summit xm 2013

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Kör du 154? Dom är drevade jäkligt lågt. Vissa har fått bättre lössnöegenskaper genom att öka en-två kugg på lilla drevet/vice versa.

Själv har jag inga problem, tycker orginal v-setup än så länge funkar bra. Men jag är nog en ganska medelmåttig förare, speciellt i skogen :). Att den är ställd från leverans på c#2 och varvat 7900 vid 0 mil och 8000 (medeltungt före) nu vid 35 mil bådar inte gott. Tur att man har vikt hemma.

Det är synd för oss andra att du kör teamsekundären, svårt att tillämpa det du finner funkar bra på maskiner med qrs:n!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Ja, jag vill hålla med ovanstående, testade en kompis 163" igår som är ännu lägre drevad (19/51) mot min 146" (21/49) och det märks helt klart att det är mycket bättre driv i min. Har ändå märkt att baken vill gräva ner sig ibland, men oftast är det bara ge på fullt så skickar det som en projektil upp den ur snön. Samma sak upplever man dock inte med 163an, till slut hänger det upp den. Så jag tror att bara högre matthastighet gör susen.

154" har 19/49 drevning.

Jag har lagt en beställning på ett viktkit för när den går ur inkörningsläget så kommer det få viktas på kan jag lova.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Är ni säker på att 154 har drevning 19/49 jag var helt säker på att det satt 19/45!?
Jag kommer att köra med QRS för att verifiera/skillnaderna men även för att hjälpa ett gäng busar här hemma vid... Och det jag skriver ska fungera här ovan finns nedskrivet från mitt arbete med 11ans freeride, tror att ni med 146or som inte botaniserar i skogen hade gillat ramp 441 med ett fjädertryck 130/350 eller 160/350, med den hårdare kan den slå igenom på varvstoppen vid issigt eller fluffsnö med lite motstånd. Glömde att man kanske måste adda lite vikt... Men jag vet att en del filurer rullar runt på 18,8grammarna med gått resultat..
Snötoken! Hur mycket snö har du kört i?
håller med att skidoo mattan gillar snurr, så länge det finns något att greppa i, ex. Olika snölager eller mossa då man sågat ett tag hehe. Problemet med hög utväxling är värmeutveckling pga slipp vid lägre farter, tex när 11ornas freerides brände rem så var en av lösningarna BRP levererade lägre drevning! Några av polarna var nöjda med det!? Även om jag själv tyckte det kändes som fel väg att gå.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nice! Jag var nästan sugen på en Skummit där ett tag men nu är ordningen återställd.. :)
Någon som vet om det finns en Demo-Xm i Norrbotten?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sen ang skotrarna som brinner:

De tär ett känt fel på maskinerna med elstart, ska vara ett stödfäste som följer med dragstarten som saknas på elstartmaskinerna. Det gör att om du slår i sidan stenhårt med knät kan du bryta av en nippel och då flödar den soppa.

Detta är enbart maskinerna med elstart.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De bränslerelaterade problemen och i en del tråkiga fall brand som nämnts på bl a DT har hänt på maskiner både med och utan elstart medans problemen med kopplingar till luftsslang ECM och luftbox verkar höra till maskiner med elstart än så länge.

Läsvärd tråd http://www.dootalk.com/forums/topic/530518-xm-fuel-line-problem/

Post #81 sammanfattar bristerna och i post #87 finns en bild som visar var bränsleläckage kan uppstå.

Konstruktionen med plastnipplar/kopplingar , vissa med 90 graders böj verkar inte fungera så väl men det lär nog komma en fix.
Säkerhetsmässigt är det värt att kontrollera hur slangklämman vid bränslepumpen är monterad och eventuellt reklamera för åtgärd då det knappast är lämpligt att göra själv.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
De bränslerelaterade problemen och i en del tråkiga fall brand som nämnts på bl a DT har hänt på maskiner både med och utan elstart medans problemen med kopplingar till luftsslang ECM och luftbox verkar höra till maskiner med elstart än så länge.

Läsvärd tråd http://www.dootalk.com/forums/topic/530518-xm-fuel-line-problem/

Post #81 sammanfattar bristerna och i post #87 finns en bild som visar var bränsleläckage kan uppstå.

Konstruktionen med plastnipplar/kopplingar , vissa med 90 graders böj verkar inte fungera så väl men det lär nog komma en fix.
Säkerhetsmässigt är det värt att kontrollera hur slangklämman vid bränslepumpen är monterad och eventuellt reklamera för åtgärd då det knappast är lämpligt att göra själv.
Har läst den tråden, det var den tråden jag hämtat min info ifrån(för någon vecka sedan). Ser (precis som du) att det verkar drabba alla XM. Första 4-5 sidorna så var det dock bara elstartmaskiner som verkade! drabbas.
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Luftslangen har ju inget med elstart/dragstart att göra, ser likadant ut på alla oavsett. Var försiktig när ni tar bort slangen när ni ska väck med huven.
Inte säkert det räcker med "koppen" besök som stöd för oljetanken men bättre blir det. Ska kika bättre på min vid tillfälle om det går att hitta på nåt.

Är väl troligast returnippeln som gått sönder på de 2 som brunnit, men inget som dom bekräftat.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
jag slet bara lös huven. lyckligtvis så höll nippeln. blir att vara försiktigare nästa gång.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Traktorcity har två demoskotrar. 154" och 163".
Får man låna eller åtminstone ta en provtur som är mer omfattande än en testbana som på skotermässan?

Är det någon som haft problem med remmar iår eller verkar det problemet vara borta?
Några andra barnsjukdomar eller är ni helnöjda?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
går ju alltid hyra en xm om man vill ta en längre provtur. jag vet ej om traktorcity lånar ut demomaskiner till några längre turer.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Några andra barnsjukdomar eller är ni helnöjda?
Dom verkar ju ha en tendens att kunna brinna upp ;) höhö

Åtminstone läka soppa. Lär ju måste komma nån fix på det snart dock. Känns som att det kan leda till trevliga stämmningsansökningar i slutändan om massa maskiner börjar brinna. Och stämmningar brukar sätta fart på de flesta där borta i staterna =)
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Härligt att ski-doo också lyckas med barnsjukdomar som att skotern brinner upp helt plötsligt :)

48 problemfria mil totalt på min nu och jag tror inkörningspärren släppte kring 45 mil. Rappare, annat ljud och piggare helt enkelt. Inte hunnit kolla varven idag så noga men det såg att ligga ungefär rätt fortfarande. Justerat in remmen perfekt också så det kanske hjälpte.

Testade kompisens 154" som gått 25 mil och det var då man kände och hörde skillnaden på motorn. F.ö två helt olika maskiner i snön, även om vi hade fjädringen jäkligt annorlunda, hans var orginal med k-hämmaren på, medans jag ställt om det mesta som går... 154" är "stabilare" man kan verkligen lägga ner den köra runt runt runt med kontroll, medans 146" kräver lite mer teknik för att mattan inte ska tappa drivet eller greppa och skicka skidorna i luften... ja lite svårt att förklara. Den extra längden kändes dock mest av när man i fart skulle svänga fort mellan träden... det kändes att man hade mer matta att försöka svänga på

Intressant är att hans stänklapp är mycket mjukare än min och viker upp sig av sig själv vid något res eller så medan min vad jag kan minnas inte gjort det av sig själv någonsin. Lite irriterande då han måste flippa ner den när det blir ledåkning (var riktigt hårda leder idag), det kommer inte en snöflinga till kylaren och den ville gå varm.