summit xm 2013

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tjing tjong Morris, jo toms klossar ska jag testa, funderar även på evoultion air fjädring. Har bett burandt snacka me rasmussen, ska inte gå in på detalj vad burandt svarade då jag klagade över problemet med att ta sej upp på snön, men första meningen var .. Your just screwed man...
Håll tråden uppdaterad med vad du hittar på.. Mitt crossover killer kitt som jag hade på freeridern funkar inte i skogen men för er som gillar att klättra med våld såå byt ramper till 441 prim fjäder 130-350, det funkar bättre än org.. Själv körde jag med team tied 70/57 kam och 140-240 sekundär fjäder...
Ska labba lite med 412 ramp till xm tror jag ska börja få upp den på snön då!
Snart 40mil i Avakko, the closest to colorado style we can get...
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Avvakko Eyyh, kör du upp mina marker :D
Nå bara för att du är från mina hemtrakter så är det ok ;)

Jag kör ju som sagt en kort summit, den kommer aldrig kunna flyta upp som en längre. Men jag är nybörjare på lössnö och är väl lite mer för bus å våld i skogen, så jag blir nog nöjd med de små justeringar jag tänkt testa, kommer nog inte göra nåt drastiskt eg.
Med facit i hand hade iofs en 154 funkat fint också iom att den är så sjukt smidig .

Funderar om man kan komma fram till "wedge-resultat" med en antistab-axel ?

Varit nyfiken på att testa en tied, men kommer inte bli det nu i vinter dock.

Snabbklippte ihop en liten film från i lördags, hjular runt på myrarna. Inget avancerat vare sig kör, film eller redigeringsmässigt, men hade en kanondag med grabbarna!

http://www.youtube.com/watch?v=rDeB8Y_l3sA
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Avvakko Eyyh, kör du upp mina marker :D
Nå bara för att du är från mina hemtrakter så är det ok ;)

Jag kör ju som sagt en kort summit, den kommer aldrig kunna flyta upp som en längre. Men jag är nybörjare på lössnö och är väl lite mer för bus å våld i skogen, så jag blir nog nöjd med de små justeringar jag tänkt testa, kommer nog inte göra nåt drastiskt eg.
Med facit i hand hade iofs en 154 funkat fint också iom att den är så sjukt smidig .

Funderar om man kan komma fram till "wedge-resultat" med en antistab-axel ?

Varit nyfiken på att testa en tied, men kommer inte bli det nu i vinter dock.

Snabbklippte ihop en liten film från i lördags, hjular runt på myrarna. Inget avancerat vare sig kör, film eller redigeringsmässigt, men hade en kanondag med grabbarna!

http://www.youtube.com/watch?v=rDeB8Y_l3sA
Verkar vara bra klipp i nya xm :)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hehe, sen gälka borna börjat trascha våra marker (riksgränsen) så har vi börjat ge igen med samma mynt, man kunde aldrig tro att det skulle finnas sån grym körning i sverige..
Men ni missar ju det bästa då ni hänger på platten!
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Tjohooo, nästan så man måste äta upp sitt eget inlägg ovan!! Ny variatorsetup, nya kompaktare snöegenskaper, å satan vad den är rolig, jag har endast 5 heldagar på polaris från colorado i fjol... Ren busåkning med våld å vaselin så är fan xm roligare, sen tror jag efter vad jag kännt idag i kompakt snö att man kommer få bruna kalsonger under vårens fjällklättringar, fox evol R gjorde susen i framvagnen...
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Låter ju kul! Ska börja variatorgreja ikväll. Spännande å se vad man kan få fram :)
Har pro 40 dämperi runt om som ska på så fort jag får tid att serva å shimsa dom...
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Tjohooo, nästan så man måste äta upp sitt eget inlägg ovan!! Ny variatorsetup, nya kompaktare snöegenskaper, å satan vad den är rolig, jag har endast 5 heldagar på polaris från colorado i fjol... Ren busåkning med våld å vaselin så är fan xm roligare, sen tror jag efter vad jag kännt idag i kompakt snö att man kommer få bruna kalsonger under vårens fjällklättringar, fox evol R gjorde susen i framvagnen...

Vad gjorde du åt variatorn då? :)
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Hur är evol R'arna? Kan man köra dom hyfsat mjukt och ändå ha bra bottningsmotstånd likt Evol X? Står lite och väger där emellan, är inte jättemycket som skiljer i pris när man ändå kollar på dämpare i 10k-klassen.

Håller med dig om att den gräver och reser på sig, det blir mycket att styra med skidorna i luften. Ändå rätt kul.

Men samtidigt var det bottenlöst tidigare och nu efter det blev det konstigt, som en decimeter medelhårt packat som man spinner igenom grymt lätt och bottenlöst under det istället... svår snö att klättra upp på! Ungefär som att gå genom isen och sedan ta sig upp på för svag is. Sedan finns ju dessa relocator brackets som jänkarna och kanadensarna monterat på alla xp's genom åren verkar ha avhjälpt samma problem grymt bra. Både håller ner skidorna och klättrar upp på snön mycket bättre med bakre länkarmen bakåtflyttad. Jag tror det är på väg till t-motionen eller så finns det redan. Finns en tråd på dootalk.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hur är evol R'arna? Kan man köra dom hyfsat mjukt och ändå ha bra bottningsmotstånd likt Evol X? Står lite och väger där emellan, är inte jättemycket som skiljer i pris när man ändå kollar på dämpare i 10k-klassen.

Håller med dig om att den gräver och reser på sig, det blir mycket att styra med skidorna i luften. Ändå rätt kul.

Men samtidigt var det bottenlöst tidigare och nu efter det blev det konstigt, som en decimeter medelhårt packat som man spinner igenom grymt lätt och bottenlöst under det istället... svår snö att klättra upp på! Ungefär som att gå genom isen och sedan ta sig upp på för svag is. Sedan finns ju dessa relocator brackets som jänkarna och kanadensarna monterat på alla xp's genom åren verkar ha avhjälpt samma problem grymt bra. Både håller ner skidorna och klättrar upp på snön mycket bättre med bakre länkarmen bakåtflyttad. Jag tror det är på väg till t-motionen eller så finns det redan. Finns en tråd på dootalk.
Jo dude, de e liksom de som e problemet! Att den gräver för att sen inte ta sej upp på snön vid lägre farter som bland träden... Mattan är för stiff då den är ny, hoppas den böjer sej med tiden! Poo' s matta är mjuk på toppen vilket gör att mattan genererar kraft i två riktningar, dvs ner lyfter skotern, och bak knuffar skotern frammåt, sen är backshiften för dålig, vilket gör att man måste bromsa för att hjälpa maskin upp på snön... Problemet blir inte lika tydligt när man kan ha farten med sej, såååå i fjällen lär han vara grym.

Evol r har samma funktion som x enda som skiljer är att du inta kan justera låg och högfarts komp..
Jag är svin nöjd, dom upplevs hårda ibörjan men det ska tydligen ha med tätningarna att göra!
Kör nu med 100 psi i evol chamber, å 40 i main chamber, dom kom med 140/55.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Har kört med olika ramper och fjädrar, men det som hittills gett bäst respons e hårdare fjäder... Får inte 18,8g pinnarna att funka med rampen jag vill åka på, så d finns två vägar att gå, mindre vikt å mjuka fjädrar eller mera vikt å hårda... E dock livrädd för mjuka fjädrar då man trachar pilows drar man så lätt ihop remmen! E som nå skumt me 13 känns som om rave portarna kletar,, seeeg, kanske har inte inkörningsmodet släppt... Hoppas de
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har kört med olika ramper och fjädrar, men det som hittills gett bäst respons e hårdare fjäder... Får inte 18,8g pinnarna att funka med rampen jag vill åka på, så d finns två vägar att gå, mindre vikt å mjuka fjädrar eller mera vikt å hårda... E dock livrädd för mjuka fjädrar då man trachar pilows drar man så lätt ihop remmen! E som nå skumt me 13 känns som om rave portarna kletar,, seeeg, kanske har inte inkörningsmodet släppt... Hoppas de
Trachar pilows??

E ??

Jag är inte duktig på variatorer och försöker lära av andra här på forumet men du är fan inte bra på att skriva...

Har läst några av dina inlägg och jag kan fan inte bedöma om du är ett troll eller faktiskt kan något.

Har du dyslexi eller andra skrivsvårigheter så ber jag om ursäkt men det verkar som om du faktiskt laborerar en hel del med ramper och vikter så du kanske kan förtydliga vad du kör med för grejer nu, vad du har provat och vad du försöker uppnå??
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Haha, jo jag vet att jag skriver hellre än bra, och det blir inte bättre av att jag snålar med bokstäver! Jag ska försöka bättra mej.
Feedback, jag köpte Team tied sekundär 2011, till en freeride 154 för led ochbus i fjällmiljö, då funkade det grymt med: ramp 441 matar bättre från början än 413, vikt 17-18,8 klick 4-5 fjäder 180/345, sekundär: kam 70/57 fjäder 140/240. Har testat 441 rampen på xm, den kommer funka till myrkörning, kraftledningar och fjällklättring utan allt för mycket lågsamma omtag som sker i skogen... Även testat lite med 412 den är väldigt lik 413 i starten men håller uppe varven bättre genom hela växlingsområdet, tyvär helt tvärtom mot vad jag försöker uppnå! Rmk'n är sjukt rapp från noll, och med fyrtaktslik backshift, det är en av de stora orsakerna till att dom kommer upp på snön så fort, och det är det jag försöker åstadkomma, hoppas svenskan var bättre nu när jag tog mej tid att skriva färdigt meningarna.. Jo hela släkten har nog en släng av dyslexi..
Pilows = snö hyllor som bildas av block och ibland översnöade träd, som man kan droppa ner för och klättra upp för, det blir stor belastning när man går från fullt driv till tom spinn för att sen landa tungt mrd full gas, drar lätt ihop remmen om man har för lågt sluttryck i primären.. Med vänlig hälsning, Trollet.
 
Last edited:

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, jo det lät lite spännande! Jag ska försöka finlira lite med 413 men just nu har jag för lite mellan mjuka fjädrar, för er som inte kör bland träden så upplever jag att mer vikt och hårdare fjäder ger ett helt annat register då man kan ställa upp rampen till klick 4... Tyvär så blir det ett läge där man upplever att fjädrarna tar ut varann och backshiften liksom avtar (i mittfall iaf. Då jag som sagt kör med team just nu) vekar som mindre vikt och mjukare fjädrar är grejen, jag vet att några kirunabor byggt på det viset förra året, men som sagt måste beställa ett gäng fjädrar.
21g 130/320 alt 160/320 ger iaf. Ett helt annat register, 4ans klick jag kör med 180/345 men tror det är onödigt häårt