Köpråd Nyare 800 hybrid/lössnö maskin

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Är riktigt nöjd med 600an men vill uppgradera mig både chassi och motormässigt, nuvarande skoter är en 600 rmk 2011 och är villig att lägga runt 40k emellan till annan maskin, maskinerna jag är sugen på är: pro rmk & assault switchback 2012, arctic XF/M ev. hcr 2012, har dock inte pengarna till en ny maskin.
Vet att det är gott om barnsjukdomar på 2012ornas arctic, så känns tveksamt att välja en sån.
Bor i piteå = ganska mycket transportsträckor, men blir även mycket fjällresor, vilken maskin skulle ni välja och varför?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
11:as arctic valde då jag = beprövat chassie samt nya driftsäkra HO motorn som är kraftfullast på marknaden. Tycker crossfirens 141" räcker för mig, bor "mitt i fyrkanten" och kör ganska mycket hemma. För fjällturerna så tror jag ändå den kommer fungera klart godkänt =)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Bor själv i Piteå och har ägt både Swb A -11 och Pro Rmk -12.
Om du inte leker Burnadt och skråar på dom värsta ställena så räcker Switchbacken mycket långt!

Arcticarna är säkert bra dom också men jag har inte samma erfarenhet av dom.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Varför jag är tveksam över arcticen är ju dessa remproblem de påstås att ha och att dem äter sig igenom plasten på variatorsidan, sen ska det vara något knepigt med styrutslaget? Dock inget jag märkte när jag provkörde hcr under skotermässan i vintras.. Switchbacken har ju inte fotstegen som går sönder, några andra nackdelar man bör Veta om? Soppaförbrukning osv är relativt ointressant, man köpter inte en 800 2taktare för att den ska vara soppasnål!
Skillnader på -11/ -12 swb?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
på -11 swb assault är det vilken matta? 38?
Lutar mest mot -12 swb assault nu pga lagom längd, lämpliga kammar, tycker arcticen har förmycket omtalade problem för att jag ska köpa en. Dock har jag inte provkört swb assaulten, utan bara pro rmkn och rmk assaulten, är swb betydligt mer svårhanterad i lössnö, pga den har bredare framvagn? Hur har du upplevt det edvin?
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
I Stand Corrected... Trodde det var det på modellerna rätt igenom. Antar att man tog bort det för att få ned vikten.
Men samtidigt så (nu spekulerar jag fritt) så hade väl 800cc motorerna 09-10 iaf på RMK en del problem med insprutningen?
Har som fått för mig att SWB inte hade det (eller iaf inte lika allvarliga) och att det berodde mycket på att den hade just elstart, d.v.s att insprutningen (och allt som ska fungera med det) drevs inte enbart av motorn på SWB som den gjorde på RMK. Att SWB eftersom den hade elstarten hade batteriet och elkraften från det som hjälpte till att se till så att det funkade som det ska.

Nåväl rena spekulationer från min sida, är själv sugen på en SWB men dock en Dragon från 2010, är lite svag för dem, vad gäller sittställning och utseende men ingen aning om det är en maskin att lita på o.s.v.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
är swb betydligt mer svårhanterad i lössnö, pga den har bredare framvagn? Hur har du upplevt det edvin?
Nej, det vill jag inte påstå. Då jag skråar på dom värsta ställena och önskar att jag vore Burandt så är Rmk:n bättre.
Om man inte gör det så är switchbacken faktiskt bättre på det mesta.
Den gjorde dock att jag fick smak på skråkörning så därför bilr Rmk:n kvar ett år till. :)
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Bara jag får ihop pengar till en swb nu så siktar jag på -12an, tack för all info ! Specielt du edvin, hjälpte verkligen! Om någon har en till salu, PM! :)
Pro rmk -12 även av intresse,
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
på -11 swb assault är det vilken matta? 38?
Lutar mest mot -12 swb assault nu pga lagom längd, lämpliga kammar, tycker arcticen har förmycket omtalade problem för att jag ska köpa en. Dock har jag inte provkört swb assaulten, utan bara pro rmkn och rmk assaulten, är swb betydligt mer svårhanterad i lössnö, pga den har bredare framvagn? Hur har du upplevt det edvin?
Rätta mig om jag har fel men skulle nog påstå att bägge Assaultarna (RMK/Switchback) har samma framvagn. Är väl bara "vanliga" RMK/Pro RMK som har andra A-armar och smalare spårvidd.
Det som gör att switchbacken kan gå något sämre i pudret är väl att den har bredare fotsteg (lättare att den hänger sig på snön) och några tum kortare boggie. Dom går dock riktigt bra i pudret har man hört. Den sträckan man själv kört SB´n på var under ett skoterevent där teststället var rätt tillkört.

Sen skall du nog inte avfärda -11:eek:rna bara för matthöjden, har ju suttit 44-mattor eller mer på de flesta man sett i annonser och Orange Madness-versionerna är ju så jäkla snygga. Nästan lite synd att dom inte såg ut så något år till ;)
 
Last edited:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Längden på switchbacken tycker jag är lämplig eftersom 155" kan bli något för långt med körningen vi har i piteå, ganska mycket transport.

Kanske får vänta tills det fallit några flingor till hösten/början på vintern så man får en egen uppfattning om hur dem känns, som du Henke säger har jag också bara provkört assaulten, dock rmkn på ett skoterevent, och är självklart lite svårt att få rätt uppfattning av en hybrid/lössnö skoter på en sönderkörd testbana.

Fotstegen har jag inte tänkt på, men jag tycker inte det borde vara ett större problem att den hänger upp sig? Någon som har en uppfattning om detta?
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Rätta mig om jag har fel men skulle nog påstå att bägge Assaultarna (RMK/Switchback) har samma framvagn. Är väl bara "vanliga" RMK/Pro RMK som har andra A-armar och smalare spårvidd.
Det som gör att switchbacken kan gå något sämre i pudret är väl att den har bredare fotsteg (lättare att den hänger sig på snön) och några tum kortare boggie. Dom går dock riktigt bra i pudret har man hört. Den sträckan man själv kört SB´n på var under ett skoterevent där teststället var rätt tillkört.

Sen skall du nog inte avfärda -11:eek:rna bara för matthöjden, har ju suttit 44-mattor eller mer på de flesta man sett i annonser och Orange Madness-versionerna är ju så jäkla snygga. Nästan lite synd att dom inte såg ut så något år till ;)
Helt fel.

RMK Assault har en bredd på framvagnen (likadan som PRO RMK och RMK, men bredare) och Switchback Assault har exakt likadan framvagn som de korta maskinerna. En modernare, och bredare konstruktion.

PRO RMK & RMK = Smal
RMK Assault = Medel
Switchback Assault, Switchback Pro-R och Rush = Bred
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Längden på switchbacken tycker jag är lämplig eftersom 155" kan bli något för långt med körningen vi har i piteå, ganska mycket transport.

Kanske får vänta tills det fallit några flingor till hösten/början på vintern så man får en egen uppfattning om hur dem känns, som du Henke säger har jag också bara provkört assaulten, dock rmkn på ett skoterevent, och är självklart lite svårt att få rätt uppfattning av en hybrid/lössnö skoter på en sönderkörd testbana.

Fotstegen har jag inte tänkt på, men jag tycker inte det borde vara ett större problem att den hänger upp sig? Någon som har en uppfattning om detta?
Vad gäller fotstegen så kommer jag nog att sätta vinkelslipen i min nu under sommaren. Fotstegen lämnar en del övrigt att önska, både på Switchback och RMK. Problemet på både SWB och RMK är snöansamling, men på SWB upplever man ibland att fotstegen är lite för breda.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Helt fel.

RMK Assault har en bredd på framvagnen (likadan som PRO RMK och RMK, men bredare) och Switchback Assault har exakt likadan framvagn som de korta maskinerna. En modernare, och bredare konstruktion.

PRO RMK & RMK = Smal
RMK Assault = Medel
Switchback Assault, Switchback Pro-R och Rush = Bred
Dvs. att switchbacken är hyfsat svår burk/skråad med jämfört med Olika RMKs, och det vill jag ju inte ha.

Vad gäller fotstegen så kommer jag nog att sätta vinkelslipen i min nu under sommaren. Fotstegen lämnar en del övrigt att önska, både på Switchback och RMK. Problemet på både SWB och RMK är snöansamling, men på SWB upplever man ibland att fotstegen är lite för breda.
Ännu ett - på swb sidan. Fotstegen på 2012 pro är desamma som på 2011? De går spricker? Har inte koll på hur Polaris gjorde, gav de ut fotstegs förstärkare?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
förstärkare sitter som standard på swb'n
Jo de visste jag, swb har betydligt bredare och förstärkare på fotstegen original, men då är även snö igenomsläppet kasst? Men på PRO rmk 2012 och rmk assault, något åtgärdat på fotstegen?