Say no more, lyfte upp en 162" Nytroboggie på bordet igår för att skruva isär den och skicka lite delar på pulverlack-det var snudd på att jag fick ringa grannen efter hjälp när den skulle upp...imorgon kväll ska RMK-boggien genomgå samma procedur, tror att jag bara måste väga bägge för att jämföra!
Främre saxen på Nytroboggien fungerar säkert alldeles utmärkt (har inte provkört med den i skotern ännu) men...måste konstruktionen bestå av tre axlar, säkert sammanlagt två meter distanshylsor-för att inte tala om alla stag!?
Som sagt, tvivlar inte på funktionen, men gissningsvis måste det ha gått att konstruera en boggie med lika bra funktion som vägt 5kg mindre utan vidare, och antagligen bra mycket billigare i tillverkningskostnad-uppenbarligen är det bara 1000-mils funktionsgaranti som gäller vid ritbordet hos Yamaha.
Blir spännande att se hur stor skillnad det blir jämfört med 136" iaf-kanske skotern rent av går att köra med även i uppförsbackar vid sidan av spåret i vinter?
Kör du n/a eller överladdat förresten?