om man tippar med en 4 taktare

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Hej! Jag tippade med min skoter igår och det rann ut olja ur luftfiltret, ca 0.5 liter.. Är det någon fara med skotern om man bara fyller upp olja och torkar ur luftfiltret?
Nej, gör precis som du skrivit så äre bara tuta å köra.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har hänt för några yamaha ägare att vevhusventilationen frysit då kan den blåsa ut nästan all oljan från luftburken.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Den låg på vänster sidan kanske 10-15 min! Det är ju inte lättast skotern att välta tillbaka i en brant om man säger så!
Ungefär sådär låg min RS Venture i julhelgen. Skulle bara ta en kort tur ensam och valde en bedrövlig skoterled som på ett ställe ställt till det för andra vilket syntes på spåren. Omöjligt att vända så det var bara att försöka. Det var ömöjligt att välta tillbaka den uppför slänten. Som tur var hade jag Warn skotervisch med mig så det var bara att koppla i sidled, trycka på knappen och välta upp den. Pratade med ÅF efteråt och fick veta att man bör vänta i 10 min innan man startar så att ev olja i ventilerna rinner tillbaka

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Ungefär sådär låg min RS Venture i julhelgen. Skulle bara ta en kort tur ensam och valde en bedrövlig skoterled som på ett ställe ställt till det för andra vilket syntes på spåren. Omöjligt att vända så det var bara att försöka. Det var ömöjligt att välta tillbaka den uppför slänten. Som tur var hade jag Warn skotervisch med mig så det var bara att koppla i sidled, trycka på knappen och välta upp den. Pratade med ÅF efteråt och fick veta att man bör vänta i 10 min innan man startar så att ev olja i ventilerna rinner tillbaka
Ofan bra att veta! När vi fick tillbaka skoter på rätt köl här va de så brant att den åkte ned. Ram ut endel olja, fick fylla på sen då den varnade för lågoljenivå i backarna.

hubben

Aktiv medlem
16 jan 2012
96
0
6
Örviken
Hmm, polaren välte med sin Phazer MTX, bara sådär lagom.. det var knölig led och hon hamnade på sidan. Tog tre minuter innan vi hade den på rätt köl igen, motorn av direkt när den välte förståss. Sen fick vi vänta i 4 timmar innan motorn gick att köra igen på grund av att den varnade för Low-OP.

Ingen fara med maskinen, men jag vill f-n inte sitta och vänta i 4 timmar på kalfjället när man rullat bara för att skotern ska gå igång igen... Nåt man kan göra åt detta?

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Finns det någonstans att köpa billigare kitt än för 1800:- ?
någon som fått problem när dom har lagt maskinen?