summit xm 2013

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Är lite inne på att byta upp mig till en Summit 146 till kommande vinter, tänkte därför höra nu efter en vinter från er som provat dem.
Är ni nöjd med era maskiner? Hur ser det ut med eventuella remproblem osv? Ni får gärna lämna lite övrig feedback också samt saker ni gjort för att "förbättra" era maskiner. :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag är sjukt nöjd med min men jag hoppar ingenting och har mer och mer börjat kört i skogen så jag kommer sälja min nu i mån för en summit 154 istället.

Jag har shimsat om dämparna så dom blir mer progresiva och det var värt vartenda öre =)

Remarna fungerar bra. lite slö variator kalibrering men fungerar ändå bra. Jag köpte team tied kitt och det fungerar sjukt bra.

Har även lagt in Mulles programvara. vet inte om det blev någon större skillnad men blev ett annat ljud i den. och går lite bättre. då får man även tempmätare som inte finns på 2012 annars.

Körde lite med en spi pipa och är inte någon stor skillnad men lite bättre gassvar blev det nog och känns som skotern orkar med pipan där den inte orkade innan.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är riktigt nöjd med min 154" om man bortser från att den vill ha rem vid riktigt hård körning. Men jag verkar vara den enda som får den att ta rem...
I övrigt, en kanonmaskin.
Vill ha en del olja, men är däremot riktig snål på soppan vid lugnare åkning. Vid hårdkörning sopar alla lössnöare i sig rejäla mängder.
Ska du åka teknisk körning i skogen och raviner skulle jag valt en längre maskin än 146" som är en riktig rullemaskin. Det kanske är fränt att åka på rullen en stund, men vid teknisk åkning är det en nackdel.

Har inte haft nåt strul med min, förutom aptiten på rem vid hård körning.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Tack för svaren Brygg och A.Holm!

Kommer ägna mig mest åt skråkörning och eventuellt lite teknisk körning när jag väl får möjligheten. Är mest snö mängden som begränsar där vi åker känns det som.
Fast det kanske inte spelar någon roll på längden mellan 146" och 154" i det fallet?

Har väldigt svårt att utala mig om skillnaden mellan de två olika längderna då jag aldrig provat en 154 och haft möjligheten att jämföra skillnaden mellan dem. Så även här kan ni gärna få fylla i den stora skillnaden mellan 146 och 154. :)

Tänker mest på att det känns som att en 146 går bättre på led än en 154, transport sträcka som vi pratar då, eller är jag helt ute och cyklar?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ingen XM Summit går bra efter led.
Ska du ha en maskin som går hyfast på led är XM fel maskin, oavsett längd.
Den är underbar i snön, det räcker för mig...
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Ingen XM Summit går bra efter led.
Ska du ha en maskin som går hyfast på led är XM fel maskin, oavsett längd.
Den är underbar i snön, det räcker för mig...
Nej det är jag medveten om. Handlar mest om transportsträcka till paradisen.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
146an med lite bättre framdämpare går riktigt fint på leden! Vet inte vad Holm jämför med men jag menar givetvis "för en lössnömaskin". Att kunna avverka transportsträckorna snabbt och bekvämt är viktigt. I snön är den fantastisk, men vinterns skrå/uppförskörningar i tätskog gjorde att man ändå önskade sig en 154" ibland. Till och med en 163".

Däremot gick det att modifiera en del för att få ner skidorna... kör nåt år till med 146an iaf. Går riktigt fint

Inne på tredje remmen med 230 mil på mätaren. Övervägande tuff körning. Låter man den vila mellan plågningarna så verkar den hålla, alltid när man skitit i det man fått fransningar. Ingen rem har exploderat, plockar dom när det fransar så man slipper skit i motorutrymmet.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Vad har du gjort för att få ner skidorna?
Flyttat bak saxen 19mm, dragit åt balatan 1 eller 2 snäpp, monterat powder wedges (googla) för att den ska ta sig upp på snön bättre. Sistnämnda vet jag inte om det gjorde så stor skillnad, tror det kan göra mer på en längre maskin.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som Jockmus säger så är det framdämparna som hämmar ledåkningen mest. Mjuka dämpare tillsammans med ledad boggi ger en vingligt maskin. Visst kan man shimsa eller byta dämpare, frågan är vad man förlorar i snön.

Otroligt att man lyckas få ut 230 mil på en rem...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
?? Menar du Jockmus?

"Inne på tredje remmen med 230 mil på mätaren"
Sorry, lär öppna ögonen och läsa bättre tror jag...
Då var det närmare verkligen...
3-4 remmar på ca 160 mil blev det för mig.
Men då dog två av dem under en enda veckas griskörning... Det är inte okej...
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Körde både 146 och 154 gångna säsongen, teknisk trädåkning och klättring/skråning är det jag söker.

Båda är bra maskiner men för min åkning är det hands-down 154 som gäller nästa säsong, den kommer upp på snön bättre tycker jag. 146'an vill gärna bara ställa sig på rullen. XM funkar ok på leden för att vara en mountainmaskin, men jämfört med en "riktig" så är den katastrofdålig. Inget jag bryr mig om dock då det bara är transport.

Det enda jag märkte under förra året var dämparna. Duger fullgott ute i fluffet men på led är de inte bra om man kör på lite, lyckades få dämparn bak att "koka" förra året så den helt tappade dämpningen till dess att den fick svalna lite. Och ska man få ok dämpning fram för transporten så är de inte bra i fluffet och tvärtom.

Med årets erfarenheter så blir det en XM 154 nästa år, dock en Freeride som har bättre dämpare och lite bredare fotsteg. Det enda orosmomentet där är den lite bredare framvagnen som kommer göra den bättre på transporten men kanske lite bulkigare i fluffet. Dock har jag tidigare kört med sådan framvagn på BCX och den gick ju att skråa med den med, och i kombination med XM-chassi kanske det inte är några problem alls (Summiten är ju extremt lätt i sidled). Är det för stort problem får man kanske kika på att helt enkelt kasta på en framvagn från Summit.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Förstår inte vad som är problemet med dämpare som kan ta en smäll i mjuksnön. Där kan man köra med två spett till dämpare på xm:n... Däremot håller man på att flyga över styret när det är halvhårt och man sätter ner fronten med org. dämparna. När det är hårt å ojämnt å jävligt blir den sen stabilare på skrå tex med bättre dämpare. Nu talar jag inte om rs-hårda dämpare...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jockmus.. Du kör väl float, eller? Att skriva att det inte går att få till bägge är väl ren okunskap! Men så tyckte även jag innan jag testade float med evol funktionen...

Kör float runt om utom center dämparn å fy fan va man kan stå på!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Jag kör då ifrån många korta maskiner efter leden med min, med shimsade original dämpare. Går man från en kort maskin, eller överhuvudtaget en maskin med bred framvagn så visst, då känns den jävligt vinglig till en början, T-motion gör ju inte heller den mindre vinglig. Men när man vänjer sig går det att vända det till en fördel istället, den är fruktansvärt lätt att bryta med sig i kurvorna. Men då måste man har skidor som greppar, det gör inte original.

Så kom inte och säg att det inte går att ha kul med en XM på vägen till snön ;) Så länge det inte blir allt för stora gropar dock!
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag kör då ifrån många korta maskiner efter leden med min, med shimsade original dämpare. Går man från en kort maskin, eller överhuvudtaget en maskin med bred framvagn så visst, då känns den jävligt vinglig till en början, T-motion gör ju inte heller den mindre vinglig. Men när man vänjer sig går det att vända det till en fördel istället, den är fruktansvärt lätt att bryta med sig i kurvorna. Men då måste man har skidor som greppar, det gör inte original.

Så kom inte och säg att det inte går att ha kul med en XM på vägen till snön ;) Så länge det inte blir allt för stora gropar dock!
Har du shimsat alla dämpare på din? och hur blev resultatet?
Många byter till fox i framvagnen men jag som inte just hoppar något tänkte man kanske kan shimsa på fram dämparna lite å lägga undan pengarna till ett 860 kitt istället =)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Har du shimsat alla dämpare på din? och hur blev resultatet?
Många byter till fox i framvagnen men jag som inte just hoppar något tänkte man kanske kan shimsa på fram dämparna lite å lägga undan pengarna till ett 860 kitt istället =)
Ja alla är shimsade, men hur många shims som är lagt i kan jag dock inte svara på då jag inte gjort det själv.

Resultatet blev perfekt för min körstil, hoppar inte någon nämnvärt heller. Det jag störde mig på var att dom verkade bottna för minsta lilla så som det var original, nu går det att mata på för fullt efter leden om det inte är stora gropar och klarar mina löjliga hopp utan bekymmer :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja alla är shimsade, men hur många shims som är lagt i kan jag dock inte svara på då jag inte gjort det själv.

Resultatet blev perfekt för min körstil, hoppar inte någon nämnvärt heller. Det jag störde mig på var att dom verkade bottna för minsta lilla så som det var original, nu går det att mata på för fullt efter leden om det inte är stora gropar och klarar mina löjliga hopp utan bekymmer :)
Dummaste man gör är att filma när man hoppar....... på tal om löjliga hopp alltså. Ser ut som en 10 åring som försöker köra på bakhjulet med sin bmx (men jag känner mig som slednecks)


Summit Xm är det sämsta jag kört på led PUNKT!

Summit Xm är det bästa jag kört utanför led!

Har 300 mil på mätaren så det blir nog att renovera inför säsongen, kanske schimsar om i samma veva.