Service meddelande 2012or

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Haha... dagens skämt? Har hittills inte fått ETT brev av Arctic. Påpekat felen för både åf(NAVIS) + Arctic Sverige. Navis är ett skämt, Arctic är ett skämt - är så mycket skit man fått stå ut med på dessa modeller. Filar på anmälan till ARN...
Inte vara provocerande men om du uttrycker dig som ett barn så blir du behandlad som ett. (skämt o sido)

Vad är det för problem du haft och vad är det du anser INTE fått hjälp med som du har rätt till? Börja förklara det för oss istället för att börja slänga skit om dig. Leder ingenvart.

Tycker absolut du ska få hjälp, men jag tror att MYCKET (inte allt) sitter hos din ÅF, men det vet du nog bättre själv.
Du är då den första jag vet som verkar ha massor av dåliga erfarenheter av denna maskin, vilket jag tycker är tråkigt när jag har köpt en själv.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Det kommer, var lugn...
Det var genomgång på 2012:eek:rnas uppdateringar förra veckan, brevet bör komma snart.
Annars kontaktar du din Åf. Dom ska nu vara uppdaterade på vad som ska göras.
Som Zollinger säger så kommer alla delar finnas i början, senast mitten av november.

Vilka problem har du haft?
Har haft alla problem som är listade här sen tidigare - dvs rena kvalitetsproblem, men även problem med ÅF.

*) Backproblem
*) Diverse problem m styrningen
*) Lacksläpp
*) Bussningarna i infästningen till A-armen
*) Leveransförseningar

Allt detta har jag påtalat i klartext för ÅF + direkt till Arctic Cat Sverige för länge sedan men inget har hänt fram tills idag. Min ÅF, Ronny på Navis ringde mig faktiskt idag efter att han hört talas om mitt inlägg här(tack snowmobile), och vi hade ett långt samtal. Han förklarade att han ville lösa de problemen vi haft, vilket han ha credd för - så nu får vi ju se vad som händer framöver.

Hursomhelst är jag av den uppfattningen att om jag påtalar en brist, både skriftligt och muntligt upprepade gånger tolkar jag passivitet från motparten som brist på vilja och intention att göra något åt saken och då är jag beredd gå vidare till ARN eller i värsta fall domstol. Vad sedan passiviteten beror på, som exempelvis i det här fallet skylls på personalbrist, skiter jag fullständigt i - det är inte mitt problem att lösa.

Brist på information är en form information också.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har haft alla problem som är listade här sen tidigare - dvs rena kvalitetsproblem, men även problem med ÅF.

*) Backproblem
*) Diverse problem m styrningen
*) Lacksläpp
*) Bussningarna i infästningen till A-armen
*) Leveransförseningar

Allt detta har jag påtalat i klartext för ÅF + direkt till Arctic Cat Sverige för länge sedan men inget har hänt fram tills idag. Min ÅF, Ronny på Navis ringde mig faktiskt idag efter att han hört talas om mitt inlägg här(tack snowmobile), och vi hade ett långt samtal. Han förklarade att han ville lösa de problemen vi haft, vilket han ha credd för - så nu får vi ju se vad som händer framöver.

Hursomhelst är jag av den uppfattningen att om jag påtalar en brist, både skriftligt och muntligt upprepade gånger tolkar jag passivitet från motparten som brist på vilja och intention att göra något åt saken och då är jag beredd gå vidare till ARN eller i värsta fall domstol. Vad sedan passiviteten beror på, som exempelvis i det här fallet skylls på personalbrist, skiter jag fullständigt i - det är inte mitt problem att lösa.

Brist på information är en form information också.
Har du någon gång pratat med någon annan ÅF? Ovan nämna ÅF har jag ingen bra erfarenhet av (eller ingen kan man säga) En mer ignorant ÅF är svårt att hitta då dom inte ens var intresserad av att prata med mig när jag handlade nytt.

Att dom böt ÅF i luleå kan jag tycka är ren skandal. Men men fd ÅFen får då fixa allt åt mig då det knappt finns någon mer engagerad person för A-C.

Sedan så kommer vi mest troligt få en -13 mappen som skall eliminera tvekningen vi (jag) haft.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
*) Backproblem
*) Diverse problem m styrningen
*) Lacksläpp
*) Bussningarna i infästningen till A-armen
*) Leveransförseningar
*) Backproblem
Kommer åtgärdas. ny manövrering mellan ställmotorn till dreven kommer att monteras. Väldigt olyckligt att den första åtgärden i vintras ej fungerade.

*) Diverse problem m styrningen
Vilka problem har du då haft?
Att styrvinkeln är lite dålig är inte ett egentligt problem, men klart irriterande för vissa.

*) Lacksläpp
Kåpor byts på de som lacken släpper på.
Dock byts inte alla rakt av, som på de orangea, utan man byter de som lacken lossnar på. OBS, kåporna ska vara hela.

*) Bussningarna i infästningen till A-armen
Borde du redan fått på vanliga garantin. De är uppdaterade på 2013.


För övrigt är det lätt att tycka att de borde fått till allt det här mycket tidigare, det håller jag med om.
Men samtidigt är säsongen kort, och istället för att pressa fram lösningar så fort som möjligt så har man tagit det lite lugnare och analyserat problemen noggrannare för att den slutiga lösningen ska vara riktigt bra.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
*) Backproblem
Kommer åtgärdas. ny manövrering mellan ställmotorn till dreven kommer att monteras. Väldigt olyckligt att den första åtgärden i vintras ej fungerade.

*) Diverse problem m styrningen
Vilka problem har du då haft?
Att styrvinkeln är lite dålig är inte ett egentligt problem, men klart irriterande för vissa.

*) Lacksläpp
Kåpor byts på de som lacken släpper på.
Dock byts inte alla rakt av, som på de orangea, utan man byter de som lacken lossnar på. OBS, kåporna ska vara hela.

*) Bussningarna i infästningen till A-armen
Borde du redan fått på vanliga garantin. De är uppdaterade på 2013.


För övrigt är det lätt att tycka att de borde fått till allt det här mycket tidigare, det håller jag med om.
Men samtidigt är säsongen kort, och istället för att pressa fram lösningar så fort som möjligt så har man tagit det lite lugnare och analyserat problemen noggrannare för att den slutiga lösningen ska vara riktigt bra.
Kan väl då tycka att sakerna borde vara så pass uttestade att det i stort sett fungerar ua från början och inte som nu att det är konsumenten som måste prova ut maskinen (gäller alla märken)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan väl då tycka att sakerna borde vara så pass uttestade att det i stort sett fungerar ua från början och inte som nu att det är konsumenten som måste prova ut maskinen (gäller alla märken)
Absolut.Det håller jag fullstädigt med om...
Spec. saker som upptäcks direkt, backväxeln tex.
Jag menar mer saker som upptäcks först när maskinerna kommit ut till kund...
Då har jag lite mer förståelse för att de kanske inte hinner hitta en bra lösning under säsong.
Men sen kan jag ju tycka att dom borde kunnat komma med lösningen tidigare under slutet av sommaren istället för nu, sent på hösten.
Nu är det en hel massa maskiner som ska in på garantirep, samtidigt som de nya maskinerna ska ut till kund...
De handlare som sålde mycket förra året kommer ha häcken full framöver...
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Har du någon gång pratat med någon annan ÅF? Ovan nämna ÅF har jag ingen bra erfarenhet av (eller ingen kan man säga) En mer ignorant ÅF är svårt att hitta då dom inte ens var intresserad av att prata med mig när jag handlade nytt.

Att dom böt ÅF i luleå kan jag tycka är ren skandal. Men men fd ÅFen får då fixa allt åt mig då det knappt finns någon mer engagerad person för A-C.

Sedan så kommer vi mest troligt få en -13 mappen som skall eliminera tvekningen vi (jag) haft.
Har diskuterat med en annan ÅF, mest för att fråga hur de skulle hanterat liknande ärenden.

Har ingen erfarenhet av BSA eller Granec heller för den delen, men det finns säkert anledningar till varför de bytte ÅF. Nu ringde ju Ronny från Navis mig igår och vi båda var överens om att vi vill lösa detta så nu fokuserar vi framåt.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
*) Backproblem
Kommer åtgärdas. ny manövrering mellan ställmotorn till dreven kommer att monteras. Väldigt olyckligt att den första åtgärden i vintras ej fungerade.

*) Diverse problem m styrningen
Vilka problem har du då haft?
Att styrvinkeln är lite dålig är inte ett egentligt problem, men klart irriterande för vissa.

*) Lacksläpp
Kåpor byts på de som lacken släpper på.
Dock byts inte alla rakt av, som på de orangea, utan man byter de som lacken lossnar på. OBS, kåporna ska vara hela.

*) Bussningarna i infästningen till A-armen
Borde du redan fått på vanliga garantin. De är uppdaterade på 2013.


För övrigt är det lätt att tycka att de borde fått till allt det här mycket tidigare, det håller jag med om.
Men samtidigt är säsongen kort, och istället för att pressa fram lösningar så fort som möjligt så har man tagit det lite lugnare och analyserat problemen noggrannare för att den slutiga lösningen ska vara riktigt bra.
*) Backproblemet
Ja, det kommer att åtgärdas - men var är kompensationen för att jag kört en hel säsong utan back? Detta är solklart en grund för stilleståndsersättning i någon form(delvis) och inte ett ord från Arctic-Cat. Som jag skrev tidigare: Brist på information är också en form av information.

*) Diverse problem m styrningen
Citerar från Arctic's 2012 broschyr: "Det har aldrig varit så lätt att styra. En ny design som använder färre komponenter och har kulleder ger perfekt känsla och exakt styrning. Svängradien blir också snävare genom att man kan maximera styrvinkeln och kulledernas rörelse." Broschyr 2012



Sen visar sig att styrningen är för fan VÄRDELÖS. Jag känner mig grundlurad eftersom styrningen är SÄMRE ÄN ALLT annat som marknaden presterat de senaste 10 åren, inklusive Arctics egna modeller! Till 2013 är det åtgärdat, men vi som köpte skiten 2012 då? Att styrningen dessutom glappar, klonkar + understyr fruktansvärt, eftersom skidorna som sitter original möjligtvis duger till julgranspynt, är inget annat än patetiskt dåligt från AC. De borde fan skämmas.

*) Lacksläpp
Samma sak här - känner mig grundlurad. Redan på demo-maskinen såg man att lacken släppt i kanterna och när jag frågade Arctic-Cat's representant säger han att kåporna kommer vara helt annorlunda på produktionsmaskinerna, med "genomfärgad plast". Bara bullshit-säljsnack visade det sig tydligen.

*) Bussningarna i infästningen till A-armen
Uttryckte mig kanske otydligt - inte bussningarna utan menar infästningen till A-armarna. Läs mer i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=56467&highlight= Är inte ensam om att råkat ut för detta... finns flera fall i USA + minst en till i Sverige vad jag då vet... troligen inte är underdimensionerat, snarare mest troligt kvalitetsproblem/materialbrist.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
*) Backproblemet
Har det varit så att du inte kunnat använda maskinen kanske det går att få nån slags ersättning, men om det bara varit backen som inte fungerat är det nog svårt.
Men vill man dra det vidare är det väl bara att pröva...

*) Diverse problem m styrningen.
Sådär tycker jag det låter i alla reklambroschyrer.
Dom skriver väl inte att det är lite lagom glapp i styrningen.
Det var samma glapp i demo-maskinerna som du tydligen tittat på.
"Totalt värdelös styrning."
Antar att du testat alla olika inställningar som finns för att påverka styrningen... Eller?
Det går att få nästan vilka skidor som helst att understyra om man justerar maskinen fel.

*) Lacksläpp
Det är väldigt svagt att lova detta om det inte är sant.

*) Bussningarna i infästningen till A-armen
Förstod vad du menade.
Såg att du kört sönder en infästning i vintras.
De är som sagt uppdaterade.
Minns inte om de bytt material...
Men dom har ändrat från att fästa den med självgängande skruv till att har riktiga gängade håli fästet.
Om man momentdrar en självgängande skruv vet man inte hur mycket man sträcker skruven, det kan vara så att gängorna går tungt och man får för lite sträck på bulten. Är den för lite sträckt är risken stor att den lossnar, då är det lätt att skruvarna klipps av vid hög belastning.
Med vanlig bult minimeras denna risk.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
*) Backproblemet
Har det varit så att du inte kunnat använda maskinen kanske det går att få nån slags ersättning, men om det bara varit backen som inte fungerat är det nog svårt.
Men vill man dra det vidare är det väl bara att pröva...

*) Diverse problem m styrningen.
Sådär tycker jag det låter i alla reklambroschyrer.
Dom skriver väl inte att det är lite lagom glapp i styrningen.
Det var samma glapp i demo-maskinerna som du tydligen tittat på.
"Totalt värdelös styrning."
Antar att du testat alla olika inställningar som finns för att påverka styrningen... Eller?
Det går att få nästan vilka skidor som helst att understyra om man justerar maskinen fel.

*) Lacksläpp
Det är väldigt svagt att lova detta om det inte är sant.

*) Bussningarna i infästningen till A-armen
Förstod vad du menade.
Såg att du kört sönder en infästning i vintras.
De är som sagt uppdaterade.
Minns inte om de bytt material...
Men dom har ändrat från att fästa den med självgängande skruv till att har riktiga gängade håli fästet.
Om man momentdrar en självgängande skruv vet man inte hur mycket man sträcker skruven, det kan vara så att gängorna går tungt och man får för lite sträck på bulten. Är den för lite sträckt är risken stor att den lossnar, då är det lätt att skruvarna klipps av vid hög belastning.
Med vanlig bult minimeras denna risk.
1) Finns inga prejudicerande fall vad det gäller skotrar eller terrängfordon som jag har hittat, däremot finns en gällande praxis vad det gäller bilar. Vore kul att testa gå vidare bara för att.

2) Pinsamt att AC slår sig själva på bröstet och påstår hur jävla bra de är och sen visar det sig att dem tom är sämre än tidigare. Har fan testat allt och styrningen suger.
http://riderasmussenstyle.blogspot.se/2011/10/steeringski-swing.html

3) Ja

4) Det var news to me - menar du verkligen samma del som gick av för mig? Känner inte igen beskrivningen att det skulle vara självgängande...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo det ska vara den delen som gick sönder för dig.
Som sagt, jag minns inte om de bytt material eller biffat till den. Den ska iallafall inte gå sönder.
Det som ska gå sönder först om man kör på någonting är undre bärarmen. Infästningar ska inte släppa så att framvagnen blir lös...
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Jo det ska vara den delen som gick sönder för dig.
Som sagt, jag minns inte om de bytt material eller biffat till den. Den ska iallafall inte gå sönder.
Det som ska gå sönder först om man kör på någonting är undre bärarmen. Infästningar ska inte släppa så att framvagnen blir lös...
Ok, vet inte om det var bult det som satt men har för mig det var bult i delen som sattes dit... ska se om jag får lös gamla delen av ÅF idag. Skruven hade ju inte dragits av utan det var ju som du kanske såg materialbrott. Vet du om det finns det någon bulletin på denna åtgärd? Artikelnumret borde vara: 0607-979?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok, vet inte om det var bult det som satt men har för mig det var bult i delen som sattes dit... ska se om jag får lös gamla delen av ÅF idag. Skruven hade ju inte dragits av utan det var ju som du kanske såg materialbrott. Vet du om det finns det någon bulletin på denna åtgärd? Artikelnumret borde vara: 0607-979?
Den delen bultas fast, även den gamla.
De två skruvarna syns på bilden du hade med i andra tråden:
Visa bifogad bild 15178
Inre bussningen hel - yttre fästet har gått rakt av.
Det finns ingen generell bulletin på att byta ut dessa mot den nya sorten, utan de byts på garanti på drabbade maskiner.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Den delen bultas fast, även den gamla.
De två skruvarna syns på bilden du hade med i andra tråden:


Det finns ingen generell bulletin på att byta ut dessa mot den nya sorten, utan de byts på garanti på drabbade maskiner.
Jepp, du har rätt - fick det bekräftat av Arctics servicechef idag. Finns ingen bulletin som gått ut, men de som går av byts mot den nya modellen.

Känns inte det liiite märkligt? Finns väl en anledning till en annan konstruktion och material?

Får se om de tar det på garantin trots allt - nu för vi en dialog om det iallafall... :boxing:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jepp, du har rätt - fick det bekräftat av Arctics servicechef idag.

Känns inte det liiite märkligt? Finns väl en anledning till en annan konstruktion och material?
Samma man som jag fått uppgifterna ifrån mao.

Njaaa...
Tillverkarna måste väl få utveckla modellerna år från år utan att alla uppdateringar ska behöva slå igenom bakåt till alla gamla maskiner.
De kommer ju inte få sälja nya maskiner annars...
Men här kanske det är gränsfall, detta kan ju vara en säkerhestrisk...
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Samma man som jag fått uppgifterna ifrån mao.

Njaaa...
Tillverkarna måste väl få utveckla modellerna år från år utan att alla uppdateringar ska behöva slå igenom bakåt till alla gamla maskiner.
De kommer ju inte få sälja nya maskiner annars...
Men här kanske det är gränsfall, detta kan ju vara en säkerhestrisk...
Har fått min trasiga del av ÅF - syns ju stor skillnad i materialet på nya modellerna.

Här är en ryss som lyckats knäcka samma fäste - dock har han även lyckas böja styrstaget.
http://www.snowmobile.ru/forum/viewtopic.php?t=44096&p=1885653

Vet även av en jänkare som knäckt fästet, vid en hård, lite sned landning på led med turbo modellen. Hittar inte länken just nu - ska leta och se om jag hittar den.

Säkerhetsrisk ja. A-armen ska gå av innan fästet går sönder.