Arctic Cat 2013

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag vet inte hur jag ska ställa mig här, jag antar att ni jämför med fjolårets modeller?

För jag var och testade 2013 maskinerna igår och jag tyckte att styrningen var underbar i jämförelse med min SX från -09. Jag har dock inte testat 2012/2013 av något annat märke än arctics.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
hmm.. om det stämmer så har dom inte lyckats riktigt bra. Det var HCR:en jag tyckte hade halv risigt styrutslag. Skidorna hängde liksom inte med styret på slutet.
kan ha varil lika med den också, körde inte HCR:en då jag redan kört en del med en -12 Hcr, var mer nyfiken på dom andra.

det du beskriver är just så -12: orna kännts och även -11:ans F8(gamla chassit) känns likadan.

man ser att styret vrids mer än skidorna, förmodligen för att göra dom lättstyrda men till -13 har man lyckligtvis prioriterat om.
att det inte var fixat på alla i roadshowen sägs bero på att demomaskinerna är lite av prototyper.
 

tjabo

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.006
0
16
Jämtland
En del av Roadshow maskinerna uppdateras under resans gång då vissa delar inte hunnit kommit med från staterna, nackdelen med en tidig visningsturné, men den största fördelen med att ha visningen tidigt är att kunna erbjuda provkörningar.
Nu är det t.ex 44mm matta på RRn och lite annat plus på resten av slädarna.
Och ja, det är "prototyper" byggda på fjolårs chassit.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Fick bekräftat att ingen av maskinerna på roadshowen har den uppdaterade styrningen.
Uppdateringen innebär att det kommer att finnas två hål i styrspindeln för styrleden.
Det yttre är placeringen på 2012, det inre hålet kommer att finnas på 2013 och ge mer utslag på skidorna, samtidigt kommer det att gå lite tyngre att styra...

Om dom kommer uppdateras under roadshowen vet jag inte, men det är ju lätt att se om det är gamla eller nya spindlar, ett eller två hål...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Har varit och provat 2013 idag i Korsträsk.
Verkar vara bra maskiner det där! RR:en är en riktig rullemaskin :p

Dynan på M 800:an var riktigt mjuk, jag sjönk ner så jag satt på botten!
Provsatt en -12 M 800, den var mycket bättre.
Dom trodde att det var pga att det var förseriemskiner. Det får vi verkligen hoppas!

5 cm smalare spårvidd på M:en jämfört med -12, klart positivt!
 

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
en sak som lockar med en ny maskin är väl när man får hämta den hos handlaren . Känslan när man kommer hem och får gå runt den och kika och torrbryta den.Sen kommer längtan efter snö så man får prova köra den och hoppas att den är bättre än den man hadde.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Last edited:

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
https://docs.google.com/file/d/0B9R2wL0XmJNGWmx4cnQwcXJSU091aTNINDRlS0xtQQ/preview?pli=1

Sidan 6 och 7.

Det kommer en ersättningsrem med sammansättning som turboremmen. Blir betydligt lägre temperatur iden och då ska den klara sig bättre. Känns inte riktigt som man adresserar det riktiga problemet utan istället lagar man det med gaffatejp...
De syftar på 084 remmen som vi fick redan under förra säsongen utan något vidare resultat, jänkarna föredrar 083 iaf då denna inte exploderar på samma sätt :)
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Kan hejna vara nå?

http://www.gripnripracing.com/product_info.php?products_id=178

I have been getting several PMs everyday about my torque arm with the additional motor mount that reinforces the TCL and supports the jackshaft. If there is enough interest I'm thinking of pulling mine off and using it as a template to have some laser cut. I could put together a kit with everything needed to bolt it on in a few minutes. No drilling required all laser cut out of Aluminum. I have over 600 hard miles on mine now and it works great. No guarantee it is the end all answer to the belt problem but has helped to stop my problem and will do more than Cats jackshaft collar fix!
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan hejna vara nå?

http://www.gripnripracing.com/product_info.php?products_id=178

I have been getting several PMs everyday about my torque arm with the additional motor mount that reinforces the TCL and supports the jackshaft. If there is enough interest I'm thinking of pulling mine off and using it as a template to have some laser cut. I could put together a kit with everything needed to bolt it on in a few minutes. No drilling required all laser cut out of Aluminum. I have over 600 hard miles on mine now and it works great. No guarantee it is the end all answer to the belt problem but has helped to stop my problem and will do more than Cats jackshaft collar fix!
Teoretiskt sett: ja.
Detta är något jag tittade seriöst på efter att ha förbrukat en handfull remmar på drygt 30 mil, men efter första service har jag tagit mig 40 mil på en 084-rem.
Dels brickan på variatoraxeln var orsaken, men främst den misalignment på 2mm som sek. hade var det allvarligaste.

Som TCLn är designad så tappar man parallellismen mellan variatorerna om motorn flyttar på sig, vilket leder till att remmen löper med en viss sidledsförskjutning. (likt den misalignment jag hade innan service)
Till vilken grad, och hur allvarligt det är, vet jag dock inte.
Några ovetenskapliga bryttester i motorn följt av några vinkelberäkningar hade kanske kunnat ge ett hum om hur allvarligt det är.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag läste någonstans att även linjeringen ska vara annorluna till 2013 , hoppas man törs köpa en ny skoter snart ...