EZ ryde boggie kopia

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Precis, du bör svetsa in ett stag imellan armarna, så att de stöttar varandra.
Tänk på att inte lägga staget/profilen så högt upp bara så att den slår i dämparn när den fjädrar ihop.
Ja så ska jag även svetsa två i övre axeln precis som originalet är gjort.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Klart intressantaste projekttråden på länge!

Roligt att du genomför bygget, förse oss nu med mycket bilder och filmer (gärna in action)

mvh

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Inte för att negativ men det där håller fan inte.

Förstärk mot infästning å boxa in med plåt om du skall ha nån chans att det håller

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
sidobryten kommer han få trots att han inte skall hoppa ramp, den där längden och 25x25profil är inte alldeles för stadigt.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Sv: Re: EZ ryde boggie kopia

Inte för att negativ men det där håller fan inte.

Förstärk mot infästning å boxa in med plåt om du skall ha nån chans att det håller

[/QUOTE

bra skiss den följer jag jag hade ju tänkt härma originalen så mycket ja kunde

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Har du räknat något på hur framdämparen sitter, tycker som det ser ut på bilderna så kommer dämparen hamna väldigt nära ett döläge på slutet av fjädringsvägen.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Har du räknat något på hur framdämparen sitter, tycker som det ser ut på bilderna så kommer dämparen hamna väldigt nära ett döläge på slutet av fjädringsvägen.
Ja jag tog ju bort fjädern och monterade den för se till att den förbrukar hela fjädringsvägen. Monterade tillbaka fjädern och slängde på mej en ryggsäck med tegelstenar i så ställde jag mej och gunga funkade riktigt bra vill ja lova. Så kan jag sedan ställa hur hårt jag vill ha den.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tror du skulle spara lite besvär om du lät nån som kan svetsa gör det åt dig. Det ser verkligen inte bra ut. På bilden ovan på nedre delen(till vänster) kommer det med all säkerhet inte hålla. Profilerna är ju knappt fastsvetsade.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Är ingen svetsare men ett tips för att få det "rakt och riktigt" är att använda en jigg. En enkelt modell i trä, med spickar /skruvar som håller profilerna på plats medan du svetsar duger.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Och se till att slipa bort färg och rost där du svetsar annars kan du lika gärna tejpa eller limma. Blir lika stadigt typ. Såg tidigare bilder där det ser ut som du kladdat på med pinnen rakt på rosten. Det sprättar och har sig bara och blir dåligt så var inte blyg för att slipa. Det tar inte många sekunder extra.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
KAN NI SLUTA VARA SÅ NEGATIVA PÅ MIN SVETSNING!!!! okej det är inte den bästa och ja är inte kung på pinne heller. Jag har redan skrivit att svetsen inte är till för denna tjocklek heller Jag har inte någon lust att lägga ner pengar på en riktig gas svets för så mycket kommer jag aldrig att svetsa. Och gasen kostar ju närmare 1000 kr påfyllning. (jag vill ha glada miner och råd)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
okey skit i att svetsa mer , det ser jätte bra ut , kör sådär. montera på direkten. Hoppas allt går bra för dig i vinter. <-- före hans edit ^^

Det är just råd dom ger dig och jag tycker att du borde ta till dig det och lära dig.
Dom vill ju bara ditt bästa när dom påpekar saker.