Arctic Cat 2013

XC 700

Aktiv medlem
1 jan 2000
94
0
6
39
Piteå
www.storforsvarv.se
Bilder å film från igår.

Är man inte ganska pantad om man är på en provkörning av sprillans nya maskiner som det bara finns ett ex av varje i sverige som ska runt till alla åf för visning också far man och hoppar med dom?? dessutom utan större kontroll som det ser ut och till råga på allt utan hjälm!!?
 

nikohm

Välkänd medlem
4 jan 2012
632
1
16
buhuhu är det nån ide att prova och bara fisköra med den ? klart den skall prövas ordentligt, sen hjälmen kan man ju diskutera !
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Har dom sagt något om nån förändring för att lösa remproblemet? Ger inte 5öre för att deras "mirakelrem" som ska lösa alla världsproblem....
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
funderar på en sak ang *control-linc* systemet.

bytta rem på min m8 i går.har inte funderat så mycket tidigare på det men plattan som håller motorn ser ju ut att ha mycket bättre infästningar än på nya chassiet.?
 

axL_

Välkänd medlem
3 nov 2006
336
0
16
Råneå
Funderar starkt på att byta till en 2013 men då vill jag se nån förändring på variatorsidan för som de är nu så har de gått 5 remmar på 75mil. Men måste säga att min åf Navis har då varit riktigt bra men de håller ju inte i längden att "ge bort" remmar
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är det nån av de som testat 2013 och även kört 2012 som kan svara på om det är nån skillnad på styrutslaget dem emellan?
Det ska ju vara mer utslag på 2013 men jag tyckte ändå att det är lite för dåligt...
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jo lite skillnad var de, märktes ju så klart mest på F'en. men de var väl inte alltför mycket att jubla över tycker jag.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Va ha ni ingen snö kvar ni? Thullen
Nää här nere hos mig är det ingen snö kvar.
Det har vart dåligt hela vintern.
En tur har jag åkt här hemma med skotern, resten 15 mil norrut.
Å där var ja även igår å det fanns snö kvar.

http://www.youtube.com/watch?v=qT1S8ISvM2o

Ang. dessa testmaskiner så tror inte jag att det är produktionsmaskiner utan endera förserie eller nått som de byggt ihop här.?

Nedan en vide o från dealershow i staterna.
vissa uppdateringarna som näms fanns inte på testmaskinerna.
Tex. extra skruv i sidokåpan å annan oljepåfyllningsrör.
Elstarten på 2t var inte komplett.

[video=youtube;rBfYBHQ59jA]http://www.youtube.com/watch?v=rBfYBHQ59jA[/video]
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
har ej provat 2012 men läst om svängradie problemet. därför testade jag svänga ordentligt och nog var det dålig svängradie även på 2013 testmaskinerna
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Är det någon som vet skillnaden mellan M1100 HCR och Ltd?
Vad jag förstår så är de isrivare på HCR men inte På Ltd, är det mindre kylsystem på HCR:en?
Spårvidden är väl desamma?
Längre tunnel på HCR?
Brukar vara mer utrustning på LTD, så var det 2012 iallafall. Tror det som skiljde då var isrivare, sätesvärmare och handtagsskydd... kan ha glömt nåt.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Brukar vara mer utrustning på LTD, så var det 2012 iallafall. Tror det som skiljde då var isrivare, sätesvärmare och handtagsskydd... kan ha glömt nåt.
Om det stämmer med spec från arcticcat.com så har LTD goggle väska, tunnel väska, handskydd och elstart.

Kan inte hitta vad viktskillnaden är dock!?
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Här hittade jag lite mera info.
Eftersom jag kör M-modell så är det den som är intressant för mig.
38-39" framvagn. (HCR har den bredare 40-41")
Större sekundärvariator 10,75" mot tidigare 10.4"
2,6" kamhöjd
Boggien sänkt
Nytt mönster på hålen i fotstegen
Uppgraderade sidokåpor och fastsättning
Eventuellt nya skidor.

Mera läsning finns på följande länkar
See the spec sheet for the 800RR here.
See the spec sheet for the Sno Pro 500 here.
See the specs for the HCR here.
Click here. to view the highlights of all the new Arctic Cat technology for 2013.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
har ej provat 2012 men läst om svängradie problemet. därför testade jag svänga ordentligt och nog var det dålig svängradie även på 2013 testmaskinerna
det är två av maskinerna som är på turne nu som inte fått den uppdaterade styrningen, har för mig det är den vita xf turbon och xf 800:n
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
det är två av maskinerna som är på turne nu som inte fått den uppdaterade styrningen, har för mig det är den vita xf turbon och xf 800:n
hmm.. om det stämmer så har dom inte lyckats riktigt bra. Det var HCR:en jag tyckte hade halv risigt styrutslag. Skidorna hängde liksom inte med styret på slutet.