summit xm 2013

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Men för fan. Kör in remmarna!! 22mil tar det att köra in 2st 391 remmar. Man kan inte hålla fullt direkt med en ny rem och rakt ut i lössnön. Diska remmarna innan ni kör in dom så blir det ännu bättre.
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Vafan jag som hade tänkt byta maskin och så ser mn att man kommer kring 57+ mil. Hmm är detta vanliga standarden på Summiten eller? Skulle vara intressant med någon typ av ärliga svar eftersom tanken var en ny Summit till nästa år men tar jag mig inte längre än 50+ då får det vara.
Kommit 94 mil på min -14 remmen ser hur fin ut som hellst!! Inga skador hackar inget och är blågrön på sidorna (har hört att om remmen har blivit svart på sidorna ska man vänta sig remsprängning)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Verkar vara väldigt skiftande från maskin till maskin.
Måste sitter mer i linjering eller nått sånt för jag hör folk som inte alls spöar maskinerna där inkörda remmar inte håller. Har även pratat med många summitägare där remmarn håller för hård lössnökröning.
Problemet med linjering är att specen skilljer så mycket att i stort sett alla maskiner är godkända.
 

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
På min maskin beror det helt på körningen... kom 35 mil på den första (100% trädkörning), 80 mil på den andra, samma körning men började tänka på att låta remmen vila samt bytte till dj v-kit, den som sitter på nu har gått 100 och ser fin ut, mestadels fjällkörning.

Aldrig sprängt en rem, endast fransat.

OBS ungefärliga siffror, minst inte exakt

Det är iaf tur att det finns remmar på blocket för halva priset...
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Spelar ingen roll 35mil på en inkörd rem= 30mil körning på riktigt är helt åt helvete.
Skotern är ju gjord för körning i snö.

att behöva köra in remmen 11mil är också rena rama skämtet, om jag ska sträckköra 22mil led häromkring med en summit så skulle den hamna på blocket direkt efter det.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag och polaren köpte samtidigt en -13 summit xm. Min gick 250 mil på första remmen och då släppte en bit cord/snöre. Polarens har gått 310 mil på originalremmen. Fått justera upp den någon enstaka gång men använder den än.

En jobbarkompis tog sig 25 mil på sin Första rem.

Skillnaden är troligtvis att han är vältränad och kör med betydligt högre tempo hela dagen. Remmen får aldrig vila.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Flera av de jag har pratat med är nog inte speciellt vältränade så då måste du och din kompis vara riktigt lata soffpotatisar (ironi) Vidgren och som jag föreställer mig er så orkar ni inte ens rycka igång 800e-tec så det kan inte bara sitta i det.
Däremot kan man ju misstänka väldigt olika körstil när ni två kör 250 och 310mil och han bara 25.

Men det hade varit guld att få reda på hur era två maskiner är linjerade gämfört med den som bara gick 25mil.
Problemet är väl att XP/XM linjeringsverktyg inte är en rak stång längre och att man behöver ett litet skjutmått som är lite modifierat för att komma åt att mäta.
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
Jag tror inte på det där med inkörning hur många mil som helst, jag har då kört in remmarna på olika sätt och jag har inte märkt någon skillnad alls i hur remmen har hållit när jag körde 3 mil jämtemot 5km.
Antingen tar skoter rem eller så gör den det inte, håller remmarna över 70 mil så är jag nöjd.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Robin
Jag är väldigt kluven när det gäller inkörning av remmarna. På gamla 600an så körde jag in remmar och körde inte in remmar och alla höll precis lika länge. På en nyare 600 jag hade så höll remmen dubelt så länge som den gamla maskinen och den remmen blev spöad efter en km varmkörning.
Men 391remmen som sitter på 800e-tec nu är väldigt speciell och verkar faktiskt leverera bättre efter en ordentlig inkörning.
 

Magnus N

Aktiv medlem
20 jan 2013
64
0
6
Ökx
Hur vet man om man har rätt variator axel med sekundären 3mm längre ut? Går det att mäta utan linjeringsverktyg?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.624
99
48
Örnsköldsvik
Känns ju som att varmkörning av remmen är minst lika viktigt om inte viktigare än inkörning?
Nu varmkör ju många bra men finns ju inte bara en människa som inte ens låter motorn bli varm så. :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Håller absolut med dig monno, ingen varmkörning av rem och variatorer är rena döden för remmen. En som jag pratade med körde över 100mil på första remmen på den ökända Freeride 2011 och två remmar på 100mil på XM så mycket måste sitta i själva skotern också.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Inkörning av en rem:

Remmen ska bli varm och sen svalna.

Upprepa.

Hjälper ju inte nöta led i 5 mil. Varm/kall några ggr då håller den.

Polaren vars skoter tog en rem på 25 mil fick ta min inkörda reservrem och han körde resten av säsongen på den typ 75 mil.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Låter mycket bättre i mina öron Vidgren och betydligt mer genomförbart än en massa ledkörning.

Om det inte var exceptionellt mycket snö de första 25milen så var alltså hans problem inkörning av remmen.
Om han då är vältränad och kör betydligt extremare än ni gör så verkar ju hans skoter ändå fungera, eller?
Blandad körning med mycket lugn fjällåkning i 75mil är ju inte direkt nått att lyfta på ögonbrynen över, men däremot 75mil i lössnö,klättra boondocking bland träden med bara ett par km ledkörning varje tur som transportsträcka borde ju vara en toppnotering.

helt ny skoter och nysnö gör det ju också svårt att köra in remmen, man vill ju som gasa, när då den förstå går sönder snabbt har man inte ens funderat över inkörning av den andra.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
75mil i lössnö,klättra boondocking bland träden med bara ett par km ledkörning varje tur som transportsträcka borde ju vara en toppnotering.
Eftersom detta har varit en stor "snackis" så har jag noterat hur länge mina remmar har hängt med !

Denna typ av körning med min förra freeride 2011 så körde jag som sämst 86mil på första remmen den andra remmen 109mil sen såldes maskinen. På min XM -13 så körde jag 94mil på min första och är nu inne på min andra så får väl se hur länge den håller. Kanske har jag haft tur eller så är inkörning och varmkörning av remmen otroligt viktigt, för det är jag noga med ?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
mycket vill ha mer men närmare 100mil är ju otroligt mycket bättre än 25-50mil.
men om samma förare ökar remlivslängden 3 gånger utan att ändra nått annat än inkörningen av remmen så vill ju jag påstå att det mesta sitter i inkörning
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Hmm intressant, får tacka för all "input" som blev efter jag skrev.

Åker som sagt inte Doo, men hade tänkt mg det nästa år då ja tyckte den var så lättkörd när jag provade i fjol.

Varmkörning är jag noga med nu, beror delvis på att det märket jag åker på nu kräver ett korstecken före start.

Hur är det med xtra motorfästen och dylikt till xm:en?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Tänk va enkelt det hade varit om man kunde kasta in remjäveln i ungnen en kvart eller så så var den klar att tuktas sen.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
En rem är inkörd när hela sidan slitit in sej efter variatorskivorna.
Inte när den blivit varm X antal gånger.

Känns som rem bekymmrena börjar sprida sej i dom flesta öppna forum trådarna istället för att sammla dom i remproblems tråden?