Slutburkar... Kanske blir det slutet?

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Håller med er alla, slutburk kommer sluta upp som en uppäten fralla.

Nej men, slutburk aka skrikburk = fett onödigt, inte en droppe coolt!

Därimot blir jag lite besvikna på er andra som skriver ''Mr 16 bastare startar upp skotern med aphängarstyre'' hoppas ni förstår vad jag menar, är inte bara ungdomar som kör runt med ''aphängarstyre'' och ''skrikburk'' :)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Till alex
1 Har inte haft krängaren inkopplad,
2 satte dit en stålaxel istället för mjuk alu,
3 tack för dina bra och mycket genomtänkta förslag, du har verkligen höjt nivån på diskussionen till nya höjder!

Sen var det inte ett påhopp mot sextonåringar, har inte en aning om ålder/kön eller nationalitet och vill inte kategorisera, var bara ett exempel ur verkliga livet om hur en person fick alla titta snett på oss skoteråkare!

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
om tillverkarna började tillverka mindre burkar som inte väger bly och gör dem optimala effektmässigt från början, kanske vi slapp 50% av dessa, jag kör då burk men har valt en som går så tyst som möjligt då jag inte är ute efter ljudet!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
om tillverkarna började tillverka mindre burkar som inte väger bly och gör dem optimala effektmässigt från början, kanske vi slapp 50% av dessa, jag kör då burk men har valt en som går så tyst som möjligt då jag inte är ute efter ljudet!
Hur mycket extra hästa får du ut på din 800 Etec?
Märker du stor skillnad på viktskillnaden när du kör?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Hur mycket extra hästa får du ut på din 800 Etec?
Märker du stor skillnad på viktskillnaden när du kör?
Kan inte påstå att man känner av viktskillnaden, men ju mindre desto bättre, med bmp ypipe, cs pipa å henkaburk lovar jag då att de lämnar över 10 hk minst och de känns markant skillnad i mellanregistret, kan däremot hålla med till fullo att dom som köper en burk för ljudets skull för 3000 känns som onödig kostnad.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Menar ni att tillverkare frivilligt ger bort hästkrafter? :lol:

Nä, de allra flesta burkar ger SÄMRE effekt, i bästa fall lika mycket. Undantaget är pipor osv om det inte satt innan, men tillverkarna försöker krama ur det som går det kan ni vara säkra på. Gör man inte det får man inte sälja.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
då får man väl helt enkelt köpa en som ger effekt om man nu vill ha, min ger då 2hk på topp och 4,5 i mellanreg. De är bromsat å bevisat, sen att de finns burkar som är sämre är väl för att dom säljer ändå eftersom många tydligen bara är ute efter ljudet. Mindre utveckling=billigare produkt=mer vinst!

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Menar ni att tillverkare frivilligt ger bort hästkrafter? :lol:

Nä, de allra flesta burkar ger SÄMRE effekt, i bästa fall lika mycket. Undantaget är pipor osv om det inte satt innan, men tillverkarna försöker krama ur det som går det kan ni vara säkra på. Gör man inte det får man inte sälja.
Håller inte med dig riktigt, om det nu är som du säger att dom "flesta" burkarna inte gör nån skillnad, hur tror du då dessa fortfarande finns? En eftermarknadsprodukt som på något vis försämrar orginaldelen den ersätter och allt runtom blir väldigt svår att marknadsföra. Jag själv skulle lätt kunna byta ut ljuddämpare enbart för att få en bättre finish, om det sen finns pormask-pojkar som gör det för ljudets skull så är det deras förlust i slutändan (om nu burkarna är sämre). Sen så har du fel när du säger att tillverkarna försöker krama ur det som går ur maskinerna (antar att du menar motormässigt), då vore redan AC först i ledet när det gäller skotrar då både deras 800 och 1100t motor är starkast i sin klass, men så är ju inte fallet då dom inte säljer mest.

Sen till alla som pratar om enstaka hästar och kilon när det gäller tvåtaktare så bör ni veta att man på en skoter OFTA räknar hästkraft per kilo. Grovt räknat skulle jag uppskatta att man kanske kan tjäna upp till en hästkraft i "viktminsknig" med hjälp av slutburken.
Hur mycket mer effekt tror ni tex nya PRO åkarna kommer få ut med tanke på hur mycket Polaris bantat?

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Knacket; skrev:
Jag själv skulle lätt kunna byta ut ljuddämpare enbart för att få en bättre finish, om det sen finns pormask-pojkar som gör det för ljudets skull så är det deras förlust i slutändan (om nu burkarna är sämre).
Tyvärr så är det kanske inte bara deras förlust. Behöver jag skriva mer?

Hur många slutburkstrådar har det inte varit på senaste? Vi babblar samma argument mot varann i varje tråd, och det verkar inte leda till nå förutom irritation. Någon högre instans bör ta tag i brölburkarna innan apelsinskalarna och samerna börjar stänga mer områden.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
då får man väl helt enkelt köpa en som ger effekt om man nu vill ha, min ger då 2hk på topp och 4,5 i mellanreg. De är bromsat å bevisat, sen att de finns burkar som är sämre är väl för att dom säljer ändå eftersom många tydligen bara är ute efter ljudet. Mindre utveckling=billigare produkt=mer vinst!
Ingen känner av 2 hk mer eller mindre. Placeboeffekt.

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Ingen känner av 2 hk mer eller mindre. Placeboeffekt.
Klart som fan man gör, ta till t.ex en baotian classic. Ligger dom på knappa 1,5hk orginal och dom flyttar på sig ändå hyffsat.

Ironiskt, men var bara tvungen.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Man pratar ju i procent. Trimmar du en baotian från 1,5 till 3 hk så fördubblar du effekten. Kramar du ut 1,5 hk ur en 800 etech så är det mindre än 1%....

Jag skulle inte säga nej till 2 hk men betala 3000:- för det.... = kapitalförstöring.

Bättre banta!

Ekipaget blir lättare och man får mer hk/kilo. Sen sparar man in massa stålar på att man äter mindre.

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Har ni fortfarande inte förstått att byte till en lättare slutburk enbart ger en negativ viktminskning, vilket sabbar hela balansen i skotern? Montera ett par vågar under skidorna och se.

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Bor i sthlm och nånting som retar mig mer än dessa slutburkar är gubbraggare på sina H-D motorcyklar. Raka rör och lever om nå djävulsk, i tätt bebyggt område dessutom. På sommrarna blir man väckt mitt i natten titt som tätt.
Slutburken enbart är inte det stora problemet enligt mig utan det är när tex 2 skotrar med slutburk envisas med att leka runt på samma ställe vid nån fjällsida, ofta i närheten av en fikastuga ute på fjället. Det är ju att be om problem. Använd skallen och kör som folk i närheten av tex skidåkare och andra samlingspunkter på fjället.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Som, jag gissar, de flesta på detta forum älskar jag motorfordon i de flesta slag. Jag tycker det låter grymt när man hör någon som moddat sin skoter ställer på i lössnön och det brölar på. Det är något visst, en känsla som flera påpekat.

Med det sagt så är ju frågan vad det är värt och hur länge? När det kommer till just snöskoter så är ju redan debatten rätt stor och slitningarna stora mellan skoteråkarna och övriga som vill spendera tid i vår fjällvärld.

Jag kan gladeligen avstå att min skoter inte låter "lika coolt" mot att det fortfarande är någorlunda tillåtet att åka snöskoter. På samma vis som jag gladeligen kan gå ner till 30km/h när jag passerar en skidåkare på turskidor för att sedan köra på som en dåre utan att "sabotera" någon annans upplevelse. På samma vis som jag väljer att åka friåkning där det fortfarande är lagligt eller smyger fram genom stugområdet för att komma till stugan.

Menar inte att ni som moddar era skotrar gör fel på något vis. Vill bara förmedla en tanke vad det är värt med coolare ljud, lite lättare skoter och 10hp till när den står i garaget och det är totalt olagligt med snöskoter i Sverige.

Älskar snöskoter och framförallt friåkning. För att vi ska få ha kvar den möjligheten gäller det att vara lite smart och kanske göra en del kompromisser. :)

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Bra talat!
Har faktisk i dag testat, hör och häpna, en slutburk från straightline (spi), den är faktisk väldigt tyst och 5kg lättare än orginal. Så det behöver INTE leva om för att bli lättare, så det så!
Lite dovare på tomgång och upplever faktiskt ingen större skillnad från förarplatsen på fullgas. Den är av kammar modell och ingen rakt igen burk.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
min maskin låter knappt nå högre än original mer än vid absolut fulla spjäll men absolut inte störande högt på nått vis! Dessutom som Leafo skriver så kör man ju som folk när det påverkar andra negativt, tror ändå att den som sitter bakom styret påverkar mest inte burkarna, kör med vett å etikett helt enkelt!

GG 28

Välkänd medlem
23 aug 2008
318
0
16
För er som gillar "skrikburkar"
Ta en hålsåg av lämplig storlek och ta upp ett hål i hjälmen,fäst sedan på lämpligaste sätt en flexslang mellan standard slutburk och hjälm och vips så har ni det fräna ljudet som eftersträvas på alla register,effektvinsten är minst lika enorm som alla eftermarknadsburkar,tyvär så görs det ingen viktpesparing med denna mod.Alla vi andra som inte har backspegeln full med wonderbaums och inte tycker att Rockstar kepsen är det snyggaste klädesplagget i garderoben skulle gynnas grymt av att ni gjorde denna mod,och med lite tur även få köra skoter i framtiden oxå.

Pro rmk:n går väldigt bra utan skrikburk

Last edited:

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Börjar bli en jäkla pajkastning här nu... Alla har vi vart tonåringar om än det var länge sen för många av oss. Så länge det säljs burkar med "häftigt" ljud och 500 extra hästkrafter så kommer det användas av en del av skoterfolket.
Tror faktiskt inte att det är ljudet som kommer förbjuda skoterkörning utan helt andra saker som miljöpåverkan m.m.
Kör själv originalljud men har i yngre dagar haft burk på skotrar. Kan störa mig lika mycket på beteendet hos äldre 4-taktsgubbar som ibland ger surögat bara för man har en lekskoter.