Uppdatering Freeride/Summit

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kan vara så ja... Ska komma en uppdaterad uppdatering enligt ryktena, var visst nå galet som blev fel. Den skulle komma 7-8 nånting enligt vad som sägs så kan vara värt att kolla upp!?
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Ja de kan absolut vara värt att kolla upp. Bra att du sa de :) krångel krångel.
Kan vara så ja... Ska komma en uppdaterad uppdatering enligt ryktena, var visst nå galet som blev fel. Den skulle komma 7-8 nånting enligt vad som sägs så kan vara värt att kolla upp!?
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kolla upp det också skriver du in en rad eller två när du provkört lite, ska bli intressant att se om det blir nå mer kräm i maskinen!
 

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Jag kan tyvär inte göra de då jag precis köpt min freeride och inte har några erfarenheter om hur den gick innan. Men de finns ju ett x antal andra med freerides som kan få ta på sig den uppgiften !
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Enligt dynotech´s tester ger nya programvaran 1hk och ett bredare register, sen om man ändrar tändningen får man 3hk till. (4grader) tänkte ändra min 2-3 grader, gjorde det på min 800R med bra resultat.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Sv: Uppdatering Freeride/Summit

Sitter THCM på alla Freeride och Summit (även min 137") Ska dock testa att koppla bort den då det finns risk att det är den som gör att den klipper på fullgas efter ett tag.
Det är en fristående modul som stängs av i ECM
Prova klicka ner till clicker 1 eller vikta på, läste nån stans att 800etec har ett varvskydd som gör att om den varvar upp för fort vilket min gjorde på clicker 3 så klipper den och tar om från 4500rpm, funkade för mig iafa, sköt dessutom på bra mycke bättre! funkar inte de så kan de vara tempen och de kan man lösa med att köpa sensor distansen från bikeman http://bikemanperformance.com/snowmobile/ski-doo/800-e-tec/bmp-e-tec-muffler-sensor-adapter.html
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Re: Sv: Re: Sv: Uppdatering Freeride/Summit

Prova klicka ner till clicker 1 eller vikta på, läste nån stans att 800etec har ett varvskydd som gör att om den varvar upp för fort vilket min gjorde på clicker 3 så klipper den och tar om från 4500rpm, funkade för mig iafa, sköt dessutom på bra mycke bättre! funkar inte de så kan de vara tempen och de kan man lösa med att köpa sensor distansen från bikeman http://bikemanperformance.com/snowmobile/ski-doo/800-e-tec/bmp-e-tec-muffler-sensor-adapter.html
Jo jag är medveten om det, men det är inte sensorn i burken utan sensorn i pipan, och vad gäller vevaxelns rotation så med de variatorprylarna jag åker med lastas motorn så pass mycket så det ska inte vara problemet.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Hm, surt, går tydligen inte att uppdatera 11orna, synd, skulle nog ha varit ända sättet att få den kopiösa oljeförbrukning min maskin har ner på en rimlig nivå...
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Jag fick min uppdaterad idag. Det tråkiga är bara att jag har 41% kvar av inkörningen. :p
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Uppdatering Freeride/Summit

Jo jag är medveten om det, men det är inte sensorn i burken utan sensorn i pipan, och vad gäller vevaxelns rotation så med de variatorprylarna jag åker med lastas motorn så pass mycket så det ska inte vara problemet.
de va som fan har aldrig hört att den ställer till de!
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Uppdatering Freeride/Summit

Självklart så vet BRP vad det beror på.
Det är ju dom som har byggt in alla j-vla säkerhetsbuggar i e-tec.
Är ju nästan omöjligt att få den att leverera full effekt hela tiden.
Min 800R gick som en kula i alla lägen. medans e-tecen klipper vid alla möjliga tillfällen.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Sv: Re: Sv: Re: Sv: Uppdatering Freeride/Summit

de som e konstigt är ju att inte alla har detta problem, men ett som är klart är iafa att variatorviktningen va för lite viktad vilket var orsaken för mig och säkert många andra, undrar mest hur stor andel som har ert problem att detta inte hjälper asså !
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Kanske beror lite på körstil och belastning på motorn, testade över 30 (lågt räknat) kombinationer av viktning i variatorn, fjädrar i båda variatorerna och olika helixar, en sak hade alla kombinationer gemensamt, när man lastade på maskinen till att åka på 8000 så gick den bara bra några repor sen tappade den drivet efter som, en annan sak är oxå att slår den igenom när det går tungt (typ klättring) så blir det rejält, ner mot 7200 varv typ!
Att det är datorn som drar ner är ju solklart, vid vanlig ledåkning har jag aldrig haft nått problem. Min lösning på problemet blev lite mindre vikt i variatorn för att ha "lite att ta av", jag har en 11a och vet via bekanta att tolvan är ännu känsligare.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Problemet finns. Mitt största problem är nog att jag är en perfektionist och alltid vill få ut max.
Och med min och Mackes variatorsetup så blir det klart tydligare när den klipper. Vi åker med en grymt krävande setup som matar på som satan när motorn ger full effekt. men tappar den något så gör den det rejält. Jag hade samma fenomen på min 800R . men med ny programvara och lite pillande så gav den full effekt hela tiden och gick som en kula. när man sen köper en ny maskin som ska ge ännu lite mera . men faktiskt känns riktigt tam i jämförelse så börjar man ju leta buggar även på den.
Och nej det är nog inget speciellt fel på min. den går minst lika bra som många andra 800ór och matar i från det mesta. men det riktig råa som man vill ha finns inte annat än under korta stunder.