pro rmk assault 2012 bränsleförbrukning

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
tja som rubriken säger, vad drar era rmk/ rmk assaults? Var ute på några orörda ängar idag och körde, hade prick full tank när jag for, efter 2,1 mil var det halv tank dvs har den legat på ca 8-9 liter milen.. börjar misstänka att jag har hål i tanken!
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
min drar 5-8liter milen. Verkar som den drar mer när det är lite mildare ute, runt 0grader + - noll.
Kan känna tendenser att den går fett på lågavarv imellanåt.
Visst, det är en svinkul skoter, men inte hållbar förbrukning i slutändan.
Går det göra nå åt de?
 

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Dom med assult som jag åkt med har aldrig kommit under 5liter enda upp mot 7 liter då det är riktigt tungföre..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Går det göra nå åt de?
Gasa mindre... Men då har man valt fel maskin, för man har ju faktisk som mest roligt när förbrukningen ligger mellan 7-8liter milen :)
Sen är det ju nästan fel att räkna mil på dessa maskiner, är nog mer vettigt att räkna bränsle per timme istället.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja jag har då roligt även fast min inte drar 8l milen... Det beror ju helt på hur man tycker om att köra?

Det finns ju inget som säger att "Har du en Polaris Pro Ride så ska du köra såhär, annars har du fel maskin".

Men ja, väntar man sig en snål ledglidare är man väl kanske lite fel ute då :). Alla 800or drar rätt mycket soppa, så är det ju bara.
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Tänker absolut aldrig köra på annat sätt än 99.5% ospårat med jävulst med snö och gas!! :D
Som sagt, brukar nästan aldrig räkna liter/per mil , eftersom den körning man har just nu så kan man vara ute hela dagen och bara kört 2-4mil. (dock 25-35 liter mindre i tanken).
Är väl bara att ge med sig då och tanka för fulla muggar!

en polare myntade i höstas på skoternsdag : "Spelar ingen roll hur mycket det kostar och hur dyrt man tycker det är.., När vintern kommer och skotersuget är maxat.. DÅ finns det alltid ett skoterkonto! "
 

jonas8704

Medlem
8 feb 2012
8
0
1
Norsjö
Låter orimligt att få igenom 7-8L.
Har ni ställt om mätaren från miles till mil/km?
Min drar mellan 3-4,5L berodende på körning och då har den gått 50mil just nu så nått borde vara fel.
/Jonas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Låter orimligt att få igenom 7-8L.
Har ni ställt om mätaren från miles till mil/km?
Min drar mellan 3-4,5L berodende på körning och då har den gått 50mil just nu så nått borde vara fel.
/Jonas
Är inga fel alls, även skidoos & arctic tar dessa mängder när man är nästintill tvungen att hålla fullt gas hela tiden för att inte fastna. Mätarna står givetvis på metriskt system.
Men sjukt kul är det!
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
ja nu var det så att jag höll stumt och en hel del pumpgas, fick aldrig min tidigare freeride över 3 liter milen, men då lämnade den ju svarta sträck i snön! tänkte om de var någon uppdatering som man måste göra på service, då min snart ska in på första! hur som haver, är toppen nöjd över skotern o håller man stumt så ska de slurpa till i tanken!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För att få en referens som är någorlunda relevant här:
Två av dom jag åkte i Blåsjön med häromveckan kör Assault, en -11 och en -12.
Bägge två köpte varsin ny Lynx Boondocker 800 i höstas, men bytte i slutet på jan till Polaris.

Bägge två säger att det är skillnad på bränsleförbrukningen mellan Boondockern och Assaulten, men att det är Polarisen som går märkbart billigare-vid teknisk lössnökörning.
Nu pratar jag inte om att åka ut på en myr och göra lite cirklar.

Jag talar om att klättra omkring bland träd i riktigt brant terräng, skråkörning som man för fem-sex år sedan bara såg på film-inget man drömde om att göra själv.
(Läs: "undertecknad" isf "man" om du som läser detta redan anammat Burandt/Rasmussens körstil för fem-sex år sedan. Jag hade det inte...i min värld hade filmerna man såg dom köra lika gärna kunnat vara ren fiktion.)

Innan alla BRP E-tech anhängare hänger mig nu, så finns det en detalj här som är direkt avgörande:

Polarisen verkar vara byggd för att vara riktigt bra på att köras i lössnö, men nöja sig med att fungera på leden såpass att man kan ta sig mellan dom olika lössnöplatserna-medan Lynxen verkar vara bra på...tja, det är det ingen som riktigt har förstått. Den är antagligen för mycket kompromiss mellan att vara ledmaskin och lössnö-så det blev varken hackat eller malet.
Där man med Polarisen flyter fram och känner sig som en gud på att köra, där har man gasen i botten på Lynxen, hoppar fram och tillbaka på fotstegen samt bryter allt man kan i styret för att hålla tankt spår.

Ja, jag spetsar till beskrivningen en aning-men antagligen inte så mycket.

Och.
Bägge två jag pratar om nu är -i mina ögon- riktigt, RIKTIGT duktiga att köra i lössnö.
Jag vill påstå att ingen av dom skulle skämmas första dagen om dom kom till Burandt för en veckas körning-det är fakta.
Att man dessutom väljer att ta den ekonomiska smällen att sälja en skoter ett par månader efter man köpt den ny, bara för att man provat en annan i lössnö-det är kanske också ganska talande...
Visst, Ski Doon kan mycket väl gå billigare än Lynxen, jag vill bara betona att bara för att motorn teoretiskt sätt har alla förutsättningar för att gå billigt så kan resten av designen kompensera såpass mycket att den likt förbannat blir törstig bara för att man håller fullt hela tiden.

...tänk vad bra E-techen hade gått om den fått ett riktigt chassie! :eyebrows:
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
För att få en referens som är någorlunda relevant här:
Två av dom jag åkte i Blåsjön med häromveckan kör Assault, en -11 och en -12.
Bägge två köpte varsin ny Lynx Boondocker 800 i höstas, men bytte i slutet på jan till Polaris.
:eyebrows:
Tobbe: Tack för senast i blåsjön, var härlig körning:)

Sen om vi pratar om, vi kan kalla dom mexicooo och kocken och deras assaulter så känslan jag har är att deras går billigare än min. Men det kanske bara är en känsla.
Första dagen i Blåsjön körde vi ca. 3 -3,5mil och jag fick i 27,5liter när jag tankade upp min.

Därimot ser man till körningen den helgen så var det en transportsträcka på 200meter led sen var det bara lössnö och brant med gas/pumpgas! hehe
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jag säger så här... ca 40 liter på en dag, sen kan det variera mellan 5-10 mil om man nu ska titta på den där onödiga trip mätarn...

Men som fler Assault/ Pro RMK ägare säger. FY FAN SÅ ROLIGT DET ÄR !!!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Man kan även beskriva det såhär:

Nytron har dragit mindre än en tank hittills i vinter.
Rätt bra beskrivning på hur kul det är att köra en skoter som saknar 100hk mot vad man är van! :)
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Sista körningen drog rmk assaulten 2,13 per mil. Blev dock nästan bara led med vissa inslag av boysande i skogen. Drog precis lika mycket som en xp 800 men samma körsträcka och körstil.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
1,9 liter/milen förra helgen... vart riktigt förvånad då de ändå var löst och vart en heldel skrååkning dvs mycket pumpgasning...