summit xm 2013

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Skulle vilja prova en 154 å se hur mycket som skiljer i smidighet. 146an känns som en kort maskin, slänger runt den hur som helst. Men vill ju resa väl mycket, min stänklapp står alltid ut också... För och nackdelar. Hur har du justerat om din fjädring då? Ska på med de hårdare bakfjädrarna och dra ihop balatan ett snäpp iaf. Måste få fingrarna ur å fixa dämparna... Svårt att hitta tid till allt, hunnit med variatorerna iaf.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Demont krängningshämmaren, spänt upp fjädrarna från 1 till ca 3-4, spänt upp främre boggiefjädern ett snäpp och bakfjädrarna på trean. Allt är ju på lägsta från fabrik, iaf på min. Fin i snön men omöjlig på led, speciellt när du tar bort krängningshämmaren. Ska dra upp balatan ett eller två snäpp jag också. Sen blir det andra dämpare när jul/nyårslönen kommer... :)

Vad har du gjort med variatorerna och blev det bra?

Precis, 146an känns som en kort i snön (på led känns längden) och 154an känns som en lång. Nu var det tydlig skillnad på motorn också vilket kan ha bidragit till att 154an helt enkelt kändes mer som en buss.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
154-146= 8" = 20cm matta och det blir 10cm längre boggie.

ändå skumt att det känns över huvudtaget.

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Diablos kit. Körde det i boondockern förra året å fick det riktigt bra. Nu uppdaterat med en mer lössnöanpassad helix. Inte hunnit hårdtesta ännu, men känns riktigt lovande.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja jag vet att det är skillnad, har noterat den själv. Bara skumt att den är så stor.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Krillekravall, hur funkar dina evol R nu efter lite inkörning? Läste precis en tråd om många som haft problem att få dom mjuka och sköna. Kanske får lägga till 2k och köra på evol x så man har justerbar komp + kammartryck å de. Vill ha det rätt mjukt från början av slaget...

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Blir nog en summit till nästa år,hur ska man tänka 146" vs 154" är 146an roligare
och 154 effektivare,vilken är lättare att köra.

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Jag skulle köpa en 154". Min förra skoter var en 146" Summit och jag tycker att 154" min nu inte känns så mycket större men går betydligt bättre i lössnön och i skogen. Satsa på en 800 oxå för kraftens skull. Roligare kan det knappt bli :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Beror ju också vart du kör men även hur du kör. Ska du pudersurfa på myrar är nog 146 roligare medan kör du trångt och brant så kanske 154 eller t.o.m 163 är bättre.

Jag tror du blir nöjd oavsett.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Kör mycke i branter i trång skog och tycker smidigheten i 146"an överträffar framkomligheten hos 154"an jag hade innan, den passar min åkstil bättre iafa, men är säkert tvärs om för andra beror på vad man tycker funkar bäst helt enkelt !

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jämföra smidigheten måste väl ändå vara svårt då jag antar att du inte ägt en 2013 154" förr?

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Beror självklart på föret men tror generellt 154an är överlägsen i skogen där det är brant och det krävs omtag... 146an reser på sig så pass mycket mer. Men det går kanske att få till boggien med lite inställningar och i värsta fall lätt moddning av länkarmar och så. I princip överallt annars skulle jag kalla 146an roligare. I år har det blivit såpass mycket skogskörning att jag överväger 154" till nästa maskin (när nu det blir). Även efter jag testade en 154a och tycker man tydligt kände av den extra längden på både gott och ont.

Med 154a är det mer värt att slänga på en turbo också ifall man inte kan hålla emot längre...

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
448
12
18
Ok tack för svaren lutar åt en 146a har bara kört korta maskiner tidigare så det blir nog stor skillnad ändå.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Krillekravall, hur funkar dina evol R nu efter lite inkörning? Läste precis en tråd om många som haft problem att få dom mjuka och sköna. Kanske får lägga till 2k och köra på evol x så man har justerbar komp + kammartryck å de. Vill ha det rätt mjukt från början av slaget...
Hmm, beror säkert på vart man tar dem ifrån, vet att de mer seriösa å andra sidan vattnet plockar fram exna shim stacks, C3 tex. Där får du välja om du ska hoppa/droppa eller krama träd...
Finns en guru i dalarna (falun) tror jag som bygger dämpare i sömnen efter att ha frågat hur du kör.. Polarn fick inte nytron att funka med timbersled boggin, efter en dag hos gurun så hade han ett sjukt stort leende..
Mina e från Tom' snowmobile hårda i 10 mil men nu funkar dom grymt, kom med 140/65 evol main chamber, kör nu 100/40.....
Och dom e till salu, hämtar en rmk på måndag, men jag kommer fortsätta leta rätt inställning på 154an så kalla mej inte svikare

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Hmm, beror säkert på vart man tar dem ifrån, vet att de mer seriösa å andra sidan vattnet plockar fram exna shim stacks, C3 tex. Där får du välja om du ska hoppa/droppa eller krama träd...
Finns en guru i dalarna (falun) tror jag som bygger dämpare i sömnen efter att ha frågat hur du kör.. Polarn fick inte nytron att funka med timbersled boggin, efter en dag hos gurun så hade han ett sjukt stort leende..
Mina e från Tom' snowmobile hårda i 10 mil men nu funkar dom grymt, kom med 140/65 evol main chamber, kör nu 100/40.....
Och dom e till salu, hämtar en rmk på måndag, men jag kommer fortsätta leta rätt inställning på 154an så kalla mej inte svikare
Varför köra rmk?är inte xm chassiet till belåtelse?verkar ju vara en intressant maskin i övrigt,med nya"lösningar"du är inte den första xm ägaren som går över,min mest"gula"bekanta ringde i förra veckan&köper åxå rmk,trodde jag alldrig om han:bigsmile:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Jämföra smidigheten måste väl ändå vara svårt då jag antar att du inte ägt en 2013 154" förr?
De har du rätt i enbart 11:a, hur som helst beror det väl på vad som passar åkare/körstil, har då aldrig varit så nöjd med en maskin så mitt val passa mig som handsken ! :) Får jag chansen skall jag dock prova en för att jämföra !

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Nu har jag varit och provkört en XM på Tc.
Den går mycket på rulle. Väldigt mycket.

Hur går den i skogen då det är brant? Känns som att den är lite väl rullebenägen?
Motorn gick som ett skott, jag trodde den hade 20 hp mer än min men det sisade sig att jag blev lurad av att den bara gick på rullen hela tiden.
Jag provade min när jag kom hem och den svänger som en gud i jämförelse.

Jag ska dock tillbaka då det blir lite mer snö, det var nog så lite för att känna nu tyvärr..

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
146":a? Jo dom rullar mest hela tiden, bättre nu när jag justerat en del, har lite kvar att testa dock. Men går inte att jämföra klättringsmässigt med en pro.

Nu har jag varit och provkört en XM på Tc.
Den går mycket på rulle. Väldigt mycket.

Hur går den i skogen då det är brant? Känns som att den är lite väl rullebenägen?
Motorn gick som ett skott, jag trodde den hade 20 hp mer än min men det sisade sig att jag blev lurad av att den bara gick på rullen hela tiden.
Jag provade min när jag kom hem och den svänger som en gud i jämförelse.

Jag ska dock tillbaka då det blir lite mer snö, det var nog så lite för att känna nu tyvärr..