Lacka framfjädrar?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
blästra fjädrarna och sluta svamla, du kommer inte märka någon skillnad, och i värsta fall om du nu gör det, så räcker det nog att spänna dom lite hårdare än dom är nu!
talat med min erfarenhet ... om någon har varit med om fjädrar som inte går att använda efter blästring skriv det!
ok jo det är sant :p då blir det blästring å lack imorrn :)

MurreR

Medlem
9 feb 2009
16
0
1
Blästra fjädrar är inte bra! Matta ner orginal färgen vid vanlig målning eller bada i stripp all om det måste vara fritt från färg vid eventuell pulverlack.
Skulle vilja veta hur du kommit fram till det?

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Vad fick du punga upp för att få dom lackade då? :)

För övrigt ser det bra ut men är den ena omålad längst ner eller är det jag som ser fel/har fel på datorn? (Min dator visar fel färger ibland efter att den åkt i golvet)

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Vad fick du punga upp för att få dom lackade då? :)

För övrigt ser det bra ut men är den ena omålad längst ner eller är det jag som ser fel/har fel på datorn? (Min dator visar fel färger ibland efter att den åkt i golvet)
Hehe dom är inte i ordning gjorde ska åka in med dom till veckan =) så ser dom ut just nu & japp ena är färgen borta på längst ner pga att andra ägaren skulle blästra men orkade inte för att färgen satt så hårt =)

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Blästring är väl bra för att få bort lacken och få en bra yta för lacken du vill ha dit, har bara hört att fjäderstål kan förlora sina egenskaper vid blästring om det stämmer det törs jag däremot inte påstå ???
Dedär låter som den största myt jag hört, Varför skulle man inte få blästra fjädrar? Du tar ju bort färgen, man blästrar ju inte bort fjädern.

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Jag har då iallfall blästrat och pulverlackerat mina fjädrar med varken mjukare fjäder eller färgsläpp, eller knäckta fjädrar eller vad han har tänkt ska hända, allihop ser ny ut efter en säsong :) så ja rekommenderar pulverlack stark!!

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Har sett blästrade spiral och bladfjädrar till bilar som säckat ihop efter 1-2 år!
Samt att "min" blästrare rekomenderar att inte blästra fjädrar. Men det är ju skilnad på blästring och blästring.

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Jag har då iallfall blästrat och pulverlackerat mina fjädrar med varken mjukare fjäder eller färgsläpp, eller knäckta fjädrar eller vad han har tänkt ska hända, allihop ser ny ut efter en säsong :) så ja rekommenderar pulverlack stark!!
skulle du kunna lägga upp någon bild :)

bangaaarn

Medlem
3 jan 2012
11
0
1
När man blästrar vissa sorters stål kan de slå sig. hur det är med fjäderstål kan jag inte svara på. dock är det inte omöjligt att dom tappar "spänsten".

MurreR

Medlem
9 feb 2009
16
0
1
Har sett blästrade spiral och bladfjädrar till bilar som säckat ihop efter 1-2 år!
Samt att "min" blästrare rekomenderar att inte blästra fjädrar. Men det är ju skilnad på blästring och blästring.
När man blästrar vissa sorters stål kan de slå sig. hur det är med fjäderstål kan jag inte svara på. dock är det inte omöjligt att dom tappar "spänsten".
Detta var ju inte direkt någon vidare förklaring över hur det skulle kunna hända.
Kan inte ens i min fantasi se hur en 10+mm tjock stålfjäder ska kunna ta skada.

Edit: Det jag kan se att ni tänker på är att hårt rostfritt stål KAN slå sig om man bara blästrar ena sidan av materialet. Men det gör man ju inte i detta fall.

Last edited:

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Sen finns det väl olika slags blästring dvs fin och grov blästring det.är ju inte så att man ska ta bort en del av materialet utan dem befintliga färgen bara så man kan lacka om dem :)