Polaris 2013

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Kan det här stämma ?
[video]http://youtu.be/BvF-u7AwPI8[/video]
Stämmer nog hur bra som hellst, men det är ju bytt a-arm på den sidan som är skadad så vem vet vad som hänt innan? Och armen är krokig som sitter på maskinen...
Vet att bulken är riktigt hållbar på dom så det var nog inte "bara" en liten smäll som det verkar beskrivas i videon.
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Stämmer nog hur bra som hellst, men det är ju bytt a-arm på den sidan som är skadad så vem vet vad som hänt innan? Och armen är krokig som sitter på maskinen...
Vet att bulken är riktigt hållbar på dom så det var nog inte "bara" en liten smäll som det verkar beskrivas i videon.
Jag såg det sen, nåt mysko måste det vara
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Att han kört på nåt är ju helt klart... Men att det bara skulle gått 5mph vid smällen låter inte som sanning när chassit är knölat som det är...

Dock så är det lite otäckt att man tappar bromsförmågan när remmen går av, antar att det är därför han menar att han vill ha det som garanti...
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Det kanske tog tvärstopp men chassiet vek sig så det inte kändes så märkvärdigt.

Lyckades böjja ett fotsteg på assaulten jag hade utan att märka det, troligtvis en frusen tuva som jag träffade i en burkning.

Så ibland kan nog en rejäl smäll kännas löjlig när chassiet ger med sig.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Alltså jag kan inte riktigt greppa förloppet på haveriet, halva remmen sitter kvar och verkar intakt?
Nånting har ju hänt med remmen men som sagt väldigt oklart hur alla de skadorna ska ha gått till enbart av att smälla remmen och "sjunka ner" på en stubbe. Uppenbart att han fiskar efter att Polaris ska betala för att han ska ta bort videon med texten "Don't buy this sled" genom halva filmen, förstår han iofs om han verkligen inte gjort något fel själv...
 

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Tack för en fin bild. :) Men säger mig inte så mkt :)

Är det värt runt 1500 att köpa 11-68? Kommer jag erhålla samma toppvarv som med 10-68? Blir det mer eller mindre rullåka? ;)

Min varvar 8450 vid kusten nu. Lite för mkt men vill testa 700-900möh innan jag vidtar några åtgärder där. Är det rimligt? Vore trist å komma till fjällen och den börjar undervarva helt plötsligt.
min ligger på 8300med 11-68 vid kusten
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Fan, jag hade tänkt att snowchecka en" drömmaskin" till nästa år .... är det bara jag som fel uppfattning eller rasar varannan skoter? Drivaxlar, bludder, tvekningar, skurna maskiner osv?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det är ju bara dom trasiga man får läsa om så det kan helt klart tyckas som att "alla" går sönder,vilket jag inte kan tänka mig.

Dock försvarar jag inte att det går sönder för det verkar det ju göra för en del och det är ju naturligtvis inte bra!
Dock är det jävligt svårt att bedöma omfattningen på problemen..

Samma gällde ju fotstegen ifjol,det skreks ut att dom inte höll för nå.
En liten del hade problem med det uppenbarligen men dom allra flesta hade inga bekymmer alls.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Det är ju bara dom trasiga man får läsa om så det kan helt klart tyckas som att "alla" går sönder,vilket jag inte kan tänka mig.

Dock försvarar jag inte att det går sönder för det verkar det ju göra för en del och det är ju naturligtvis inte bra!
Dock är det jävligt svårt att bedöma omfattningen på problemen..

Samma gällde ju fotstegen ifjol,det skreks ut att dom inte höll för nå.
En liten del hade problem med det uppenbarligen men dom allra flesta hade inga bekymmer alls.
verkar vara fler som har problem med drivaxrl och att den inte håller i belt.driven i år än det var med fotstegen.
hade samma plan som dig, byta maskin nästa år men nu vet jag inte, kanske får prova ett annat märke.
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Fan, jag hade tänkt att snowchecka en" drömmaskin" till nästa år .... är det bara jag som fel uppfattning eller rasar varannan skoter? Drivaxlar, bludder, tvekningar, skurna maskiner osv?
Måste ju säga att jag måst fått ett måndagsex jag då, för min maskin går som en dröm, inga tvekningar, inget bludder, ingen trasig drivaxel.......en grym maskin som går skitbra.

Helnöjd.....:)

Måste ju finnas fler som är nöjda och har en problemfri maskin?
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Jag och polarn har varsin 800 PRO rmk -13 155"
Min har gått 60 mil hans 50 mil.
Inte ett fel på maskinerna! En trasig tummvärmare och lite remslir pga skitiga variatorer räknar jag inte som någon katastrof!

Men som sagt man läser mer gärna om maskinerna med massa problem än dom som funkar relativt klanderfritt. Aldra helst om man inte åker det drabbade märket själv ;)
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Måste ju säga att jag måst fått ett måndagsex jag då, för min maskin går som en dröm, inga tvekningar, inget bludder, ingen trasig drivaxel.......en grym maskin som går skitbra.

Helnöjd.....:)

Måste ju finnas fler som är nöjda och har en problemfri maskin?
Ja min har gått 56 problemfria mil. Man blir mer å mer imponerad varje gång man kör. Hel nöjd:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.659
806
113
Kramfors
Fan, jag hade tänkt att snowchecka en" drömmaskin" till nästa år .... är det bara jag som fel uppfattning eller rasar varannan skoter? Drivaxlar, bludder, tvekningar, skurna maskiner osv?
Du kan köpa en Polaris förutsatt att du ökar på oljepumpen så den drar i genomsnitt 2-2,5% vid sportig åkning. Alt sopa i 1,5% olja i tanken. Då bör den hålla lika bra som en AC. Finns som sagt ingen 2 taktare i dag som håller i längden på bara 1-1,5% oljeinblandning.

Drivaxlar och fotsteg är ju billiga saker om de jäklas = No big deal
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag har kört ett par mil idag med mestadels lekkörning och nu verkar oljeförbrukningen se annorlunda ut, återkommer efter morgondagen med färska siffror. Jag blandade även i en sluring extra olja i tanken, dock inge större mängder. Och jag måste bara säga fyf*n vilken rolig skoter :D inga som helst problem att skicka skidorna i luften :D
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag och polarn har varsin 800 PRO rmk -13 155"
Min har gått 60 mil hans 50 mil.
Inte ett fel på maskinerna! En trasig tummvärmare och lite remslir pga skitiga variatorer räknar jag inte som någon katastrof!

Men som sagt man läser mer gärna om maskinerna med massa problem än dom som funkar relativt klanderfritt. Aldra helst om man inte åker det drabbade märket själv ;)
En trasig tumvärmare måste nog räknas som ett fel ändå.. :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Föredrar själv ställbara vikter som slp mtx, så kan man justera in exakt. Är dessutom inte speciellt dyra heller kostar väll 1295 eller om det var 1395 på motorhuset.
Är det för "kitet" eller per/st?

Om inte min lokale ÅF har hemma så passar det ju rätt bra, ska till Jämtland och arbeta till veckan....

Tack för tipset!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Är det för "kitet" eller per/st?

Om inte min lokale ÅF har hemma så passar det ju rätt bra, ska till Jämtland och arbeta till veckan....

Tack för tipset!
Det är för ett kit med 3st vikter, olika nitar och shims för variator korset (behövs dock inte).
Köp med 71g grundvikt.

Fjäder som jag tycker funkar fint med dom vikterna är Team 165/327 Almond, så får man samma tillslag som med originalvikterna.
Med originalfjädern blir tillslaget rätt lågt, men mysigt..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Måste få tacka Edvard på villhelminamotorcenter som kunde ordna en uppsättning a-armar + dämpare snabbare än blixten!



Monterat å provat. Fungerar ypperligt. Känns helt klart som den sväljer snabba & rappa gupp bra och samtidigt lätt hanterlig i djupsnön.

36" A-armarna är gudomliga... Trodde det skulle bli för lätt att vika ikull den men ikket. Vart bara mer lätthanterlig att få ikull samt lättare att hantera på gränsen.

Bjuder på en bild från arvidsjaur. Fint väder :madgrin:
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
om man räknar bort drivaxeln så är det nog inte så många problem på den,de här andra med beltdriven och liknande är nog mest bara handhavande fel,bristande inkörning av sånna som inte orkar hålla sig från att gasa,alternativt att dom köpt fel skoter för ändamålet