HEJ
jag kommer att posta det svar jag fått av transportstyrelsen i fler än en tråd, iom att denna fråga eller och liknande äger rum samtidigt här på forumet.
Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fråga: Hej
Jag har några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det gäller
helfordonggodkännande och snöskotrar.
Som jag har förstått det så har snöskotrar registrerade efter 1998 i Sverige
kravet att de ska vara helfordonsgodkända eller typade så att de är helfordonsgodkända.
Detta har jag förstått/tolkat som att man inte får höja styret, eller byta
matta, eller byta dyna, eller montera xeonljus, eller byta delar i variatorn, eller byta
motor för den delen, eftersom att snöskotern är typbestämd och får inte förändras.
Har jag förstått detta korrekt?
Stämmer de så att dessa regler inte gäller för snöskotrar registrerade innan
1998 i Sverige?
Får man byta dessa ovan nämnda detaljer på en snöskoter ifall den togs i bruk
och registrerades innan 1998?
Finns det någon gräns för var man måste stanna upp vid utbyte av delar?
Exempel A:
En 2008 års Skidoo Renegade får en krokig A-Arm efter en krock. Nya A-armar köps
begagnade via blocket. Dessa är ifrån en Skidoo summit, och passar men gör
spårvidden 15cm smalare.
Detta exempel ovan är alltså olagligt, eller rättare sagt man bryter imot
helfordonstypgodkännandet och fordonet beläggs med körförbud?
Exempel B:
En 1995 år Arctic Cat Snopro får en krokig A-Arm efter en krock. Nya A-armar köps
begagnade via blocket. Dessa är ifrån en Arctic Cat Mountain Cat, och passar men gör
spårvidden 15cm smalare.
Detta exempel är ifall jag har förstått det inte olagligt iom att fordonet inte
berörs av helfordonstypgodkännandet? Fordonet är blir inte belagt med körförbud?
Svaret:
Hej Jörgen !!!
Så här står det i fordonsförordningen SFS 2009:211
20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.
Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.
Enligt ovan är det alltså tillåtet att byta ut trasiga delar mot sådana som är likvärdiga med originaldelaran för att det ska klassas som en reparation och inte kräva någon ny registreringsbesiktning.
Det är alltså besiktningsföretagen som avgör om en det är fråga om en reparation eller förändring.
Med vänlig hälsning
Lars Rask
Tranportstyrelsen