Skoterleder på Eniro

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Håller med om att skoterledskartorna inte är speciellt dyra. Men sen tillkommer ju kostnaden för friluftskartan och inte minst själva GPSen om man inte har en sån.
www.skoterleder.org och www.opensledmap.org är gratis och funkar i telefonen. Båda tar uppgifterna från openstreetmap. Lederna är är inte så omfattande än men det som finns är i alla fall bättre än Eniro.

Men ju fler som hjälper till och lägger in spår ju mer omfattande blir den. Dessutom kan de klubbar som väljer att lägga ut sina gps spår själva underhålla dom så dom är rättvisande.

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
www.skoterleder.org och www.opensledmap.org är gratis och funkar i telefonen. Båda tar uppgifterna från openstreetmap. Lederna är är inte så omfattande än men det som finns är i alla fall bättre än Eniro.

Men ju fler som hjälper till och lägger in spår ju mer omfattande blir den. Dessutom kan de klubbar som väljer att lägga ut sina gps spår själva underhålla dom så dom är rättvisande.
Frågan är väl hur intresserade klubbarna är av det? De får väl in en hel del deg på kartförsäljning? Men, men framtiden är här - de borde ställa om och kränga en kart-app istället.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Hur många tror ni vill sätta fast sin typ Galaxy S2 på skotern. Den är inte speciellt väderskyddad eller ska man ta fram den ur fickan hela tiden... Beställde min gps garmin oregon 300 från USA för ca 1200kr. Om man är två så kan man dela på friluftskartan ca 750 kr och kartan 400 kr. Så ca 2500 kr för en bra gps med bra skoterledskartor för hela Sverige.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Frågan är väl hur intresserade klubbarna är av det? De får väl in en hel del deg på kartförsäljning? Men, men framtiden är här - de borde ställa om och kränga en kart-app istället.
Tryckta kartans tid är förbi och man vill inte installera en app per klubb vars leder man åker genom heller. Nej det är nog bara att släppa kartorna fria och det har fler och fler klubbar börjat inse. Det var länge sedan klubbarna tjänade några stora pengar på kartförsäljning.

Och om det blir fler som kör "rätt" och inte irriterar markägare i onödan så är det värt de förlorade kartintäkterna.

Hur många tror ni vill sätta fast sin typ Galaxy S2 på skotern. Den är inte speciellt väderskyddad eller ska man ta fram den ur fickan hela tiden... Beställde min gps garmin oregon 300 från USA för ca 1200kr. Om man är två så kan man dela på friluftskartan ca 750 kr och kartan 400 kr. Så ca 2500 kr för en bra gps med bra skoterledskartor för hela Sverige.
opensledmap håller på ta fram en karta för Garmin så snart går den använda utan telefon.

Hur tänkte du dela på friluftskartan och kartmans karta? Dom är ju bundna till GPS id. Jag har nämligen två GPS:er men jag får bara in kartman och friluftskartan i en av dom :(

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Enligt rykten så håller hitta.se att lägga in skoterleder på sina kartor. Vet dock inte om det är aktuellt för den här säsongen eller om det kommer till nästa vinter.