter som slp mtx, så kan man justera in exakt. Är dessutom inte speciellt dyra heller kostar väll 1295 eller om det var 1395 på motorhuset.
För det priset kanske man måste slå till. Kan man köra på org fjäder i primären eller bör man byta till en annan?