summit xm 2013

summitfredde

Välkänd medlem
11 mar 2013
156
0
6
Frösön
många som bytt dämpare på sina summit xm? tänkte höra vad ni har bytt till?

är själv sugen på att byta antingen till fox float 3 evol R eller elka steg 5 men
vet tyvär inte vilka av dom som är bäst! vet att rob alford kör elka steg 5 på sin freeride 2014 154a...
så det känns ju inte som några dåliga grejer... men har några vänner som e jävligt nöjda med foxarna!
nån som bytt till nått annat?:)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Jag har ett par splitt nya factoryedition evol r som du kan få för en tusing under inköpspriset i sverige om du är sugen eller dylikt bud

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
någon som testat 441 och 160/350 med 47/44 helix?
Kör 441 och 160/350 med 19,4g och original sekundär nu men någon som provat om de matar på bättre med denna helix.
Är rädd för att den ska storkna när man får upp lite fart eller?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Min maskin piper och varnar för park broms med jämna mellanrum. Är det nåt vanligt fel eller bara jag som har oflax?
 

Alle377

Medlem
1 sept 2010
40
0
6
Min maskin piper och varnar för park broms med jämna mellanrum. Är det nåt vanligt fel eller bara jag som har oflax?
Det kan vara bromsgivaren som sitter uppe på styret som kan vara fel.. För bromslyset tänds om givaren är ute och släcks när den är intryckt, jag märkte det då det flög lös i en liten krasch och den började varna och pipa.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ja det sitter nån tejpbit över kontakten som jag pillade på då lugnade det ner sig. Tack för tipset.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har också parkeringsbromsvarning och pip.
Saknar dock bromsvätskebehållaren.
Kanske råkade sabba kontakten i samma veva som behållaren "lossnade"..?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
någon som testat 441 och 160/350 med 47/44 helix?
Kör 441 och 160/350 med 19,4g och original sekundär nu men någon som provat om de matar på bättre med denna helix.
Är rädd för att den ska storkna när man får upp lite fart eller?
44 är nog för brant på slutet. CR8 med 200/300 fjäder borde fungera bra.
Pm'a om du är intresserad....
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Är QR11 för flack i början för 800e-tec? Dynamo Joe skrev nått om det, en kompis hade tydligen en sån liggande.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har tänkt skaffa mig en Summit XM...
Hur summerar ni denna modell efter en gången säsong. Kort som lång, spelar ingen roll, vill läsa allt :)
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har läst om div remslitage, väldigt olika på gångna mil per rem. Är väl antagligen väldigt olika på körstil och hur noga man är med inkörning av dessa snoddar. Är 391 att föredra?
I övrigt då? Inga kolvbekymmer eller liknande? Bara lite bränder pga nipplar.
Något man absolut bör göra åt maskinen innan användning, om det inte är gjort redan vill säga? Maskinen har fått mycket bra kritik har jag läst, stämmer bra det du säger ika.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är en riktig bra lössnömaskin.
Har gjort en del inlägg i denna tråd då jag körde Summit Xm 154" i 1.5 säsong.
Satt för skojs skull och läste igenom hela tråden igår igen.
Många skriver att den är otroligt lättkörd och gör dig själv till en bättre förare, håller med.

Var mycket nöjd med min, en mycket bra lössnömaskin som även funkar lite allround.
Jag tänker inte då på dämpningen som är väldigt mjuk utan mer på låg bränsleförbrukning, inga kylproblem vid ledåkning mm.

En del säger att E-tecen är sävlig, mest Polarisåkare. Och visst den är inte rapp som en Cobra på gasen som Cfi800:an. Men när den fått upp varvet finns det rejält med pulver.
Åker Poo 800 nu och tycker den saknar lite effekt på toppen jämfört med 800 E-tec.
Man läser om väldigt lite om motorproblem på E-tecen. Se till bara att att kolla packboxen bakom variatorn ifall du råkar spränga en rem så det lindar upp trådar runt vevaxeln, annars kommer ett vevaxelras som ett brev på posten inom sinom tid.

Jag hade en hel del remproblem på min innan jag fick till den med v-kit och flytande sek.
Vet inte om jag fick en problemmaskin eller om det är min körstil som gjorde att org.setup inte funkade.
Man läser om många som åker länge på remmarna.
En kompis med Xm 154" som åker på nästan samma ställen som mig åker med helt orörd maskin och det bara fungerar, tror har åker på org.rem än efter två säsonger...

Något man bör göra...
Nja, det som jag inte gillade är skidorna, bytte till SLP PP. Annars är det inte något som känns som ett måste att uppgradera.

Vet inte vad du är för typ av förare, är man en normal lössnöåkare, eller kanske nån som nyligen har börjat åka lössnö, då är det en klockren maskin.
Är man en avancerad åkare som ska åka på de allra värsta ställena och försöker leka Krister Brant, då finns en enda maskin som passar bättre, Pro.RMK.
BD:s och M:maskiner placerar jag efter summiten.

Krillekravall tog upp en del saker tidigare i tråden. Det är saker som jag också kom fram till i vintras, minns inte att han skrivit det och det var kul att se att han kommit fram till samma slutsats. Saker som gör Pro:n bättre.
Men då handlar det om riktigt brant körning, vilket långt ifrån alla håller på med.

Slutsats, mycket bra maskin, saknar min överallt utom i de brantaste bäckravinerna.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Väldans genomgående svar på mina funderingar, kanon! Tack!

Så att kolla efter remslamser bakom variator är ett het tips.

Någon Krister Brant försöker jag inte vara, har varken ekonomiska förutsättningar, mod eller kunskap för sådan åkning, även fast det ser hemskans kul ut.

Jag är nybörjare, klättrar gärna men har mycket att lära.
Jag är ute efter en bra lösanö/klättrarmaskin från början utan att behöva bygga om den. Snöfilter i nosen har jag läst att ska vara en bra grej att montera dels för isbildningar vid styrstång/leder (källa sledtrax) men också för att undvika att få snö på variatorer?

Något mer, någon?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Har inte så mycket att tillägga från det som redan sagts i tråden. En grej som jag testade ifjol dock som jag varmt kan rekommendera är att sätta styrhöjaren i linje med styrstången (till skillnad från klassiska rakt upp). Läste från "proffsen over there" att det blev bättre position på skotern samt mindre negativ feedback från skidorna. Stämde fullt ut, ovant första turerna men balansen vid skråning etc. blev mycket bättre, kommer inte gå tillbaka. I år kommer jag även skaffa ställbar styrhöjare så jag kan ha den högt på leden (som original) och sen sänka ner den så den blir lägre när man börjar mölja i skogen.

Snöfilter i nosen har jag läst att ska vara en bra grej att montera dels för isbildningar vid styrstång/leder (källa sledtrax) men också för att undvika att få snö på variatorer?
Ja, det är bra. Fast i min mening inte av den anledningen. Körde ett år utan sådant filter och hade inga problem att det blev is vid lederna eller snö på variatorn. Dock kommer du ha ett isblock i hela noskonen, ett gäng kilo som du ska släpa runt på. Sätter du dit filter så tänk på att ventilera extra på kåporna då du kommer sätta igen nosen (tillflödet av luft) och tempen under huven kommer stiga jämfört med utan filter.

I år tänkte jag testa köra med "Blow Hole" från MTNTK Performance (en fläkt) för att motverka just detta problem.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Har inte så mycket att tillägga från det som redan sagts i tråden. En grej som jag testade ifjol dock som jag varmt kan rekommendera är att sätta styrhöjaren i linje med styrstången (till skillnad från klassiska rakt upp). Läste från "proffsen over there" att det blev bättre position på skotern samt mindre negativ feedback från skidorna.
Det roliga är att tanken från början är att styrhöjaren ska följa styrstångens linje.
Men "alla" handlare envisas med att montera den rakt upp och kunderna får då vicka styret istället för att vrida det...
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Det roliga är att tanken från början är att styrhöjaren ska följa styrstångens linje.
Men "alla" handlare envisas med att montera den rakt upp och kunderna får då vicka styret istället för att vrida det...
Ja, precis. Och kulturen har således blivit att det är så det ska sitta. Till den grad att folk kollar konstigt på mig när jag tipsar om att geometrin på REVXM är byggd för att höjaren ska vara i linje. :)

Har en bekant som fortfarande envisas att t.om. köra "aphängare"-längd på sin och idiotförklarar mig som vill ha kortare och försöker förklara för mig att "det blir mer hävstångseffekt och lättare att bryta". Jag försöker förklara att han inte åker en ET340, att det hänt något på chassibiten, och att man inte ska behöva "bryta" i skotern.

Men man är olika. Jag gillar att lyssna på de som är bättre än mig och i alla fall testa nya tips & trix. I de flesta fall är det saker jag fortsätter använda, man måste ju testa iaf :)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om vi fortsätter tala om styren och dess tillbehör trivs jag med att ha allt "lagom" åtskruvat.
Det vill säga så pass löst att det vid normal körning sitter kvar men om man rullar eller klotar på något annat vis så vinklar sig styret/gasen/bromshandtaget i sitt fäste istället för att gå av eller bli krökt.
-Motocrossfenomen.

+1 på styrhöjaren i stångens vinkel, funkar kanon.