"nya" 95 och 98 oktaniga mack bensinen... skadar våra motorer

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Jag har hört/vet enligt vissa källor att bensinen nu inehåller 10 eller 15 % etanol.
Så här kommer en varning till er alla.
Etanol binder till väte(vatten) som sedan lägger sig i tanken, förgasare, insug, cylinder med mera.
Där börjar den orriderra eller vad de nu heter och bildar belägg som endast kan tvättas bort med ultraljuds tvätt och i värsta fall inte försvinna endå.
Detta kan i värsta fall leda till nya cylindrar kolvar förgasare osv...
Egna erfarenheter...
Dom som vet mer dela gärna med er av era erfarenheter och visdoms ord till oss andra .
Med vänlig hälsning, Alex
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Jag tror dom har haft det hela vintern. Kör då med bränsle stabilisator i min å sambons skoter dom sista tankningarna innan sommar förvaring.
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Menar ni att jag behöver gå och vara orolig över att jag ska flyga på en renovering av skotern när säsongen börjar..?

Kändes dumt att jag inte har tagit till mig något om den här informationen tidigare då...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
95 oktan har ju innehålle etanol i ett par år?

Dock är det väl tal om att 95 ska bli B85 eller vad de skulle heta. Samt då att det ska bli etanol i 98oktan.
Sen hur det blir med det hela vette fan :p
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Ja det är bäst att inte lämna bensin i tanken mer än 3-5 månader sedan ska du byta.
På sommarjobbet har jag (16 och påläst) har jag sett massa jävulskap i motorer ska se om jag kan länka lite bilder .
På en vecka så har vi bytt ett flertal förgasare.
Men tömma tanken är väll inte de bästa heller då packnigar kan torka ut men regelbundet nränslebyte är väll att reckomendera
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Men man behöver ju bara byta soppa säg var tredje månad och starta skotern för att rensa systemet.
tror det skulle gå att kanske köra me nån syra för att få bort beläggningen också
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Alltså du menar att vattnet som bränslet suger åt sig ger nån special reaktion i aluminiumet?

Det jag undrar lite över är ju det att etanolen ju funnits i flera år :p
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Vissa negativa effekter har det på sesongsfordon verkar det som.
Hörde om en här i stan med turbohoj som körde E85 som fick skrubba rent förgaseriet i 3 timmar.

Dock har jag svårt att tro att E10 är så speciellt farligt, men jag har haft fel förr... :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
I norra sverige är det fortfarande samma inblandning av etanol, tidigast kommer den nya inblandningen senare i höst.
Nackdelen som jag ser det är att många mackar ersatt sin 98oktan slangar/cisterner med etanol sen lagkravet om förnyelsebart alternativ kom. Vilket innebär att alternativet med 5% inblandning blir svårt att hitta för många.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tja såvitt jag förstår har det varit tillåtet från 1:a maj att blanda in upp till 10% etanol i bensinen. Dock ska det tydligen pga svenska skatteregler inte vara lönsamt att blanda in mer än runt 6.5% etanol beroende på råvarupriser förstås.

Etanolen har ju haft flera problem den senaste tiden. Bara för ungefär ett år sedan återkallades stora mängder E85 därför att producenten hade tabbat sig lite och bränslet hade hunnit börja skada motorer. Men man ska nog utgå från att etanolen man köper är av god kvalitet, det blir enklast så.

Fotogen har ju haft vissa problem med algbildning i bränslet. Vad som händer där är att alger växer i gränsskikt mellan vatten och bränsle även om det är minimala mängder vatten. Även båtar har ju det problemet att bränslet blir dåligt vid längre stillestånd bl a pga att alla fossila bränslen blir dåliga med tiden men också att föroreningar tillåter gradvis tillväxt av alger och svampar.
Flygbranschen har brottats ganska mycket med föroreningsproblematiken och det har de löst på lite olika sätt.

Flygvapnet hade tidigare ett bränsle som hette MC 77 som var extremt aggressivt. Så pass att flera personer fick nervskador och cancer. Men de hade aldrig problem med algbildning i alla fall. Nu har flygvapnet gått över till Jet A1, ett civilt bränsle som är mycket snällare. Ett flygplan brukas dagligen i alla temperaturer från tropisk hetta i Malmö och -50 några kilometer upp i luften och därför bildas kondens i tankarna. Kondens är inte bra för där växer mikroorganismer så en flygtekniker går varje morgon innan uppstart runt och tappar ur tankarnas lägsta punkt där vattnet samlas.