Hjälp med val av bus skoter!

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Hej, har kört skoter sen jag var 4 år och nu kör jag en Indy 440- 92a.
Till hösten letar jag ny skoter.
Jag fyller 16 år nu i september och Indyn känns väldigt daterad och "urväxt".

Det är i stort sett klart att jag kommer få sommarjobba i sommar med skogsplantering och min budget kommer till hösten ligga på ca 40 tusen efter jag tagit skoterkortet.

Nu till mina problem och funderingar.
Jag har en rätt varierande körstil , men prioriteringarna på skotern är att den ska tålas att köras hårt med i stora hopp och drops samtidigt som det ska vara "okej" i lössnön.
Bra Bränsleförbrukning är inte ett absolut måste, men helt klart ett plus eftersom jag inte har en fast inkomst.

Jag är absolut inte någon märkesfantast och budgeten ligger som sagt på ca 40k.

Dom modeller jag är mest inne på är :

Polaris: Pro Xr (440/600,800)
Pro X2 6,7,800.
Iq 440/600
Arctic: SnoPro 440/700.

Ski-doo: MxzX440(rev) Antingen med 600 eller 800.

Jag är mest inne på en SnoPro 440/700 -05/06 (En 440 är inte inte aktuellt av något märke då jag inte vill ha en skoter med mindre effekt än en 600 och dessutom skruva med den hela tiden)

Problemet med 440 chassien med större motorer är väl att man inte vet hur allt är gjort och om den som gjort motorbytet vet vad man hållit på med.

Men som sagt, vad borde man satsa på, håller en Pro X2a för större hopp och kanske lite ramp?
Jag känner mej lite skeptisk till både polaris och ski-doos 800 men jag har nästan bara hört bra saker om Arctics 700.

Jag kommer nu lite senare i år åka runt och testköra lite olika modeller men kom med förslag och information om dom och vad ni tycker jag ska satsa på.
Kom gärna med andra förslag på andra modeller som jag borde titta närmare på också!

Tack på förhand! :ciao:

Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Kom igen, INGEN snom har några tips? Ni som äger någon av skotrarna jag nämnt får gärna berätta hur maskinerna är att köra och vad som varit plus och minus :)

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Min maskin är ju baserad på -05ans Sno Pro 440 chassi och jag kan lugnt säga att det är den mest stabila och roliga skoter jag kört! Den går på rullen utan problem, lätt och smidig, tok-skön körställning, fruktansvärt stabil på leden, fungerar helt okej i lössnö men är ju absolut inte en renodlad pudermaskin (tar sig något bättre i lössnö än rev å iq i mitt tycke?) och sen är den ju klart snyggast! ;)

Lång historia kort, jag rekommenderar Sno Pro'n! Och då som ski-d00 sa så tar du en -05 eller nyare, har hört att det kom en del bra uppdateringar -05.

Lycka till!

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Okej, låter bra. Det blir nog en Sno Pro då, för precis som ni så verkar ju dom flesta rekommendera den framför Reven mm.

Tackar för svaren :)

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Halloj igen, har nu hittat en f7-04 som gått runt 900 mil för ett väldigt lågt pris.

Skotern ligger runt 2 timmar från mej.

Detta säger han:

*Inga sprickor i chassie.

*Nybytt kolvar och motorn igenomkollad , allt ser bra ut.

*Följer med crosshuv , Slp pp och lite annat smått. Alla originaldelar följer med.

Ja, allt verkar ok, enda anledningen till att han säljer den så billigt är att han ska utomlands snart och måste få iväg den innan dess.

Så, vad tycker ni, ska jag slå till?
Jag är lite nojjig av mej pga det riktigt låga priset och så och jag är bara 15 år så om motorn skulle rasa det första den gör eller att chassiet är helt slut så lär det ta ett tag innan jag fått råd att reparera...

Jag behöver svar fort, innan helgen!!!!!!!

Tack på förhand.

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.161
113
63
Motorn är det ingen fara med, det är chassit som man ska oroa sig för, framförallt på 03-04 men egentligen alla årsmodeller.

Kolla efter sprickor i tunnel, under kedjehus och sekundär variator och boggiskenorna.

Boggiskenorna spricker på alla, ungefär mitt på skenan. Den spricker oftast ner till en gjuten förstärkning i skenan och så länge den inte är längre än så är det ingen fara, det finns extra förstärkningar att köpa om man vill. Men har den däremot gått förbi den förstärkningen är knäckt boggiskena ett faktum inom kort.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Åk dit och kolla ,verkar killen seriös och allt ser bra ut äre bara att slå till.
Är du nojjig har du hela sommaren på dig att plocka isär och kolla över allt=)

Vid 900mil kan ju lite byte av lager i Boggie och drivlinan vara bra å byta. Men som sagt, riktigt bra pris, och du har ju hela sommaren på dig att se att allt är ok. Du kan ju ändå lägga ut ett par tusen på förebyggande underhåll om det skulle behövas i å med att den är så pass billig=)

Enda är ju om du komemr dit, killen verkar allmänt knepig, inget stämmer m.m. det är då man ska bli orolig.

Och som en sista punkt, kolla upp att det är rätt ägare som säljer:p

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Jo, det är väl vad jag helst jag vill ha. Men för 25k känns det som att det är värdare att köpa en F7 där motorn sitter där standard. För det verkar ju inte gå att få tag i någon Snopro 440/700 under 35 i alla fall.

Men, det verkar ju som att Firecat modellerna har väldigt vekt chassie och jag vill helst ha något som håller för ganska hårda tag...

Vad tycker ni, ska jag slå till på F7:an eller ska jag vänta på att någon Snopro 440/700 kommer ut? :confused:

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Det finns att få tag i 440/f7 för 25, men då ska du ha jävligt tur och vara beredd på att skruva(gjorde det själv förra sommaren..)! Då du skriver att du inte ens är 16 ännu så gissar jag att du kanske ej gör några sledneckshopp? Isådanafall duger en f7:a gott, kommer vara en jävulsk skillnad mot för en gammelindy! Slå till, annars gör jag det ;P

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Det finns att få tag i 440/f7 för 25, men då ska du ha jävligt tur och vara beredd på att skruva(gjorde det själv förra sommaren..)! Då du skriver att du inte ens är 16 ännu så gissar jag att du kanske ej gör några sledneckshopp? Isådanafall duger en f7:a gott! Slå till, annars gör jag det ;P
Nä, Slednecks nivå ligger jag väl inte riktigt på :blink1: .

Jag kanske oroar mig i onödan, ska ringa han ikväll igen och bestämma mej om det blir affär =)

Sebbemagnusson

Välkänd medlem
2 dec 2008
348
0
16
Östersund
Beror helt på priset enligt mig, jag hade då inte köpt mig en F7a då jag aldrig gillat dem.. men det är ju en smaksak. Om den nu är så billig & ser fin ut så kan det ju vara värt, det lär vara en bra första skoter!

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Jag for inte och titta på den, blir att vänta tills någon nyare F7 eller Snopro 700 kommer ut på blocket.

Hade jag köpt den i Umeå så hade jag endå varit tvungen att byta matta till 44mm + nerdrevning och då hade jag legat på 30 000 kr för en 2004 med över 900mil på mätaren.

Siktar nu på en F7 -05 eller nyare om dom hade starkare chassien med 44mm redan påsatt, eller som sagt Snopro 440/700.

Såg en Snopro 700 -07 i Leksand för ett tag sedan som såg jävligt fin ut, synd bara att den var så långt borta :(

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Varför snöa in på bara Arctic ? Polaris Pro X Xr X2 har väldigt stryktåliga chassin bla, sen iq chassit är ju väldigt omtyckt.

Prövade själv en f7 okänd årsmodell och det chassit kändes väldigt mycket mjukare än rev.

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Håller med HampusDJ. Om jag skulle vart i din sits så skulle jag mer rikta in mig på en iq men är ju en smaksak ;D

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Ja har ju förut varit inne på Pro x2, Pro Xr förut men det var ingen som riktigt rekommederade någon av dom och så har jag hört att 800: orna inte är skottsäkra direkt, vet inte om det är sant dock.

Pro x2 600 eller 700 är väl av intresse , har bara inte hört något om hur det chassiet är att köra.

Iq 440 är ointressant , 440/600 är självklart av intresse .
Vill bara inte ha någon som är helt slutkörd vilket det känns som om en del av dom är...

Men jag måste kanske öppna korkgluggarna lite :)

Som sagt, alla tips är välkommna.