"nya" 95 och 98 oktaniga mack bensinen... skadar våra motorer

wakepower

Medlem
18 okt 2012
8
0
1
Två svar på nya frågor som ställts här idag.

1. Varför finns inte dessa högre koncentrationer additiv i bensinen redan idag?
Eftersom den mesta bensinen i Sverige används i t.ex. bilar (lägre luftfuktighet än t.ex. marin miljö eller på/i snön) inom några veckor behövs inte mer additiv för de flesta brukarna.
Folk vill ha så billig bensin som möjligt, och i dessa tillämpningar behövs inte mer additiv.

Att ha extra pumpar på mackarna med "hållbarare" bensin är logistiskt svårt (många mackar fixar inte ens att ha 98-oktan idag).

Att tillsätta bränslestabilisator är ett enkelt, billigt och bra sätt för att kunder som ville förvara bensinen en längre tid eller använda bensinen i miljöer med extra hög luftfuktighet.
Då betalar man lite extra för additiven och får bensin som håller.

Förut hade t.ex. Shell en bränslestabilisator på hyllan i många mackar i Sverige.
Detta ihop med andra delar av Shells sortiment försvann när ST1 tog över Shell mackarna i Sverige.
STA-BIL tillverkar fortfarande "Shell" bränslestabilisator i USA, men den finns inte längre på Shell i Sverige vad jag vet.
Bränslestabilisator finns dock att köpa hos i princip alla auktoriserade verkstäder inom skoter, mc, båt, bil, mm och även i vanlig fackhandel som Mekonomen, mm.

"Alla" som jobbar med motorer känner till det här med bränslestabilisatorer, men det har ännu inte nått ut till den bredare allmänheten. Inom något eller några år kommer folk veta att man ska tillsätta bränslestabilisator i vissa specifika fall (t.ex. långtidsförvaring) precis som att folk vet att man ska byta olja i vissa intervall.

2. Bensin, Etanol och plast / gummi
Nu är vi inne på kemi, jag ska försöka förklara förenklat. Olika vätskor, som t.ex. vatten, bensin eller etanol, reagerar med eller löser upp olika ämnen beroende på hur kemin fungerar mellan dessa ämnen.
Att t.ex. etanol kan lösa upp vissa ämnen som bensin inte löser upp är inget konstigt. Det finns även ämnen som vanligt vatten kan lösa upp som inte bensin reagerar med.
Vissa plaster och gummin reagerar inte med bensin men gör det med etanol. Inget konstigt med det. Etanol är ett välkänt bra rengörings och lösningsmedel.

MEN det finns massor av plaster och gummiblandningar som fungerar jättebra ihop med etanol. Så har man rätt sorts plast / gummi så är det inga problem med etanol.

Inget konstigt, och inget problem för de flesta.
MEN för den som får en dyr nota från verkstan för att hans bilmotor pajat pga att gummi / plasten inte tålde etnaolblandad bensin är det så klart en stor grej.
För de allra flesta är det dock inga som helst problem och är man orolig kan man t.ex. fråga sin auktoriserade verkstad eller söka på nätet vad som gäller för just sitt fordon.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hej arjeplogarn,

3. Det kommer in vatten i bränslet, dels genom kondensation och dels genom inblandat etanols hygroskopiska egenskaper.
> STA-BIL har syntetiska additiver som motverkar bränslets hygroskopiska egenskaper
> STA-BIL har additiver som tar hand om eventuellt vattnet (binder det och sedan förbränns det när motorn körs)
Så sta-bil är alltså så fantastiskt att det både ökar och minskar på bränslets hygroskopiska egenskaper, samtidigt?

1. De lättflyktiga kolvätena i bensinen avdunstar och bensinen tappar oktantal.
> STA-BIL har additiver som stabiliserar och håller oktantalet.
De lättflyktiga kolvätena. Kolväten är just det, kolväten. En specifik kolvätemolekyl har vissa egenskaper och dessa egenskaper kommer av hur molekylen är uppbyggd på atomnivå. En av egenskaperna är hur lätt den förångas, eller om du vill, hur lättflyktig den är. Så hur du lyckas modifiera en kolvätemolekyl i den grad du föreslår kan jag inte förstå.

Här ska också noteras att ett stort problem är att det redan är så mycket etanol i bensinen att etanolblandade bensinen inte kan hålla allt vatten som etanolen suger åt sig utan det blir fasseparation där vattnet och etanolen fälls ut ur bensinen.
Då etanolen + vattnet är tyngre än bensinen hamnar det i botten av tank/bränslepump, slangar, förgasare/ i insprutar - där det sedan orsakar korrosion och andra skador.
Att ha olja i bensinen som man gjorde förr i tiden hjälper inte eftersom etanol-vattnet lägger sig mot botten under olja/bensinen.
Om man skulle tillsätta K-sprit eller andra alkoholer till redan etanolblandat bränsle förvärras problemen.


4. Kondensvatten och "etanol-vatten" förorsakar korrosion i bränslesystemet
> STA-BIL har additiver som skyddar hela bränslesystemet mot korrosion i det fall det redan finns vatten eller "etanol-vatten" i systemet
"etanol-vatten" är ett förenklat ord för att inte krångla till det, det bildas även andra ämnen än etanol bundet till vatten när fasseparation sker. STA-BIL skyddar hela bränslesystemet mot alla de ämnen som bildas vid nämnd fasseparation
Men är det inte bra? Att vattnet sjunker menar jag. Då suger ju motorn i sig vattnet först så om motorn bara startar från första början så så blir ju bränslet bättre och bättre.

Ang "fasseparation". Vad exakt händer i skiktet mellan etanol och kolväteblandningen vi kallar bensin? Vi har tidigare i tråden talat om tillväxt av mikroorganismer, men det fördjupar jag mig inte i då allt redan står sedan tidigare. Har sta-bil något sorts "gift" överhuvudtaget i sig som hindrar en bakterietillväxt?

Sen pratar du om korrosion. Korrosion kräver ett oxodationsmedel. Via lite wikipedia-fu hittade jag detta:
"Examples of electron acceptors include oxygen, nitrate, iron (III), manganese (IV), sulfate, carbon dioxide, or in some microorganisms the chlorinated solvents such as tetrachloroethylene (PCE), trichloroethylene (TCE), dichloroethene (DCE), and vinyl chloride (VC)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Electron_acceptor


Lite exempel på lite olika oxidationsmedel. Jag tror att det enda medlet som är realistiskt är syre. Och syre har ju existerat med samma förutsättningar ända sedan mekaniserad transport blev möjlig. Hur ofta får man in luft i bränslesystemet. Avluftning heter ju avluftning av en anledning.
Du säger att vatten orsakar oxodation men det är fel. Det påskyndar oxidation, eller korrosion som du kallar det, ute i friska luften där det faktiskt finns ett oxidationsmedel. Men i ett avluftat bränslesystem finns inget oxidationsmedel så vatten kan inte påskynda någon korrosion.

Som en fotnot kan nämnas att jag brukar ha hemma några liter av lite olika vätskor dels därför att jag bor lite glesbebyggt och dels därför att man "vet aldrig". Hursomhelst brukar jag ha några dunkar biltemas koncentrerade spolarvätska på 10-litersdunk (19:-/l) och efter lite bränslebrist förra helgen spolade jag ner lite drygt 15 liter i tanken på bilen vilket gav ett sammanlagt innehåll av spolarvätska till ca 70%. Bilen gick utan problem och jag kör då än. Angående att man förvärrar "problemet" om man håller i diverse alkoholer alltså.

Förövrigt hittade jag en liten lista:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gasoline_additives

Alla goda egenskaper du nämner finns det ju namngivna tillsatser för. Och det bästa av allt, vi bor trots allt i luftslottet EU och man kan ju säga vad man vill om den organisationen men någonstans finns ett direktiv på vilka tillsatser som SKA finnas i handelsbensin. Olja är ju trots allt en högprioriterad strategisk resurs så industriländernas klubb för inbördes beundran (och jordbrukstöd) har nog tänkt på att den ska gå att lagra också.

Men en bränsletillsats har nog sin nytta ändå. Jag tror att det kan vara vettigt att köra en bränslesystemtvätt vid vanligt periodiskt underhåll var 10000ende mil eller så.

Avslutningsvis en liten vits:
"Hörrö vad vet du om korrosioner?"
"Nja ärligt talat är jag lite rostig på det området"

Få se nu. Politik, kemi, en vits, några ihopslängda wikipedialänka och kall ironi. Jag tror jag fick med allt. Pojkar och flickor nu är jag tillbaka på allvar.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Nu känner man igen arjeplogarn ja!
Milslånga inlägg så sjukt utförligt beskrivna så jag knappt förstår vad jag läser! :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
men det är som att du skulle berätta för den du säljer skotern alla negativa sidor på den och undvika alla bra? Nja, skulle inte tro det.
Ja, faktiskt! Sedan jag blev vuxen så undanhåller jag inget.
Det är en anledning till att jag går kraftigt minus på allt jag säljer.
Gäller att solla det man vill ha och kasta resten i soptunnan.
Det är det extremt få som kan. Folk tror på allt möjligt skit!

På vilket gummi som tål bensin är etanol aggressivt? Har ställt frågan i över tio år, men aldrig fått svar...
Den dusten har du och jag haft en gång mins jag.
Där fick jag ge dig ca 70-80 % rätt efter lite djupare forskning! :)
Numera är jag ganska övertygad om att det mesta som sägs om etanol är obekräftade rykten.

TEn hel massa text
Säljsnacket lyser igenom.
Vem behöver den Sta-bil? Mina fordon har alltid startat och gått fint efter sommar/vinterförvaring, och jag har ej heller sett några obehagliga föroreningar som det snackas så mycket om
Min lillebror som är fullkomligt inkompetent på motorer skulle kunna räkna bort det där bara på att läsa texten.


Få se nu. Politik, kemi, en vits, några ihopslängda wikipedialänka och kall ironi. Jag tror jag fick med allt. Pojkar och flickor nu är jag tillbaka på allvar.
Säg till när du har lite att göra så kommer jag till Arjeplog och dricker öl med dig! :)
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Nej den behöver du inte. Om du ska hälla nått i tanken så är det bränslestabilistator som gäller. Och du behöver den endast när du ska lagra soppan längre tid. Tex sommarförvaring. Själv använder jag briggs o strattons variant.
 

Jawo

Välkänd medlem
24 jan 2012
402
3
18
Skellefteå
Insprutnings rengöring kan man ju använda om man tex inte har använt stabilisatorsom sista utväg innan man börjar ta isär.
 

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Blir orolig, har kommit över en fin iq shift -11 som stått hela sommaren med bränsle från vintern 2011/12. Bör jag tappa ur bensinet och tanka nytt samt köpa bränslestabilisator?

Vad är det för märke/namn på dessa stabilisatorer?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Blir orolig, har kommit över en fin iq shift -11 som stått hela sommaren med bränsle från vintern 2011/12. Bör jag tappa ur bensinet och tanka nytt samt köpa bränslestabilisator?

Vad är det för märke/namn på dessa stabilisatorer?
Nojja inte, kör på bara!