Slutburkar... Kanske blir det slutet?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tänkte starta en tråd ang slutburkar, det är ju "the shit" att yla fram och verkligen höras när man pumpar på gasen!
Dessutom blir ju det ju mkt mer effekt och en kraftig viktsänkning!

Eller?
Satt just och läste en tråd på dootalk ang slutburkar, leder som stängs och friåkningsområden som blir förbudspmråden. Känner man igen sig?
Känns som samma sak som här hemma bara det att vi ligger efter så hur ser vår framtid ut?

http://www.dootalk.com/forums/topic/516164-making-aftermarket-exhausts-quieter/

Själv har man ju oxå åkt med "burk" och trippelrör som som ylat över halva kommun, så här i efterhand kanske inte så smart men i slutet av 90-talet var ljuddämpare till pipor av den minimala modellen...
Är altså ingen hatare av burkar egentligen men jag älskar skoter åkning och frihetskänslan av att kunna åka dit jag vill både vid kusten och uppe på kalfjället!

Last edited:

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Varför ha slutburk när man kan köra utan? Ännu lägre vikt, ännu högre och tuffare ljud! :doh:

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
bara för att du har ett helsystem så behöver burken absolut inte ge effekt, man kan lika väl tappa effekt med dom ...
men självklart skrivs det att burken behövs, för vem vill inte sälja så mycket man kan?

tyvär är det få burkar som ger effekt, och tyvär är det få som vet om det!

och lika tråkigt är det att den burken jag upplevt ge mest effekt (200v extra), är den burk som levt om mest av dom jag provat trots att den hette mild sound!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Mer ljud = sämre acceptans hos andra grupper = inskränkningar för skoteråkare. Enkel matematik. Hade de varit helt ljudlösa hade vi sannolikt helt sluppit många konflikter med tex skidåkare, fjällvandrare, turistföretag etc etc. För att inte tala om vanliga svenssons.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag hade slutburk på min förra skoter, upplevde ingen effektökning alls.

Ska jag vara ärlig så kändes skotern piggare utan burken, dock så LÄT den självklart piggare med burk.
Och jag tror att det är så många tänkar "åh nu jävlar låter skotern fett, så då måste den ju gå bra"

Självklart vill man att det både gå bra och låta bra, men jag tar hellre det första framför det andra. (Gör du inte det, så är du en idiot.)
Jag har märkt att folk bryr sig mycket mindre om min och mina kompisars skoteråkning sen vi tog bort burkarna allihop, förut fick man en del arga blickar.

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Visst är det så, speciellt vid påsktid på öppet och hårt kalfjäll, då hörs en slutburk av leva om karaktär mkt långt = retar massor med folk...

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Ingen av oss kör med slutburk, en kompis jag åker med köpte en för två år sen, ingen ville ha honom med mer. Numera kör han orginal. Hela gruppen är tacksam :)

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Slutburk är ju bra om man är lite klent byggd. Tänkte så man orkar burka/sråa åt vänster. :D.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Körde med burk på CF 8àn jag hade, upplevde ingen skillnad alls, återställde till orginal efter 50mil.

Däremot för optimering och för dom som räknar hekton dom ska "lätta" skotern med så är det ju inte tokigt att bara behöva byta en komponent och spara kanske 3-4kg.

Att folk kör med burk på sina tvåtaktare eller pipa med sina 4-stonkare med turbo rör mig inte i ryggen, om dom kan leva med det så är det deras förlust i slutändan ändå. Låter som en åsikt som självutnämnda ledväktare och bönder "ska" ha. Sen så kan jag inte störa mig på ett eko från andra sidan fjället som skriker "RULLE!!!!!!!!!", då får jag hellre ett leende på läpparna och tänker stackars jävel lite ironiskt.

Tycker det lite konstigt att man inte hör fler som får böter pga ljudnivån dock.

Pinne

Välkänd medlem
15 jan 2011
162
0
6
Färila
Hade en burk på min förra skoter (re 600). För mig som körde skotern tyckte jag de va helt okej. Lät gött som fan tills en kompis till mig pröva skotern och jag stog bredvid. Sen dess aldrig mer kan jag ju säga, lät som en brunstig älgtjur som kom skenandes emot en när han kräma fullt. Innan de fatta ja inte varför folk störde sig så mycket på de, men efter gör ja de verkligen.

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
En mycket svår fråga det här om slutburkens vara eller inte vara.
Förstår att folk stör sig på ljudnivån,precis som folk stör sig på folk med 4" avgassystem på en gammal 240 motsv. eller dom som bara måste köra med dimmljus på bilen när det är mörkt bara för att det är så j-vla snyggt????

Men jag förstår även dom som vill ha en skrikburk.
Den psykologiska effekten är ju fruktansvärt hög,precis som nån nämnde tidigare: skotern upplevs piggare.

Jag personligen tyckte nästan lite synd om polarn och hans 800etec när han stolt visade upp den för mig med öppna trottlar på en äng.
Den väste ju bara i jämförelse med min dåvarande AC 800H.O. (båda med standard avgassyst.)
Jag tycker att hela helhets känslan blir bättre med en skoter som låter lagomt mycket,inte för lite och inte för mycket.
Det är då därför jag kör skoter,för att uppleva känslan i magen,och den bästa känslan är fulla spjäll uppför i brant djupsnö. Att höra den stackars 2-taktarn yla på 8-9000varv.
Synd bara att medelsvensson vill sitta i vägen och grilla korv, i "min" backe...

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tja, visst tycker även jag att det kan vara kul om det lever om lite "lagom", efter två vintrar på min etec 800 så måste jag dock erkänna att man är bra mkt piggare i huvudet efter att varit ute och bultat en dag än vad jag var med slp assaulten!
Sen visst jag stör mig inte särskilt mkt på lite skoterljud men det finns mörka krafter i vårt land som gör det och helst vill ha hela fjällvärlden avspärrad för oss nöjesåkare, och visst, åker man turbo maskin tex så får det väl höras, är ju trotts allt ett fåtal maskiner vi då talar om...
Något som därimot känns helt galet är (inte för att kategorisera...) tex när man kommer in på macken med ungarna till påsk, det står en iqrr med aphängarstyre och när han startar den smattrar det så in i helvete att ungarna blir rädda, då blir till och med jag irriterad, och ta då i beaktning att det kryllar av skidåkare runt om kring en och skidbacken/restaurang ligger i närheten....

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Förstår att folk stör sig på ljudnivån,precis som folk stör sig på folk med 4" avgassystem på en gammal 240 motsv. eller dom som bara måste köra med dimmljus på bilen när det är mörkt bara för att det är så j-vla snyggt????
Skillnaden mellan en bil/mc och en skoter är att Bilen/mc´n lever om när den passerar. En skoter kan man vara tvungen att lyssna på en hel jävla eftermiddag.

Brrapp, Braaaaaaaap, Brap, BRAAAAAAAp .. ja ni förstår.

Låg en halv dag på en fjällsida på ett renskinn och lyssnade på två 18 åringar som körde runt, runt,runt,runt.. Blev galen till slut

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och det blir alla, så därför är det en direkt dålig idé att åka omkring och "låta häftigt". Vi vill ju kunna fortsätta köra, inte sant?

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Och det blir alla, så därför är det en direkt dålig idé att åka omkring och "låta häftigt". Vi vill ju kunna fortsätta köra, inte sant?
Precis!
Jag är oxå ivrig när man tex är med familjen i fjälls, lös med pulkan och ut och leka minst en gång i timmen, tror nog att resterande sällskap med småbarn som ska sova osv skulle vara föga imponerade av att det ekar över fjället, var faktiskt nästan lite pinsamt att komma tillbaka till när man varit ute med slp-kittade assaulten, trots 88db ljuddämpare så hördes man långväga direkt maskinen reste, och det ville ju både maskin och förare göra mest hela tiden....

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
X2

Vad är argumenten för skrikburken igentligen?
Viktminskning så klart!
Men, 3000 för en burk och kanske 3-4kg i viktminskning, här kommer några tips på hur jag lättat mitt ekipage:

-Bytt axel och tagit bort yttre vändhjul -1kg
-Rensat bort onödig skumgummi, torr skoter kanske 400g, men efter en dags körning betydligt mer!
-Tagit bort krängningshämmare och rensat bort onödiga verktyg -1kg
-Har du elstart? Lätta 6-8kg där!

Ovan är gratis och enkelt men här kommer mitt bästa tips!!!!

KÖP LÖPARSKOR!!!! Då får du kondition, kilona rasar och du mår bättre/orkar tukta en hel dag! -xxkg där ;)

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
X2

Vad är argumenten för skrikburken igentligen?
Viktminskning så klart!
Men, 3000 för en burk och kanske 3-4kg i viktminskning, här kommer några tips på hur jag lättat mitt ekipage:

-Bytt axel och tagit bort yttre vändhjul -1kg
-Rensat bort onödig skumgummi, torr skoter kanske 400g, men efter en dags körning betydligt mer!
-Tagit bort krängningshämmare och rensat bort onödiga verktyg -1kg
-Har du elstart? Lätta 6-8kg där!

Ovan är gratis och enkelt men här kommer mitt bästa tips!!!!

KÖP LÖPARSKOR!!!! Då får du kondition, kilona rasar och du mår bättre/orkar tukta en hel dag! -xxkg där ;)

varför tog du inte bort dämparna när du ändå var i närheten och demonterade krängningshämmaren för att spara vikt?
ett tips till dig är att demontera bort magnapullen och starta skotern med hjälp av rep runt variatorn, så har du vikt-råd att ta med verktyg för att räta din krokiga bakaxel som du bytt för att lätta skotern ett par hundra gram!

ett annat bra tips för att lätta skotern är att göra stora avlånga hål i boggieskenorna, alt kapa kammarna eller varför inte köra utan dyna så har du plockat bort en massa skumgummi?