Har du remproblem på din nya Arctic 2012?

Har du remproblem på din nya Arctic 2012

  • Nej

    Röster: 44 74,6%
  • Ja

    Röster: 15 25,4%

  • Totalt antal som röstat
    59
  • Poll closed .

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Fick en ny rem som hette 048. Den skulle tydligen vara längre än 082.

Under 10 mil höll den. 5 fullgas repor på bakrulle dödade den.
Dem sista 3 siffrorna är normalt hårdheten på remmen. Frågan är om de första siffrorna verkligen stog för en längre rem?

Om den nu var längre är frågan om den som mont remmen shimsade upp remmen i sekundären så den låg slickat mot axeln i primären. Om den inte shimsades in och var längre blir det tvärtom mer slir och värmeutveckling .
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Re: Sv: Har du remproblem på din nya Arctic 2012?

Har allt från att kört in remmar upp till 20 mil. Aldrig varit så förbannad noga med varmkörning och putsa sivorna som en idiot. Men hjälper det?

Nää då! På min maskin är de nåt annat fel iaf! Börja gör om remma hit och dit är nå jävla BRP fasoner!
Ja då är det helt klart åt skogen!
Ville som sagt bara påtala att rengöra och nöta in remmen lite är viktigt!!! Sen har man ändå problem då måste man ju gå vidare, har dock sett maskiner dom det bara gasats på med och satts på ny rem direkt efter sprängt den förra, kan sammanfatta med att då håller inget... ;)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
"En "lite" update till alla som har en M eller XF 800 år 12 -13 är att det finns en vit plast ring i sekundären man ser den mellan fjädern den gör att sekundären inte kan växla ut och detta gör att Variator remmen kan slitas rakt av för den bottnar där före den den ska och Primär variatorn fortsätter att dra fast den inte kan fortsätta växla. Detta ger lägre toppfart och trasiga remmar. Arcticcat har tyvärr inte dom skarpaste service teknikerna på fält alla gånger och denna "plast ring" kom som en update på årsmodell 12 och verkar sitta standard på 13. Dessa maskiner har ett annat problem åxå när det gäller variator sidan och det är att std variator remmen är för kort men det finns ingen ny modell att tillgå så där hoppas vi på en lösning i framtiden."
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, fan att man inte rev bort den där plastringen, stod och kikade på den när jag bytte helix men tänkte att den säkert var "utprövad" så lät den sitta....
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Dem sista 3 siffrorna är normalt hårdheten på remmen. Frågan är om de första siffrorna verkligen stog för en längre rem?

Om den nu var längre är frågan om den som mont remmen shimsade upp remmen i sekundären så den låg slickat mot axeln i primären. Om den inte shimsades in och var längre blir det tvärtom mer slir och värmeutveckling .
Remmen vart shimsad med bra tjockare bricka för att ligga bra på Sekundären.

Kanske 048 var en billigare rem som de skulle prova med?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Dem sista 3 siffrorna är normalt hårdheten på remmen. Frågan är om de första siffrorna verkligen stog för en längre rem?

Om den nu var längre är frågan om den som mont remmen shimsade upp remmen i sekundären så den låg slickat mot axeln i primären. Om den inte shimsades in och var längre blir det tvärtom mer slir och värmeutveckling .
Var får du allt ifrån?

0627-048 46.986" (+/-0.178") x 1.448"
0627-082 46.259" (+/-0.178") x 1.448"

De tre sista siffrorna är ingenting annat än en del av artikelnumret.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Så man ska ta bort den där vita plastringen?

Varför sitter den där?
Det var någon teori om att sekundären växlar ut för snabbt, men nu kan den knappt växla ut öht.
Jag har skrivit om mina observationer för en tid sedan, och kommer inte riktigt ihåg siffrorna men vill minnas att det var runt 10mm utväxling som fanns kvar på primären.
Nu är jag inte så påläst om hur mycket OD som det är utan plastringen, men de kan ju helt enkelt ha tyckt att vi konsumenter skulle kunna nöja oss med 1:1 utväxling som max - vilket plastbussningen skulle se till.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Plockat bort plastbiten, tog ca 20 min och nog såg den ut att ha bottnat mot.
Kollade även på primären som jag tuschade innan jag åkte i helgen, ca 10-12mm helt orört längst ut trots 140+ på mätaren, vet inte om den bottnade då kanske men fult utväxlad bör ju då ge 155+ på mätaren?
Hur bra stämmer AC mätarna nu för tiden mot gps?
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Funderar på att spräcka plastringen på plats, då jag inte får lös helixbultarna. Vill inte riskera att de går av nu vid påsktider.

Va tror vi. Kommer plastringen att behövas i framtiden? Eller låta den va?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
kan det inte vara så att skruvarna är limmade så du måste värma?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Du måste värma rejält på helix bultarna!
Fick värma då jag var tvungen att ha handskar för att hålla i, annars, slå sönder skiten då, skulle du behöva den av nån anledning så tillverkas det säkert nya?! Å andra sidan så kan du säkert åka som du gjort hela säsongen en vecka till?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Var får du allt ifrån?

0627-048 46.986" (+/-0.178") x 1.448"
0627-082 46.259" (+/-0.178") x 1.448"

De tre sista siffrorna är ingenting annat än en del av artikelnumret.
Så är det såklart jag kör aldrig Ac rem så jag irrade bort mig i siffrorna.

Men då är 048an ca 18mm längre och borde ha funkat bra/bättre för den shimsades in helt ok lät det som . Men vet du om 048 har samma hårdhet/hållbarhet som 082?

Har ingen testat ultimax xs remmar? Dem remmarna är de enda som håller till min cat ivf och kostar bara 1000-1200kr.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Men då är 048an ca 18mm längre och borde ha funkat bra/bättre för den shimsades in helt ok lät det som . Men vet du om 048 har samma hårdhet/hållbarhet som 082?
048an är hårdare.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

oman86

Ny medlem
27 okt 2013
4
0
1
Funderar på att köpa en m800 2012 det enda som jag funderar på nu är hur det är med remätandet? Finns det kvar för vissa eller har det åtgärdats via servisarna? För det verkar ju som att ganska många har haft problem trots allt. Min förra maskin var en summit 800 så nåt mer regelbundet remätande vill jag aldrig mer i mitt liv vara med om!
Tacksam för svar...
 

Nitrox

Aktiv medlem
9 jan 2012
71
7
8
Var det nån som fick ordning på sina varaitorer? Jag har en 13 som tar rem och jag funderar på om det skulle hjälpa med en längre rem eller om nån har en annan idé?