Service meddelande 2012or

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Fått brevet och lämnat in den hos ÅF, som vänligt berättade allt som skulle fixas i detalj.

Det gillar jag.

Tack Anton, AB Nian!

Kenikki

Välkänd medlem
2 dec 2011
140
0
16
Harads
Men jag har också för mig att folk åkte på 020remmen när Arctic inte kunde leverera originalremmen. Dock fick man schimsa om för att få det att fungera med 020remmen.
020 remmen går att köra på men jag vill inte rekommendera det då den är några mm längre än de 2 förgående nämnda remmarna. Även efter schims och diverse inställningar fick jag den aldrig att gå bra. Så som sagt, den funkar som en sista utväg om du tex ska frakta skotern från skogen där du haft remhaveri.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Somsagt 020 remen var bara en nödlösning då 083 remmen plötsligt tog slut i början av förra sässongen då maskinerna började tuga rem.
Ska man köpa en rem nu så är det 084 som gäller om nu uppdateringarna funkar (annars märkte vi ingen skillnad på hållbarheten mellan 083 & 084 när det var problem), 083 duger som reservrem för att ta sig hem. 084 är av samma typ som polaris & brp:s värre remmar.

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
Kul som fan att det börjar lösa sig med 12ornas problem! :) Hoppas min RR är skottsäker för en kanon vinter för mig och er. Snabb fråga, sitter ju 084 som standard rem i -13, fick med en 083 som reserv, är det någon skillnad på dom två förutom materialet?

tjernstr0m

Välkänd medlem
3 dec 2011
104
0
16
Kramfors
tydligen. bra fråga, fick den som reserv samtidigt som ja fick nån väska o de, va inget jag betalade för. men vad jag förstått så kostar 084an 2800kr därför ja undrar om 083an har samma längd bredd isf borde den åtminstone duga för turen hem om den rätta smäller :)

wizziz

Välkänd medlem
4 mar 2009
190
0
6
Kiruna
Får väl passa på och tacka Kalix Snöskoter och Mc för klockren service än en gång. Alla fixar + service gjorda. Nu är det bara vänta på det seriösa snöfallet som södern snott av oss!!

F++N

Aktiv medlem
10 nov 2012
52
0
1
norrbotten
värdelös ja!! den finns inte med på listan. jag ska slå i 20l på min och sen böja armen som håller flottören tills den visar halv. enkel att ta lös sitter uppe på höger sida

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
För mig visar den hyfsat rätt bara man står plant en stund, alldeles för tok för känslig!!

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.631
100
63
Örnsköldsvik
Är det nånsin något annat än den klassiska flytbojjen i locket som funkat i en snöskoter?:p Iofs funkar inte min sån då den inte flyter längre, men vanligtvis så. =)

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Någon som läst alla dom nya skotertidningarna?

Det ska visst stå något om sekundär variatorn i nån utav tidningarna, ifall något vet vad som skrivs får dom gärna dela med sig åtminstone via pm vilken tidning det är.

Jag tycker mig ha ett konstigt ljud ifrån sekundären på vissa varvtal, både skorrande och ulande ljud, dock ser jag inget slitage på remmen.

Edit: min är uppdaterad med V46 prylarna.

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Det står i senaste snowmobile (de testar en hcr -13 i detta nummer) att krånglande remmar berodde på att variatorn släppte greppet vid full utväxling. Detta har fixats med en plastdistans som gör att full utväxling nås för sekundären strax före primären. Denna distans passar även 12orna. Det står även om att plastkåpan på variator sidan glipade om det var snötryck mot den vilket resulterade i att snö kom in på remmen. Åtgärdat med en extra skruv som fästpunkt samt en plaststycke innanför panelen som ett extra stopp. Även rullarna i sek är utbytta till 13s modellerna, någon som vet om de byts på 12orna på uppdaterings-servicen?

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag fick bytt dom grejerna på min 12a och även en extra fest skruv på kåpan för variator, fick nya kåpor där de nött hål men den undre kåpan fanns inte att få tag i före mitten jan, däremot har det börjat läka mellan y rör och pipa efter bulletin åtgärd(mest troligt för att dom inte lagt någon silicon emellan....lathet?) och ja tycker den har fått ett lite mer otrevligt skramlande ljud, ny programvara till motorn men den boggar ändå vi ca 5400rpm men inget tvekande när ja väl har behövt effekten, riktigt trevligt chassi och motor! ska öppna upp den i morgon och kolla vad de egentligen är för skillnad som gör att den låter skrammligare!

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Det står i senaste snowmobile (de testar en hcr -13 i detta nummer) att krånglande remmar berodde på att variatorn släppte greppet vid full utväxling. Detta har fixats med en plastdistans som gör att full utväxling nås för sekundären strax före primären. Denna distans passar även 12orna.
Nån aning ifall denna monterades vid uppdatering/eller vart den finns att få tag på?