vart stoppad av polisen idag.

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Skulle till backracet som var i Skellefteå idag.
Jag hörde att alla skoteråkare vart stoppade, men jag hade ju inget att vara orolig för.
Då var det min tur.
Jaha, så polisen.
Vad vet du om den här skotern?
Ja, vad vill du veta sa jag.
Polisen: jag vet att den här skotern har varit avställd sen 2009.
Jag vart rätt paff, och 1200:- fattigare.
Tydligen vart skotern avställd när jag köpte den, men har haft den försäkrad.

Och tydligen var det inte jag, som missat det.

Så jag vill bara uppmana alla att kolla sina regbevis.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hände samma sak för en kompis som plockat ut en splånkas ny Arctic ifjol, försäkrad men avställd. Blev böter där med.

Nu har väl de flesta försäkringsbolag helårsförsäkring då kan man lika gärna alltid ha den påställd för att slippa problem.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Egentligen tycker jag polisen är ganska löjlig i detta fall, är skotern försäkrad kan man ju släppa personen men en liten varning, man betalar ju faktiskt ingen skatt eller besiktar skotrar.
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
Håller faktiskt med dig silly Bear är man helförsäkrad kan dom släppa en med varning. Så jävla löjligt.
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Surt när det händer, men rätt ska va rätt. Lagen säger en sak och det är ju den man ska gå efter.
Dock tycker jag att eftersom du hade en ganska bra förklaring så kunde han varit snäll och låtit dig gå med en varning. Dom släpper ju andra för grövre brott.
 

Martino

Välkänd medlem
7 jan 2010
312
0
16
Skellefteå
Men om skotern är avställd så gäller väl inte försäkringen har jag för mig, så om det skulle bli en olycka skulle du stå där utan försäkring. Verkligen inte helt säker på att det är så.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
när jag var på väg till fjälls förra vintern, kom jag under bilfärden på att skotern var både avställd och oförsäkrad, jag ringde till både IF och FOLKSAM för att försäkra den men båda neka mig då den var avställd, och dom påstod att inget företag kan försäkra en skoter som är avställd och att dom numera inte får ställa på skotrar heller (som dom gjort förut) .. och tro mig, jag tjatade länge hos båda bolagen om att få den försäkrad med icket!

så tycker det låter konstigt att du fått det? vilket bolag har du?
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Kräv tillbaka pengarna på försäkringen när dom tagit betalt för en försäkring som inte gällt!
Dom borde ju för fan se i deras system att den är avställd och kontakta ägaren och inte bara håva in stålarna och låtsas som det regnar!! :tsk:
 

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Lätt att kolla om den är avställd eller inte.

SMS:a till Bilregistret på nummer 72503 och skriv bara Reg.Nr. i textfältet.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Klart det går att ha skotern försäkrad när den är avställd. Nuförtiden funkar det ju inte att ställa av för att slippa betala förs. Min försäkring är dyrare på vintern men likväl så är det året om oavsett om den är påställd eller avställd.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
jag kunde försäkra min maskin utan att jag ens gjort första påställningen där den registreras.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är klart det går försäkra en maskin även om den är avställd! Varför skulle försäkringsbolagen bry sej om att den är påställd??

Varför ska man ens ställa av skotern?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det är klart det går försäkra en maskin även om den är avställd! Varför skulle försäkringsbolagen bry sej om att den är påställd??

Varför ska man ens ställa av skotern?
Vissa försäkringar är avställningsbara. Jag själv har en sån. Har man en året runt försäkring behöver man dock inte ställa av den.
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
För att det är billigare än att ha den påställd kanske?!

Min förra skoter kostade 40kr/mån avställd och 750kr/mån påställd,kändes som jag kunde göra annat för pengarna än att ge dom till försäkringsbolaget när jag ändå inte körde med den 8-9mån per år.
Fast vill man ge bort pengar så do it! :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Så det finns bolag som har kvar dessa försäkringar fortfarande?

En kompis hade den typen för några år sedan och det var ett jäkla av och påställande då han skulle med ut och köra. Antar att det var värt det ekonomiskt.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
För att det är billigare än att ha den påställd kanske?!

Min förra skoter kostade 40kr/mån avställd och 750kr/mån påställd,kändes som jag kunde göra annat för pengarna än att ge dom till försäkringsbolaget när jag ändå inte körde med den 8-9mån per år.
Fast vill man ge bort pengar så do it! :)
Vad har du för bolag som tar så mycket betalt som 750kr/mån??
Jag betalar 1228kr/år hos Länsförsäkringar för min crossfire..
Räcker med att missa en gång att ställa på och farbror blå ger en böter på 1200kr för att det ska vara värt att ha den påställd för jämnan.
 
Last edited:

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Nu lät det visserligen som en saga att en 700cc endast kostar 1228 per år helförsäkring på en "ungdom",finns det överhuvudtaget nån sportigare skoter som är så billig när den står på en yngre person?

Gällande min förra rmk som var nästan ny så kostade den olika per månad under våren men som mest 750kr,och det var det överlägset billigaste alternativet räknat på ett helår.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Nu räknas inte jag som ungdom längre, sambon som är närmare ungdom än jag har en xc 700-99 som hon betalar 1408kr/helår för hos samma bolag.
Edgen jag hade i min "ungdom" kostade ca 3500kr/år