summit xm 2013

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Dummaste man gör är att filma när man hoppar....... på tal om löjliga hopp alltså. Ser ut som en 10 åring som försöker köra på bakhjulet med sin bmx (men jag känner mig som slednecks)

Summit Xm är det sämsta jag kört på led PUNKT!

Summit Xm är det bästa jag kört utanför led!

Har 300 mil på mätaren så det blir nog att renovera inför säsongen, kanske schimsar om i samma veva.
Haha, så sant som det är sagt! :)

Kan hålla med om att det var bland det sämsta jag vart med om också med dämparna original. Men nu är ju inte XM byggd för ledkörning på något sätt, men jag och många andra är ju tvungen att köra led ibland ett par mil för att komma till det roliga och köra skotern på släp det gör man inte annat än upp till fjälls.

Har 250mil på min så det blir att renovera alla för min del också.

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Jockmus.. Du kör väl float, eller? Att skriva att det inte går att få till bägge är väl ren okunskap! Men så tyckte även jag innan jag testade float med evol funktionen...

Kör float runt om utom center dämparn å fy fan va man kan stå på!
Sorry förstår inte vad du menar. Kanske missförstod du också. Jag kör float evol r 55/80 i och är grymt nöjd.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Var det någon som i vintras testade Tom's Powder Wedge för att få en annan attackvinkel? Märktes det någon skillnad?

Klurar på att beställa ett par till nya Freeriden bara för att testa.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Skrivs en del om dom på dootalk vet jag.
Verkar som många skriver dom kommer upp ur snön bättre med dom.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hejsan. Är det någon som bytt dämpar olja i original dämparna och isf hur gör man och vilken olja och mängd hade ni.
Man byter inte olja hur som helst i ett par dämpare.
Till att börja med är dom trycksatta och man kan göra sig illa om man försöker ta isär dom utan att veta vad man gör.
Det är sedan en viss procedur med luftning och skiljekolvdjup.
De ska slutligen trycksättas med nitrogen med hjälp av ett speciellt verktyg.

Har man inte gjort detta förr bör man lämna iväg dem till nån som håller på med sådant.

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Sorry förstår inte vad du menar. Kanske missförstod du också. Jag kör float evol r 55/80 i och är grymt nöjd.
Skrev inlägget Efter att Leafo skrivit att det inte gick att få till dämpare som funkar både i fluff och efter led! Ville bara få hjälp av dej att dementera detta då jag hade för mej att du me körde evol r...
Dom funkar ju i båda!!

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Skrev inlägget Efter att Leafo skrivit att det inte gick att få till dämpare som funkar både i fluff och efter led! Ville bara få hjälp av dej att dementera detta då jag hade för mej att du me körde evol r...
Dom funkar ju i båda!!
Det kan jag tänka mig att de gör. I mitt inlägg syftade jag såklart på dämparna som sitter original.

Skickat från min GT-I9295 med Tapatalk 4

mw86

Välkänd medlem
18 nov 2011
196
1
6
Överkalix
är det någon som satt smalare dyna på sin xm? vart hittar man det isf?
tycker original är för bred, jämförde med nya lynx och den är tusen ggr skönare stå på.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Lynx har smalare tank kåpor tror det är det du tänker på. chassit är inn böjt längst upp vid kanterna mot tanken så är kåpa över tanken mycket smalare. Därav ser man pyramid stagen på lynx men inte ski doo.

Dynan vet jag inte hur mycket den gör. Men vet att min freeride har smalare dyna än polarns boondocker men hans känns ändå smalare när man står på den.

Men svar på din fråga i övrigt vet jag att bret rasmussen har designat en ny mindre. i alla fall lägre dyna till dom

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Dom funkar ju i båda!!
Ah jo! Då är jag med dig :)

Jag vill också ha runtom då det blev som en annan maskin med evol r fram. Får se om budgeten tillåter det, tänkte försöka hålla det billigt i vinter då andra roliga men dyra inköp ska göras, dessutom blir det antagligen ny maskin till MY2015. Jag har ändå fått till boggien lite genom att flytta bak nedre fästpunkten för saxen, m.m.

Vad kör krillekravall till vintern? Ny polaris?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Någon mer än jag som haft problemet med Slitet dynöverdrag efter typ 100mil?
Har blivit nötning i nedre kanten mot tanken där man har benen och är bara en tidsfråga innan de är slut ! Har blivit nötning och lite småhål, har även lagt märke till att kanten som överdraget är vikt runt är nästintill vasst så inte konstigt att det blivit så.
Detta är inget jag varit med om på några tidigare ski-doo maskiner trots upp mot 450mil på dessa.

Måste väl vara solklar reklamation eller?

Spik

Medlem
14 apr 2013
48
0
1
Norrbotten
Riktigt nöjd med min xm så här långt,
har ju inte riktigt testat i nå större snö mängder men när jag testade polarens boondocker den ska ju vara smidig men inte ens i närheten min xm, hojja man blir bara nöjdare och nöjadre för varje km :D

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
www.knracing.se tar hem skinz hela sortiment på förfrågan, men kan garantera att det är billigare att köpa den direkt från skinz istället, blir ju samma leveranstid och billigare så ser ingen anledning att köpa av kn.
Har handlat direkt från skinz å de funkar finfint !

mr_dizzel

Medlem
22 apr 2008
22
0
1
vuollerim
Hur många remmar har ni hunnit bränna då? Och är det någon som vet om det är gjort några ändringar i variatorerna till 2014 summit? Har nämligen hunnit spränga 2 remmar i år på 22 mil.... Och förra året på på 2013 summit blev de bara 7 remmar på 400mil?

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hur många remmar har ni hunnit bränna då? Och är det någon som vet om det är gjort några ändringar i variatorerna till 2014 summit? Har nämligen hunnit spränga 2 remmar i år på 22 mil.... Och förra året på på 2013 summit blev de bara 7 remmar på 400mil?
Vafan jag som hade tänkt byta maskin och så ser mn att man kommer kring 57+ mil. Hmm är detta vanliga standarden på Summiten eller? Skulle vara intressant med någon typ av ärliga svar eftersom tanken var en ny Summit till nästa år men tar jag mig inte längre än 50+ då får det vara.