EZ ryde boggie kopia

jimmy_l

Aktiv medlem
7 mar 2011
82
0
6
byske
Hoppas du får det att funka!. Hur mycket högre blir skotern med den nya boggin?

minisillen, gör som du vill angående svetsningen!, då får du se vad som händer med egna ögon
och ta lärdom av det!

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
okey skit i att svetsa mer , det ser jätte bra ut , kör sådär. montera på direkten. Hoppas allt går bra för dig i vinter. <-- före hans edit ^^

Det är just råd dom ger dig och jag tycker att du borde ta till dig det och lära dig.
Dom vill ju bara ditt bästa när dom påpekar saker.

Det upp repas så himla mycket räcker vell att nån säger det aja det är iallafall gjort nu

callahan

Välkänd medlem
12 okt 2011
548
0
16
umeå
okey skit i att svetsa mer , det ser jätte bra ut , kör sådär. montera på direkten. Hoppas allt går bra för dig i vinter. <-- före hans edit ^^

Det är just råd dom ger dig och jag tycker att du borde ta till dig det och lära dig.
Dom vill ju bara ditt bästa när dom påpekar saker.
hahah, fick mig ett bra skratt av din kommentar

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej nu sitter jag smider på bakre axeln på paint och har. En lite fundering på bult hål i dämparen det brukar vell ligga mellan 10-12mm medan axeln är minste 20mm.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge

Hej idag var jag iväg och köpte en till stötdämpare gas nyrenoverad kostade med 400kr ja tror det är en skiddämpare. Då den är lite smalare men den har gått som boggie dämpare ni vet säkert bättre.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Alla stötdämpare funkar ju till olika saker. Så den passar säkert i boggien rent storleksmässigt men frågan är hur den är shimsad och hur stark fjäder den har om den är lämplig för boggien. Sen beror det ju på fjädern i sig som kan vara progressiv också beroende på hur den är "lindad".

Men du kan ju alltid testa och se hur den verkar.

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Alla stötdämpare funkar ju till olika saker. Så den passar säkert i boggien rent storleksmässigt men frågan är hur den är shimsad och hur stark fjäder den har om den är lämplig för boggien. Sen beror det ju på fjädern i sig som kan vara progressiv också beroende på hur den är "lindad".

Men du kan ju alltid testa och se hur den verkar.
Jag har en lite fundering om nu den här stötdämparen är klenare. Hur blir det om man spara cirka 10-15mm av slaglängden så den inte slår ihop helt när man bottnar. Risken blir väl mindre att kvadda den men samtidigt ökar väl risken att skada skenorna när svingen slår ihop med dom.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Du behöver ju ha ett genomslagsgummi på skenorna som tar emot sådana "fullfjädringar"

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge

Jag provade att montera bakdämparen men som ni ser så vill den inte läggas sig ner. Den stöder på den den lilla tvärgående balkbiten som ja svetsade där. Nu till frågan är den biten nödvändig?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Det behövs en förstärkning, men kan du inte väjja den ner så dämparen ryms I förstärkningen, och förstärkningen är böjd så den går imellan skenorna en bit?

Detta är väll en anledning till att både ezryde och expert boggies har böjda svingar, och m-addiction monterar dämparna på utsidan.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja EZ-ryde har ju lagt ett antal timmar i datorn och på testbänk innan dom fick fram sin design som funkar som den ska.

Men du har ju en början nu så är det bara att testa vidare och lösa dom problem som uppstår längs vägen....skulle det vara enkelt skulle ju alla som vill ha en sån boggi fixa en :)