EZ ryde boggie kopia

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
247763_520808651267525_973916019_n.jpg

Hej nu slänger jag upp ett projekt ska bygga en kopia av en ez ryde boggie. Jag har inte gjort så mycket mer en att leta reda på det jag ska ha. Det blir mina original boggie skenor även axlarna är original svingen kommer beså av 25mm fyrkants profil. Fjädringen består av två lätt ställda enduro dämpare från en cross. (hoppas det blir nog intressant)

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
En fråga bara jag har sett att ez ryde boggien inte har några bär hjul. Lär inte det slita på slidsen nått otroligt tänkte om ja skulle gjort samma sak.?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
En fråga bara jag har sett att ez ryde boggien inte har några bär hjul. Lär inte det slita på slidsen nått otroligt tänkte om ja skulle gjort samma sak.?
Har du verkligen kollat på hur ez boggien ser ut?

Där sitter det 4st små hjul framtill.
Rymms inte så mycket mer hjul om man inte vill ha dom på utsidan av skenorna, då svingarmen går ner rätt djupt när den fjädrar i botten.

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Sedan är man väl knappast i behov av så många fler hjul om man använder boggien till vad den är avsedd för.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kul med bilder på dina projekt.

Men är dämparen vara provisorisk eller ska den vara sådär stående? Ser inte ut som att den kommer kunna lägga sig lika platt som det är tänkt, med sådär lång/rak dämpare.

Så dämparen ser ut att ha ~6cm fjädring så måste den vara väldigt lurad för att kunna lägga sig ner då den är bultad i armen och boggiet. Står den sådär får du bara fjädringen som dämpare/fjäder erbjuder. Vilket då bara blir några cm.

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele

Jag provade att göra en i lego en gång, mest för att få se hur den funkar. =)
Upptäckte då att dämparna måste ha samma lutning annars så finns risken för att boggien vill låsa sig i ihoptryckt läge, och sen åxå att ju mer dämparna lutar desto mjukare blir den, fast det är ju ganska uppenbart!

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Kul med bilder på dina projekt.

Men är dämparen vara provisorisk eller ska den vara sådär stående? Ser inte ut som att den kommer kunna lägga sig lika platt som det är tänkt, med sådär lång/rak dämpare.

Så dämparen ser ut att ha ~6cm fjädring så måste den vara väldigt lurad för att kunna lägga sig ner då den är bultad i armen och boggiet. Står den sådär får du bara fjädringen som dämpare/fjäder erbjuder. Vilket då bara blir några cm.
Dämparen vara bara upp ställd för visa svingen det ska bli en betydligt flackare vinkel

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge

Nu tog det stopp några funderingar på nedre fjäder fäste. Det var tänkt att det skulle sitta två plattor över dom pinnarna som sedan dämparen ska sitta i det är den nedre pinnen ja är lite orolig över. Tänkte borra nya hål till den men är rädd att skenorna tappar sin styrka då är det nån risk?