Polaris 2013

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Det kommer tydligen att komma ut en åtgärd på bultarna till QD dreven,verkar vara en del som blivit lösa/tappat spänningen,dom är dragna från fabrik med kring 40nm&nya bultar ska visst monteras(sitter färdigt locktite på dom)samt dom nya ska dras kring 60nm,finns lite bilder/info i usa på dom med lite mer mil som haft lösa bultar,tror själv att problemet kan vara värmen från QD dreven som släpper på dom,så kolla att dom sitter tills ni får dom bytt(kan bli lager spinn på bla.sek.axeln&då måste den bytas...och det är ju inte många veckor kvar av föret,så stillestånd blir ju inte roligt)

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hur menar du.. inte många veckor kvar... körde sista turen 25Juni förra säsongen å då hade vi mellan 30-50cm ny kall snö åvanpå någon meter gammal snö.. totalt sett 200m barmark.. så lite längre säsong får vi hoppas på..

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ja,jag körde sista turen i mitten av maj i gränsen förra året,skulle kunna köra till midsommar i gränsen trakten om man nu vill,men det gäller ju inte för majoriteten av forum folket,dom flesta bor ju såklart inte på dom breddgraderna eller 3tim.därifrån....skulle tro att mitten av april stämmer bättre för 80-90%av skoter ägare i övre delen av sverige,så skulle tro att nån som pajjar axeln i helg kanske inte får så mkt.mil nå mer,iomed div.åf.verkar ha tjockt på verkstaden(eller ratar folk som köpt maskin på annan ort...)fast du behöver inte oroa dig med din"vanliga"rmk,gäller bara pro...

Last edited:

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Hur menar du.. inte många veckor kvar... körde sista turen 25Juni förra säsongen å då hade vi mellan 30-50cm ny kall snö åvanpå någon meter gammal snö.. totalt sett 200m barmark.. så lite längre säsong får vi hoppas på..

Haha vars fan har man 50cm NYSNÖ PLUS NÅGRA METER gammal??? Inte då i det här landet,möjligen på längden. :)

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Å jag hoppas ju inte du påstår,att skoter färden kördes i det föret i jukkas?går ju inte att säga något sånt till en gammal kiruna bo....:wondering:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min assault switchback dog i förrgår under körning. Ungefär som att man skulle tryckt på dödarknappen. Å vi fick inte igång den igen, klippte t,o,m kablarna till dödaren Men icke. Noll gnista.
Jaha bogserade den till en väg å körde den till ÅF dagen efter.
När jag skulle lasta av den av vagnen så provade jag att vrida på nyckeln igen,, Brumm.
Startade direkt.
Den hade stått i solsken å plusgrader dagen efter.
Nån som vet om det är gashängsbrytare på denna... Och om den dödar skotern helt

arcticjocke

Välkänd medlem
4 jan 2009
282
0
16
Granö
www.madcap.tk
Det kommer tydligen att komma ut en åtgärd på bultarna till QD dreven,verkar vara en del som blivit lösa/tappat spänningen,dom är dragna från fabrik med kring 40nm&nya bultar ska visst monteras(sitter färdigt locktite på dom)samt dom nya ska dras kring 60nm,finns lite bilder/info i usa på dom med lite mer mil som haft lösa bultar,tror själv att problemet kan vara värmen från QD dreven som släpper på dom,så kolla att dom sitter tills ni får dom bytt(kan bli lager spinn på bla.sek.axeln&då måste den bytas...och det är ju inte många veckor kvar av föret,så stillestånd blir ju inte roligt)
lämnade in min på 50 mila service i onsdas och då fick jag nya bultar till QD dreven. mekanikern hade gått hem och fick inte tag på han igår, så vet inte om dom va löss lr om dom har börjat byta på alla.

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Nån som vet om det är gashängsbrytare på denna... Och om den dödar skotern helt
Det kan mycket väl vara brytaren på denna. Kom en ny konstruktion på ETC för i år och denna har winte varit felfri. Dessutom är den betydligt mer avancerad än tidigare konstruktion då den bygger på att ECU:n mäter motståndet genom brytaren istället för som tidigare år en enkel av/på brytare.

Att du klipper kablarna talar bara om för ECU:n att motståndet är för lågt, således ingen startmöjlighet.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kul. Vad kan man göra åt detta då tro. Vill ju inte bli ståendes på nå olämpligt ställe där man knappt kan ta sig för egen maskin. Ja menar hur f-n ska nån annan kunna bogsera då?

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Haha vars fan har man 50cm NYSNÖ PLUS NÅGRA METER gammal??? Inte då i det här landet,möjligen på längden. :)
Ska fixa några bilder från den styrningen.. många av bäckravinerna i gänsen området driver helt igen även om dom är 10meter djupa.. jag och polarn blev helt chockade nu i november då vi tänkte testa samma rutt. Vi hittade 4-6meters klippblock efter branten vi skrååat i juni!? Senare flög vi samma rutt med helikopter. Kom då in kårsavagge från Abisko.. branten alla kör ner i kårs från gränsen hållet avslutas med en lodrät klippa på lätt 10meter.. jag har kört skoter där i10år och aldrig kunna tro det. Detta var i början av september..

The Duke

Välkänd medlem
1 jan 2000
106
0
16
Min har gått ca 65mil nu o handtagsvärmen har lagt av hur åtgärdar jag detta? Är de många som haft samma problem?
På min hade plastkontakten bakom strömbrytarn kommit i olag, bara stoppa in handen och trycka tillbaka.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Vars startade ni skoter färden ifrån?antar att det blev en del barmarkskörning åxå...

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Vars startade ni skoter färden ifrån?antar att det blev en del barmarkskörning åxå...
Lastade av i gräset vid katterjokkliften. Tot. Ca100meter barmark. Skrååade upp för norddalsbranten. Mycke vatten på katterjaure. Inget öppet tror jag. Sen genväg över namnlösa mot kårsavagge

kricka_

Aktiv medlem
6 mar 2013
70
0
6
Kiruna
Vad är QD för förkortning? :D Antar att detta problemet gäller endast PRO modellerna med deras nya remdrift istället för kedjehus och QT är dreven till den remmen?

RasmusRajala

Medlem
13 sept 2012
20
0
1
Kiruna
16 juni körde jag sista turen i gränsen 2012. 18 + gradet och 10 m barkmark. vid 1200m var det kallsnö, 1-2 dm. Har kompisar som körde midsommar också, jobbade tyvärr då. Som krille skriver. Man känner inte igen sig i gränsen på sommaren om man inte är van att vara där. När smhi anger ett snödjup på 150 cm kan stenar stora som hus vara spårlöst borta. Så kolla aldrig på snödjupet när ni har tänkt bege er dit, fråga i stället någon som kör där.

För mig blev det iaf en rmk assault -13. Kände att den passar min körning bättre än Pron då jag kör 95% av mina mil i gränsen. Kanon nöjd än så länge. Vist, summiten var en 146. Men jag har ganska många mil på 154. Och för den körningen en summit/Rmk är byggd för så är Polaris flera år före. Och då är den ändå en "Freeride" jag kör nu. Mattan kommer mest troligt också att bytas till nästa år. Då har jag inga ursäkter när jag ska försöka utmana KrilleKravall ibland träden... ;-)

Vad har ni som kör Rmk Assault gjort på maskinerna? Och är det någon som har koll på hur man byter användarnamn, anatar att man ska kontakta en moderator?

Och är

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Om man monterar dit 8 kuggs drivhjul på switchback assault med 2,86 delning blir den nerdrevat da eller blir det samma drevning som 9 kuggs med 2,52 delning?