Svårkörd

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vikten är inte allt...
Maskiner kan kännas mycket olika fast dem väger lika mycket...

Men kan lova att Boondocker är betydligt smidigare att köra med...

Var ute igår tillsammans med polarna.
Jag på Freeride 154", kompisarna på en Nytro Xtx -12 och X-ride mcx270
Dagen bjöd på en del myrsurf men även en del riktigt teknisk åkning.
Vi lånbyttes maskiner och efter det talar båda om att byta till nåt lättare, pro rmk eller liknande...
Nytron funkar bra så länge det inte blir för svår körning.
Speciellt X-riden med turbo är grymt kul om man har lite öppna ytor, men det är ingen maskin man drar upp med i en fjällsluttning och skråar mellan träden i Burandt-stil...
Vill man ha en lättkörd maskin för teknisk körning ska man inte ha en nytro.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Så nytron är inte så mycket svårare än tex en boondocker att köra ? 28kg är ju ingenting
Jag drar ju oftast iväg nytankad så skulle nog säga 21 kg skillnad. Även ny bajsade så man slipper det där extra kilot.....

Kör själv mtx och har provkört boondocker 800 2011. Upplevde inte någon storskillnad. Visst känns de lite lättare att svänga med men inget att blir överexalterad för. Nytron kändes rappare, en mer råstyrka än va boondockern hade. Min åsikt i det hela.

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Okej, jag känner när jag sätter mig på nytron att den är lite svår men har svårt att jämföra med andra då jag bara kört en kort gammal viper tidigare, men jag skulle vilja ha en mer lättkörd maskin med 144-153 tums matta

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Funkar bra bland träden :)

[video=youtube;AvI0ji2bXIc]http://www.youtube.com/watch?v=AvI0ji2bXIc&list=UUqc78ovYegGjjVoZ6CB4p8A&index=8&feature=plcp[/video]

Stargym

Medlem
19 feb 2012
46
1
1
Så nytron är inte så mycket svårare än tex en boondocker att köra ? 28kg är ju ingenting
Nä viktskillnanden är inte så stor. Jag är ganska trött på att höra att Nytron är tung. Speciellt när man jämför en startfärdig Nytro mot en annan med torrvikt. Spårvidden kan vara en möjlig anledningen att Nytron kan upplevas svårare att burka.
Summit som har en spårvidd på 907 mm och Nytro MTX har en spårvidd på 980 mm.

Candyman

Välkänd medlem
26 okt 2009
220
0
16
Sundsvall
Kör ett tag till du kommer att vänja dig, tyckte oxå att min Mtx var bökig i början men nu älskar jag den.
Inga problem att hänga på freeride och assulter i skogen längre den kräver bara lite mer övertygelse än dom andra skotrarna:)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Funkar bra bland träden :)

"Film"
Till sån där körning fungerar ju det absolut, men det där är inte att betrakta som avancerad körning, klättring klarar Nytro turbona utmärkt...
Skulle vilja se när han drog iväg på skrå i sluttningen där det var som brantast...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron-vart är det du upplever den som tungkörd egentligen?
Är det på led eller i lössnö? Skog eller myr?

Att jämföra en XTX mot en Boondocker, Summit, RMK eller liknande är ju inte riktigt rättvist-XTXen är en ledskoter med lite längre matta för att hjälpligt skotta sig fram på sidan om spåret, vilket den gör bra.

Även om du förlängt en XTX så är det fortfarande en XTX.

En MTX, som har ungefär en meter smalare spårvidd är betydligt bättre på sidan om spåret än XTXen, och om man sedan byter framvagn och skidor så har den ju faktiskt bevisat att den fungerar alldeles utmärkt att snirkla runt bland träden även vid skråkörning.

Sedan är det en gris utan dess like när man kört fast, ska flytta den i garaget eller lasta den på vagn-men det går inte att komma undan-ska jag vara ärlig tycker jag inte att ProRmk är ngn höjdare heller vid dom tillfällena. Dom enda skotrarna jag haft som jag upplever lätthanterliga i dom situationerna är John Deere Sportfire och barnens ZR 120...

Stecka: Vad är det för framvagn du kör med, nu när ämnet ändå är uppe?
Provade att googla på Toan, men fick nog mest svar på produkter från IFÖ och Gustafsberg... ;)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tycker att nytron är mer lättkörd i djupsnön än rmk 700an -06 som jag hade före.

Lätt och smidig och far dit man vill utan större problem tycker jag, helt klart likvärdig med rmkn.

Stora skillnaden tycker iaf jag är att nytron är väldigt välbalanserad när man skråar och bryter ner den i snön.

Med rmkn var det mer allt eller inget, nytron helt klart mer välbalanserad.

Därimot fastnar man i en backe och ska slita runt den så känner man helt klart var dom extra kilona sitter, men som sagt i snön far den dit jag vill utan att kämpa imot.

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Till sån där körning fungerar ju det absolut, men det där är inte att betrakta som avancerad körning, klättring klarar Nytro turbona utmärkt...
Skulle vilja se när han drog iväg på skrå i sluttningen där det var som brantast...
Är ju den där körningen som är frän! Försöka åka som Burant gör ser väl tufft ut men skulle inte vilja påstå att det är en speciellt rolig körning... Men alla gillar vi olika såklart!

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Alla har olika tycken och smak och alla kör på olika sätt och gillar olika saker. Man bör köpa skoter utifrån vad den skall användas till! Men En XTX anser ju jag vara en lagom blandning av det mesta, inte bäst på nått och inte sämst på nått. Helt enkelt jävligt lagom! :D

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nu ska vi inte jämföra äpplen och päron-vart är det du upplever den som tungkörd egentligen?
Är det på led eller i lössnö? Skog eller myr?

Att jämföra en XTX mot en Boondocker, Summit, RMK eller liknande är ju inte riktigt rättvist-XTXen är en ledskoter med lite längre matta för att hjälpligt skotta sig fram på sidan om spåret, vilket den gör bra.

Även om du förlängt en XTX så är det fortfarande en XTX......
Du skriver att "Att jämföra en XTX mot en Boondocker, Summit, RMK eller liknande är ju inte riktigt rättvist-XTXen är en ledskoter med lite längre matta för att hjälpligt skotta sig fram på sidan om spåret, vilket den gör bra."

Du syftar på att det skiljer sig på dämpare, framvagn och vinkel på matta/boogie? Matta skiljer sig bara 5 cm emellan....

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Du skriver att "Att jämföra en XTX mot en Boondocker, Summit, RMK eller liknande är ju inte riktigt rättvist-XTXen är en ledskoter med lite längre matta för att hjälpligt skotta sig fram på sidan om spåret, vilket den gör bra."

Du syftar på att det skiljer sig på dämpare, framvagn och vinkel på matta/boogie? Matta skiljer sig bara 5 cm emellan....
Ja.
Lössnömaskinerna har ju en helt annan attackvinkel till att börja med...smalare mellan skidorna osv.
Har inte jämfört boggikonstruktionen mellan Rmk:n och Nytron, men helt klart är den ena anpassad för led, men tar sig hjälpligt fram i lössnö medan den andra fungerar motsatt.
Mattlängden är ju bara en liten del i frågan.

F.ö är Nytron kung rätt upp i kombination med turbo. Det är famförallt skråkörning jag upplever som hopplös-men då har ju jag i grunden en RTX, vilket är så fel som det kan bli!

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Om du minskar ned mellan skidorna genom att flytta brickor och distanser så kommer du ju ner på samma spårvidd iallafall, attack vinkeln är däremot det som hänger kvar...

Är jäkligt nöjd med min mtx, blivit 100 mil hittils så man har lärt känna maskinen iallafall.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
xtx med snävaste inställningen blir typ 1-2cm bredare än mtx standard, sedan kan man justera mtxen ännu smalare om man vill det.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.195
69
48
Skellefteå
Ja.
Lössnömaskinerna har ju en helt annan attackvinkel till att börja med...smalare mellan skidorna osv.
Har inte jämfört boggikonstruktionen mellan Rmk:n och Nytron, men helt klart är den ena anpassad för led, men tar sig hjälpligt fram i lössnö medan den andra fungerar motsatt.
Mattlängden är ju bara en liten del i frågan.

F.ö är Nytron kung rätt upp i kombination med turbo. Det är famförallt skråkörning jag upplever som hopplös-men då har ju jag i grunden en RTX, vilket är så fel som det kan bli!
Boondockern är ingen mountainmaskin, pps boggien har ju inte den bästa attackvinkeln för djupsnö körning heller och både xtx:en och Boondockern levereras med 44 matta original. Sant är att den har smalare mellan skidorna , sen att jämföra tjänstevikt mellan maskinerna tycker jag inte heller är rätt , Nytrons tank rymmer 28L mot Boondockerns 39L...

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Boondockern är ingen mountainmaskin, pps boggien har ju inte den bästa attackvinkeln för djupsnö körning heller och både xtx:en och Boondockern levereras med 44 matta original. Sant är att den har smalare mellan skidorna , sen att jämföra tjänstevikt mellan maskinerna tycker jag inte heller är rätt , Nytrons tank rymmer 28L mot Boondockerns 39L...
Haha ne och jag tycker inte det är okej att jämför en 800cc med en 1050cc;)