Hur långt räcker tanken ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.246
1.085
113
Stora Blåsjön
Varför säljer mcx änns ett variatorkit som är så värdelöst att en rem håller bara 20mil? Tycker det borde finnas ett intresse från mcx att erbjuda en helhetslösning... Borde väll inte va speciellt svårt att få fram ett kit som funkar med tanke på hur många maskiner det finns ute...
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Grejjen med mcx vkitt är ju remmen pulvriseras(går upp i atomer) de jag har sett... Det är bara några snören kvar. Det beror väl på den enorma kraften. Helt klart borde dom ta fram färdiga fjädrar och färdigt supertip-kit och då har man ju egen justermån.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hej !

Jag ska köra med nå kitt som yamahacenter fixar ihop och detta kitt hade dom haft bra erfarenheter av :) dom skulle vikta om orginal vikterna bla.

Men ni tror alltså inte man behöver köra nått innan turbomonteringen ?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag monterade mitt turbokitt 2009. Använde då de medföljande vikterna. Hade enorma problem lika de ni beskriver. Provade alla möjliga lösningar, drevning, fjäderspänning t.o.m. kylfläktar m.m. Remmarna höll bara 1-2 mil i vissa fall. Kände mig uppgiven efter 10 remmar...
Kontaktade NTC och de levererade sitt variatorkitt. Sedan dess har det funkat utmärkt.

Jag vet att MCX har tagit fram nya vikter inför 2011. Dessa vikter har en annan profil och möjligen en annan helix. Vad jag förstått ska de nya MCX-vikterna ska funka mycket bra. Stämmer detta?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag funderar på att plockabort lyset fram på min nytro föratt förbättra kylningen av motorn :)
Tror ni att det gör stor skillnad ? Räcker detta lr bör man fixa mer venthål i kåporna ?

Ska isf köra med en 2200lumen diodlampa på hjälmen lr montera en i ramen som org lyset sitter monterat. Och föratt fåplats med en reservdunk med bensin på tunneln tänkte jag fixa en mindre röd ledramp.
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Jag funderar på att plockabort lyset fram på min nytro föratt förbättra kylningen av motorn :)
Tror ni att det gör stor skillnad ? Räcker detta lr bör man fixa mer venthål i kåporna ?

Ska isf köra med en 2200lumen diodlampa på hjälmen lr montera en i ramen som org lyset sitter monterat. Och föratt fåplats med en reservdunk med bensin på tunneln tänkte jag fixa en mindre röd ledramp.
Ska man behålla radiatorn så bör man väl se till att den fungerar, d.v.s. att ploacka bort lyset så man ser till att man får in kall luft till den.
Men vart ska luften ta vägen sedan?
Kanske sätta ventilation på plasten över tanken?
Min personliga åsikt, ta bort luftradiatorn, montera kylare i bandtunneln!
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
tja har beställt en nytro x-ride med ett mcx 270hk turbokitt på :)
Nu undrar jag hur orginaltanken brukar räcka på en nytro med denna setup ?
Tänkte köra på shell v-power bensin.
Förresten är det så att du har beställt på riktigt den här gången? Det var ju lite snack om hur många ggr du har beställt och avbeställt.. Du kommer garanterat bli nöjd iaf med en x-ride med det kittet!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Förresten är det så att du har beställt på riktigt den här gången? Det var ju lite snack om hur många ggr du har beställt och avbeställt.. Du kommer garanterat bli nöjd iaf med en x-ride med det kittet!
Hehe jo denna gången blir det en nytro x-ride med mcx 270hp kitt !
Ska hämta den strax efter skoternsdag då yc i ösd skulle få hem den!

Jag har skrivit under köpekontraktet osv så nu blir det av!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tbird, när kommer det porr om din maskin...?
Det här är ju lite som att vara åtta år, och lagom till midsommar få information och några detaljbilder om ungefär vad man kommer att få i julklapp...
Rappa på nu, vi svälter ju och har sömnproblem här! ;)
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Tbird, när kommer det porr om din maskin...?
Det här är ju lite som att vara åtta år, och lagom till midsommar få information och några detaljbilder om ungefär vad man kommer att få i julklapp...
Rappa på nu, vi svälter ju och har sömnproblem här! ;)
Den är inget speciell, du ser ju bilderna :).
På pappret är den kanske liiite speciell, men jag har inte kört 1m med den ännu så jag har inte en susning om hur den är att köra, och det är faktiskt det enda som betyder något, så jag längtar rätt så mycket efter några meter djupsnö just nu :).
Har ofta funderat hur Yamaha tänker när dom konstruerar skotrar, dels är dom så sjukt överdimensionerade i allt (tänker speciellt på Apex, otroligt lätt att plocka ~50kg). Och varför har Nytro'n massan så långt fram?
Förhållandevis lätt att förbättra, men jag har kanske förskjutit mina gränser så pass att andra inte håller med ;).

Using Tapatalk on Android ICS pad.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Say no more, lyfte upp en 162" Nytroboggie på bordet igår för att skruva isär den och skicka lite delar på pulverlack-det var snudd på att jag fick ringa grannen efter hjälp när den skulle upp...imorgon kväll ska RMK-boggien genomgå samma procedur, tror att jag bara måste väga bägge för att jämföra! ;)
Främre saxen på Nytroboggien fungerar säkert alldeles utmärkt (har inte provkört med den i skotern ännu) men...måste konstruktionen bestå av tre axlar, säkert sammanlagt två meter distanshylsor-för att inte tala om alla stag!?
Som sagt, tvivlar inte på funktionen, men gissningsvis måste det ha gått att konstruera en boggie med lika bra funktion som vägt 5kg mindre utan vidare, och antagligen bra mycket billigare i tillverkningskostnad-uppenbarligen är det bara 1000-mils funktionsgaranti som gäller vid ritbordet hos Yamaha.
Blir spännande att se hur stor skillnad det blir jämfört med 136" iaf-kanske skotern rent av går att köra med även i uppförsbackar vid sidan av spåret i vinter? ;)

Kör du n/a eller överladdat förresten?
 

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Say no more, lyfte upp en 162" Nytroboggie på bordet igår för att skruva isär den och skicka lite delar på pulverlack-det var snudd på att jag fick ringa grannen efter hjälp när den skulle upp...imorgon kväll ska RMK-boggien genomgå samma procedur, tror att jag bara måste väga bägge för att jämföra! ;)
Främre saxen på Nytroboggien fungerar säkert alldeles utmärkt (har inte provkört med den i skotern ännu) men...måste konstruktionen bestå av tre axlar, säkert sammanlagt två meter distanshylsor-för att inte tala om alla stag!?
Som sagt, tvivlar inte på funktionen, men gissningsvis måste det ha gått att konstruera en boggie med lika bra funktion som vägt 5kg mindre utan vidare, och antagligen bra mycket billigare i tillverkningskostnad-uppenbarligen är det bara 1000-mils funktionsgaranti som gäller vid ritbordet hos Yamaha.
Blir spännande att se hur stor skillnad det blir jämfört med 136" iaf-kanske skotern rent av går att köra med även i uppförsbackar vid sidan av spåret i vinter? ;)

Kör du n/a eller överladdat förresten?
Nu hamnar vi sjukt off topic, hoppas trådskaparen har överseende?

Jag lekte med tanken lite flyktigt att testa n/a, motorn borde ha ca: 175hk då, och det hade varit en riktigt trevlig maskin, men som alla förstår så, en gång turbo alltid turbo, och ni som kan er turboladdar abc inser vad som händer när man turboladdar en motor på 175hk n/a jämfört med en 150hk n/a, man får 50hk "gratis" vid 1 bars laddtryck.
Installerar man samtidigt vatten/methanolinsprutning så man kan ladda ännu mer så ligger 400hk nära :).

Och tanken rymmer 40L för att jag ska kunna ha roligt så länge som möjligt, så hamnade vi lite on topic också på slutet ;).
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Har hört att orginalmattan tappar kammarna hanska fort med 270hk :)
Vilken matta ska man byta till som pallar för 270hk ?
Challanger extreme ? Vill inte ha nån renodlad lössnömatta utan en crossovermatta med 57mm+ kammar !
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.246
1.085
113
Stora Blåsjön
Challanger extreme är ju en klassiker som funkar...
Men peak mattan då den borde väll vara lite vassare om det är mer "crossover".
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har hört att orginalmattan tappar kammarna hanska fort med 270hk :)
Vilken matta ska man byta till som pallar för 270hk ?
Challanger extreme ? Vill inte ha nån renodlad lössnömatta utan en crossovermatta med 57mm+ kammar !
Det är riktigt, mattan tar rejält stryk. För mig håller mattan två säsonger, monterar nu på en ny matta, den tredje i ordningen....
Jag kör inte fort men även om man håller låg fart får man förmodligen en väldigt hög matthastighet i djupsnön att kammarna med tiden lossnar. 270 hästar ger inte oväntat högre belastning.
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag funderar på om det vore en bra id'e att kapa upp ett hål i sidokåpan där nummerskylt,s dekalen siyyer och sen täcka hålet med alu-nät ov meshtyg samt att motera en 200mm
datorfläkt innanför för att kyla varaitorer och rem ?
Gör detta stor skilnad på remmens temp tro ?

Sen undrar jag om nån här har provat en garmin zumongps och isf hur dessa funkar ?