Du har världens tur!!! Nygjord led.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Du kommer ut med din skoter, har en hel lång dag av härlig körning framför dig med grabbarna.

Och inte nog med det, du har världens tur just idag.

Någon har just varit och sladdat lederna innan du vaknat.

Hur tänker du?

Alt1: Fy fan..nu ska här smiskas och köras järnet, jag ska spöa skiten ur skotern..jag känner mig som Tucker Hibbert på crossbanan..

Alt 2: Eller tänker du...ohh shit vad najs, någon eldsjäl har klivit upp tidigt idag och lagt sin lediga tid på att fixa lederna åt oss andra.

Bäst att ta det lungt så att man inte river upp allt jobb som dom lagt ner.

Gasa kan jag göra på nån myr, igensnöad skogsväg eller nån sjö.

Last edited:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Trist! Förstår dig verkligen kände lite samma förra året några gånger när man varit ute och sladdat leder. Brukar själv sladda sent på kvällen för att det skall frysa till sig under natten!

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Har 1 transportled som jag gör i stort sett varje gång jag ska någonstans, ofta är den ganska guppig men den är verkligen underbar när den är slät o nysladdad, håller alltid jämgas på den leden. Senast igår låg jag bakom en kille som förmodligen inte visste jag var bakom honom, han körde en iq rr med slutburk och tog varje chans han kunde för att få resa skidorna vilket även resulterade i massor med snö/issprut på mig! Sen när han såg mig slutade han. Tråkigt att man kör så bara för dem tror ingen ser en

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Har 1 transportled som jag gör i stort sett varje gång jag ska någonstans, ofta är den ganska guppig men den är verkligen underbar när den är slät o nysladdad, håller alltid jämgas på den leden. Senast igår låg jag bakom en kille som förmodligen inte visste jag var bakom honom, han körde en iq rr med slutburk och tog varje chans han kunde för att få resa skidorna vilket även resulterade i massor med snö/issprut på mig! Sen när han såg mig slutade han. Tråkigt att man kör så bara för dem tror ingen ser en
Du borde hålla avståndet så ingen olycka händer.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tja! Jag tänker vara ärlig.
Jag förstår vad du menar, men jag väljer nog Alt 1.
Att köra järnet med en ledsmiskare på en myr? Inte så roligt.
Att köra järnet på en sjö? kom igen!
Att köra på en oplogad skogsväg? Kan vara kul, men inte lagligt. Inte så kul heller för den som ska ploga den när spåret frusit ihop.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tack för att du är ärlig. Hur känns det när du hinner ikapp killen som sladdar? Skäms du över att du just sabbat några timmar jobb?

Eller tänker du "jäkla looser" skaffa ett liv..

Flytta på dig, nu jävlar ska du få se en som kan köra skoter.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Förstår din poäng och uppskattar verkligen de som tar sin tid till att fixa lederna runt om i Sverige. Men skulle noga säga att jag tar alternativ 1,5. D.v.s om det är sladdat och fint så ska jag erkänna att jag kör snabbare, helt klart, men det behöver inte betyda att jag förstör mer, eller?
Den där tiden då man gasade fullt vid start och drog på fullt vid varje lite kulle är ju förbi för längesen. Men att jag håller mer gas (fortfarande jämn gas) och ett högre tempo där sikten tillåter ser jag inte förstör. Menar nu inte att jag "spöar skiten" ur skotern(har ju lite fel maskin för det) men snabbare kör jag.
Som jag ser det är det ju "pump-gasarna" som bygger sina fina högar som andra sen kör fast som förstör och gör lederna guppiga.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Bra att ni ger ärliga svar, UPPSKATTAT!!

Jag håller absolut med, "pumpgasarna" som småhoppar vid varje chans, eller ger fullt efter de har saktat ner gör värst skada.

Det går att åka ganska fort utan att sabba allt för mycket..

Tyvärr blir det mer och mer sällsynt där ute...flera ggr denna vinter ser jag ungdomar som står still på leden, för att sen ge fullt när som drar iväg, det lämnar ett djup hål i leden, samt en rejäl kulle bakom..

Sen är det dessa "småhoppare" som gasar till vid varje litet gupp..

Om dom ungdomarna var med och pistade lederna vore ju bra, än värre är att många av dom inte ens är med i klubben, vars leder dom kör om och om igen..

Dom har ju ingen känsla för klubben eller lederna.

Vi tar 150:- för ett årskort i vår klubb, är det för mycket?

Då ingår hela familjen.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det håller med om, det borde vara lag på att vara med i en skoterklubb med tanke på hur billigt det är samt att de personer som "jobbar" för klubben gör det ideellt. All heder år dom!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Om dom ungdomarna var med och pistade lederna vore ju bra, än värre är att många av dom inte ens är med i klubben, vars leder dom kör om och om igen..

Dom har ju ingen känsla för klubben eller lederna.

Vi tar 150:- för ett årskort i vår klubb, är det för mycket?

Då ingår hela familjen.
Absolut inte för mycket, däremot är jag personligen övertygad om att klubbarna skulle få in mer pengar om det gick att betala 150-300 kr utan att bli medlem.

Just medlemskapet och risken att behöva arbeta några timmar om man inte klarar att säga nej gör att åtskilliga avstår.

Sedan är det ju ofta bara en inre kärna på 10-20 pers som är intresserade av själva klubben och vad man jobbar för på kort och lång sikt, se hur det ser ut på årsmöten för diverse ideella föreningar, i bästa fall hela styrelsen och några till i föreningar med 100-1000 medlemmar.

Personligen är jag övertygad om att en "rätt förpackad vara" med rätt budskap skulle sälja mer än själva medlemskapet på lång sikt i det moderna samhället, sedan skulle man ju få ett bredare urval för de som kanske på sikt när barn och annat klarats av vill engagera sig mer.

Just my 2 cents

Just det, jag gör nog en bedömning hur nysladdad leden är, har den inte tagit ihop så kör jag försiktigt och använder hela ledbredden, har den däremot frusit ihop över natten eller mer är det bara stå på, det ska den tåla om den är genomtrampad från tidigt på säsongen.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Jag kör som en dåre på nypistad led. Anledningen är att det är jag som sladdat den kvällen före, och får sladda den igen nästa gång.. Så fullt ös från min sida. Jag har flera gånger åkt tillbaka för att skåda "verket" man utfört på full gas. Och det är inga som helst problem att köra fort bara man håller jämn gas. Det som förstör lederna är detta pumpgasande. En liten hög blir snabbt två, som blir tre.. Och alla har en förmåga att gasa "i" gropen. Jag brukar försöka spinna sönder "toppen" så att säga. Bara min syn på det hela..

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Som ni säger så är det detta pumpgasande som förstör. Men om man nu ser en hög varför inte nypa i bromsen och dra med sig högen så det blir plant igen? ;) brukar jag göra i alla fall :)

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Måste säga att när leden är nysladdad och fin så infinner sig lugnet i mig. Jag mår så himla bra och känner inte alls för att köra som en idiot. Viker av på myrarna och leker av mig lite då och då... Alt 2

Men är leden sönderkörd och jävlig så retar jag bara upp mig mer och mer. Vilket medför att hastigheten ökar och "sönderkörningsgraden" också. Då blir det automatiskt Alt 1

Är leden nysladdad och fin och jag lyckas träffa på personen som drar sladden så är det inte omöjligt att jag stannar och surrar ett tag och berömmer dennes jobb. Brukar alltid uppskattas av dom som sladdar oxå. Oftast kan man få sig något tips om något fint ställe för att fika eller köra ospårat.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Lynxfun: Har aldrig hört någon som resonerat som dig angående medlemskorten, som medlem ger man sin klubb mer vikt i kontakt med myndigheter och samtidigt stöder man klubben med lite pengar.

Aldrig hört någon som känt att de måste arbeta bara för att de är medlemmar

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste säga att jag lite nu och då bidrar till förstörda leder. Men om jag hamnar på en nypistad bred och fin led så brukar jag mestadels hålla jämn gas då jag inte ser poängen med gas/broms/gas/broms. Däremot så blir det väll ibland nån sladd och en påklappning efter en snäv kurva.

Brukar kompentsera med att haka på sladden och sladda imellan åt. Kan även säga att jag inte gör det ofta, 2-3 gånger / säsong på sin höjd. Har som ingen maskin som är bra för ändamålet så det får bli det det blir.

Om folk inte bara skulle tänka på sitt eget nöjje så skulle lederna vara fina året om.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Det är ju toppen att du sladdar någongång iallafall.

I vår klubb får man låna 2 olika klubbskotrar + 7-8 olika sladdar HELT GRATIS, och sladda lederna hur mycket man vill.

Bensin finns också, skotrarna servas regelbundet, olja finns...så ingen hos oss kan påstå att de inte har skoter som klarar av det..

E

eMe181

Därför kör man fläktkylt, går inte förstöra leden på något sätt med dom eftersom dom är slöa nå så nanting.

Brukar faktiskt köra upp leder själv, haha. blir utskrattad då :_(