Har du remproblem på din nya Arctic 2012?

Har du remproblem på din nya Arctic 2012

  • Nej

    Röster: 44 74,6%
  • Ja

    Röster: 15 25,4%

  • Totalt antal som röstat
    59
  • Poll closed .

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
212 mil på orginalremmen.
Gått i djupsnö och fullgas repor....
Inga synliga skador på remmen.
 

DARXOL

Aktiv medlem
21 mar 2011
64
0
6
Dark Forests
Inga problem ! Körde in remmen enligt "boken" Kört närmare 40 mil och INTE varit snäll med den på sista tiden, hehe ! :eyebrows: Men, är ju iofs -13 på RR'n !
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Det är som konstigt att vissa har problem och vissa inte, iom att vissa smäller remmar vid typ ledkörning också.. Jag misstänker då nåt fel i produktionskedjan.. vissa modeller kanske fått en viss typ av bult eller whatever
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Har någon pangat en rem vid speedrun?

Jag körde några toppfartstest i helgen med en 12as speedverks trimmad f1000.

Med 210hk läget höll remmen men i 240 läget exploderade remmen i 144,6kmt. Den gjorde kaffeved av remskyddet men databoxen klarade sig. Vilken korkad placering av elkomponenter!!

Det var en Ac rem 0,83 rem om jag inte mins fel. Jag värmde upp remmen försiktigt och körde några repor försiktigt i högre och högre fart innan jag drog fullt järn.

Underligt nog var variatorskivorna och remmen lika varma som vid djupsnöåkning (stekheta)??

Toppfart med varvstopp som slog i på 210 läget blev 172kmt (laser) med en Ac racingmatta 43 kammhöjd 325 lång.

Jag tycker det är värdelöst att den sprängde en rem och hettade upp skivorna så mycket på bara två st 400m repor. Kör jag min tc 10 repor i full fart över 180kmt 32matta blir inte remmen eller skivorna varma!

Har någ annan skjutit remmen vid toppfartskörning?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har någon pangat en rem vid speedrun?

Jag körde några toppfartstest i helgen med en 12as speedverks trimmad f1000.

Med 210hk läget höll remmen men i 240 läget exploderade remmen i 144,6kmt. Den gjorde kaffeved av remskyddet men databoxen klarade sig. Vilken korkad placering av elkomponenter!!

Det var en Ac rem 0,83 rem om jag inte mins fel. Jag värmde upp remmen försiktigt och körde några repor försiktigt i högre och högre fart innan jag drog fullt järn.

Underligt nog var variatorskivorna och remmen lika varma som vid djupsnöåkning (stekheta)??

Toppfart med varvstopp som slog i på 210 läget blev 172kmt (laser) med en Ac racingmatta 43 kammhöjd 325 lång.

Jag tycker det är värdelöst att den sprängde en rem och hettade upp skivorna så mycket på bara två st 400m repor. Kör jag min tc 10 repor i full fart över 180kmt 32matta blir inte remmen eller skivorna varma!

Har någ annan skjutit remmen vid toppfartskörning?
Varför använder du dig ens av 083an?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Varför använder du dig ens av 083an?
Jag minns nog fel på siffrorna och den blev till ett skatbo så man ser inte siffrorna.

Nu ska vi prova sätta dit en längre rem som är närmare 2cm längre. Ultimax xs har en längre rem som enligt usa forum ska hålla bättre pga av att den ligger högre i sekundären. Org remmen ligger väldigt lågt i sekundären vilket ger mer risk för slir och därmed hetta. Det ska bli intressant att se hur högt den hamnar i sekundären när man shimsat in den perfekt. Maskinen lär tappa en hel del toppfart med längre rem men det finns ju drevning som alt.

Jag kan ta reda på exakta siffrorna på den remmen om någon fler vill prova. Den ska tydligen klara av 240hk läget bättre + djupsnö åka.

Till nästa år kommer speedverks med en specialrem som ska tåla extrem hetta vilket låter lovande.
 
Last edited:

folke

Välkänd medlem
27 sept 2007
252
0
16
Vindeln
Körde 70 mil med originalremmen 083 sen bytte jag till 084 och spara originalen som reserv, den såg fräsch ut när jag bytte. Har kört 90 mil med 084 som ser bra ut fortfarande men har fått lov att rengöra längst ner på sekundären typ 3-4 gånger.




Mds variator kit och byta till 20t drevet borde göra susen.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Dreva upp?
Drevar du ner mer kommer du snabbare till området där det släpper. Har du den där plaststoppen och är det en 12 eller 13?
Har ingen erfarenhet av mds vikterna men körde typ 2km innan jag beställde v-kit till min xf, luktade ju rem efter 3-4 testrepor på full gas och det är inte bra! (Dessutom släppte remmen lite cord, vet dock inte hur långt den gått då jag nyss köpt maskinen beggad)
Åker med ett kit från knr sledtech (diablo racing) och det funkar kanon, kall primär och ljummen sekundär.
Monterade även ett spi system i helgen efter hela 10 mil std, skönt med justerbara vikter!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Remmen kompisaren ska testa nu som är ca 2cm längre och heter Ulitimax xs 809. Det är en Polaris rem till nyare assulter mf, så man kan ju köpa polaris org rem också om man vill. Men jag är förtjust i Ulitimax då dem ger oerhört bra grepp. Man brukar få några hundra varv lägre när man mont en Ultimax rem

Med den remmen kommer man inte ner lika djupt i sekundären vilket motverkar slir. Vi får hoppas jänkarna har rätt med den här iden.

Kommer ett uttalande om hur det funkar och hur högt den hamnar på sekundären.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Fick en ny rem som hette 048. Den skulle tydligen vara längre än 082.

Under 10 mil höll den. 5 fullgas repor på bakrulle dödade den.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Otroligt, du sprängde altså remmen direkt du kört in den!;)
Nä, tänk på att köra in remmarna, dom måste få en chans att nöta in sig så dom dom greppar annars grillar man den nya direkt!!!!
Rengör oxå skivorna noga, gamla gummirester = slir och när det väl börjar slira så...
Vill inte vara en besserwisser utan bara del med mig av mina erfarenheter, har tidigare ägt alla märken, nu senast en Lynx 800 och oavsett märke bränns det remmar snabbare än vad dom är inkörda...
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har allt från att kört in remmar upp till 20 mil. Aldrig varit så förbannad noga med varmkörning och putsa sivorna som en idiot. Men hjälper det?

Nää då! På min maskin är de nåt annat fel iaf! Börja gör om remma hit och dit är nå jävla BRP fasoner!