Service meddelande 2012or

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Hej
Är det någon som fått något service meddelande från sin ÅF ang uppdateringar på 12orna?
Jag har inte hört ett knyst från min ÅF.....

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Den har inte kommit än vad jag vet iaf, pratade med åf i fredags och då hade dom inte fått reda på all info ang. servicen, så antar att dom kommer meddela oss dom närmaste dagarna I

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
http://www.arcticinsider.com/Article/Let-it-Bleed-Service-Advisory-on-the-2012-800-Arctic-Cats

Det var en, gäller dock bara modeller med 800 motorn..

http://www.hardcoresledder.com/forums/493-procross-2012/561485-cat-released-5-service-bulletin-today.html

Här är pratas det om några fler ang 1100t modeller..

Vet även att det ska finnas minst en till ang ett styrproblem men hittar inte igen det nu..

Jag har då fått veta 3st av min, oljepumpsluftningen, styrningen och sekundäraxeln. Har ni som köpt en 800 maskin inte fått veta dom så skulle jag ifrågasätta ÅF starkt om jag vore ni.
En lat/okunnig ÅF kan fort förstöra mycket både för märket och för kunden.

smurre75

Välkänd medlem
23 feb 2007
126
0
16
Dalarna
Dom tre har jag oxå fått info om. Har ni med 2012:eek:r fått en extra rem gratis? Inte jag iaf. Iofs har min gått 80 mil på originalremmen utan problem så det har ju inte direkt kännt på.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Date: August 13, 2012

Product Line: Snowmobile

Bulletin No: BS201302 Subject: M/XF 800 Update

Affected Models: All 2012 M 800 and XF 800 models (including High Country)

Condition: The following items need to be completed on the affected snowmobiles.
1. Certain nuts and cap screws may not have been properly torqued in the skid frame and should be checked.
2. The rollers in the driven pulley do not meet Arctic Cat standards and should be replaced.
3. The coolant hose does not meet Arctic Cat standards and should be replaced.
4. An oil level decal needs to be adhered to the oil tank to inform the consumer to not over-fill the oil tank.

Detta sägs att det sades under någon återförsäljarträff i USA.

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ingen som reagerar på dekalen vi ska få som säger att inte fylla över oljetanken! :)

wildcat -94

Välkänd medlem
16 dec 2006
244
0
16
51
Tack för svaren!
Zolling:har du hört något om byte av sadel skinn på dom vita med orangeskinnsadel?
Min har tappat färgen +att sadelvärmar slingan syns igenom.....inte snyggt!

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Man får ju int ens ny kåpa på variatorsidan där det svarvat sönder en del på insidan vid skråkörning.så nå nytt sadelöverdrag behöver du inte ha så stora förhoppningar om :) Arctic verkar har blivit sniken på reklamationer. Har en orange/svart m800 som färgen på huven har släppt på lite grann redan när den var ny. Vart lovad en ny huv av åf men inte hört ett knyst nå mera om att man kommer få en.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Man kan nog räkna bort att få alla sådana"skönhets grejjor"på nån garanti,dom har nog räknat med att det blir för stora kostnader att dela ut grejor till höger&vänster,antar att söndersprängda variator skydd får man inte heller?men ny rem borde man väl få,efter att alla service mod.är gjorda?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Man får ju int ens ny kåpa på variatorsidan där det svarvat sönder en del på insidan vid skråkörning.så nå nytt sadelöverdrag behöver du inte ha så stora förhoppningar om :) Arctic verkar har blivit sniken på reklamationer. Har en orange/svart m800 som färgen på huven har släppt på lite grann redan när den var ny. Vart lovad en ny huv av åf men inte hört ett knyst nå mera om att man kommer få en.
Båda av dom problemen är solklara garantifall enligt mig, tror inte sitter fast hos Arctic Cat, snarare hos en del ÅF!

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har Konsumentverkets organisation någonsin kopplats in vid sådär frekventa förekommande fel, de gånger det strandat med ÅF/generalagent, och vad fick det för utfall?

Följande ska jag kräva genom ÅF:
-Tre Torx-skruvar borta (slarv vid lev.service, så dessa saknas nu)
-Ny TCL (har visat sig spricka. Detta är en så pass vital del av maskinen att jag inte tänker riskera bli ståendes i skogen pga ett designfel)
-Oil filler neck (har visat sig spricka. Tänker inte riskera fylla motorrummet med olja pga ett designfel som gör att den går sönder vid vanlig användning dvs burkning)
-De nya rullarna i sekundären (har visat sig gå sönder. Billigare för dem att byta endast rullar istället för helix, komplett sekundär och ev. buksida)
-Ny mutter till långskruven vari centerdämparens nedre fäste sitter (av någon anledning är denna bytt till en "låsande", av uppenbar livsfara)
-Ny kylarslang (har visat sig spricka. Men hur man ska se nivån vet jag inte?)
-Ett års extra garanti (tog ut min efter årsskiftet, så har endast 2 år. Jänkarnas 084-rem fick de tillsammans med +1 års garanti)
-Förstärkning till buksida (designfel)
-Ny balatarem (sprucken)
-Nytt gummi till avgasutblåsets genomföring (sprucket)
-Nya skidkuddar (har visat sig fallera, uppenbar livsfara)
-Nytt variatorskydd (sju remexplosioner senare är de knappt funktionella)
-Ny värmesköld till pipan (tillhör remsprängningarna, ser förjävlig ut)
-Ny buksida inkl. alla förstärkningar (söndersvarvat, designfel)

Blir det några större diskussioner om det ovan så kommer jag att spendera mycket energi på detta, tillsammans med en konsumentvägledare.

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
tror att mycket hänger på hur intresserad åf är på att hjälpa till. där jag handlar verkar det inte sitta fast

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Helt rätt,bara driva det vidare om dom krånglar,trodde inte det var så mkt.fel,men som sagt,uppdatera hur det fortlöper,bra för andra att veta vad som går/inte går,tråkigt med så mkt.på en"ny"maskin.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tänkte bara förtydliga lite:
1. Jag inväntar givetvis det officiella inom Sverige innan jag tar upp detta med min ÅF.
2. Man kan lätt få uppfattningen att jag tänkt kräva detta för att få en 2013-spec M8 utan att stå för uppdateringarna själv.
Hade det varit på det viset hade jag ju även krävt ny trihub, spindlar, A-armar och matta.
Se skillnaden mellan uppdatering och uppgradering, där uppdatering i min mening är något som generellt ska bekostas av produktionsfelens plånbok.

Jo, juste: boggandet! Nu har jag inte längre det problemet iom aggressiv tändkil, men sånt ska ju inte behövas för att en sak ska fungera som det är tänkt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
alla med lackade huvar kommer få nya i helgjuten plast. kommer i höst. (krav är att dom ska vara hela.)

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
Tack för svaren!
Zolling:har du hört något om byte av sadel skinn på dom vita med orangeskinnsadel?
Min har tappat färgen +att sadelvärmar slingan syns igenom.....inte snyggt!
varit förbi din åf?
de där låter ju som en reklamation om den blekts så.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu är det klart vad som ska göra med 2012:eek:rna.
Arctic tar det här på allvar tycker jag.
Alla ägare av 2012-modeller med F4-chassit, alltså ProCross och ProClimb kommer få ett brev hemskickat där man ombeds lämna maskinen till Åf för uppdatering.