Svart balatarem?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Någon som vet var jag kan köpa svart balatarem, typ på metervara? Har hittat hos skoterdelen.com men den är gul, skulle gärna ha svart :)

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har fått tips om kilremslagret i Östersund...dom hade på hemsidan att dom hade remmar men inte bredd eller färg.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Gjorde egen rem av svart "spännrem" som man drar åt förhand. Drog den två varv runt sen popnitade ihop den på mitten med flera nitar, höll dom två säsongerna jag hade maskinen :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Alltså-dom allra flesta skotrarna oavsett märke har ju svarta balataremmar. Jag har kört skoter i 25 år och aldrig sett ngt annat tror jag...
Problemet med att köpa original är antagligen dom sinnessjuka priserna-fick höra häromdagen att en original till Pro-chassiet kostade strax under 900:-!
Jag gissar att om man hittar på löpmeter så räcker det med en 50-lapp. Max.

För väldigt många år sedan -1994 för att vara exakt- så köpte jag på löpmeter inne i Östersund. Kan mycket väl ha varit på Kilremslagret(?), men jag har idag absolut ingen aning.
Har iaf ett väldigt starkt minne av att vi (jag och en kompis) kom inspringande 2 min efter stängning, fick en meter alldeles gratis med kommentaren: "Ta med en bulle till fika åt oss nästa vecka!"

Baserat på det tror jag att löpmeterpriset är skitlite rent ut sagt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Problemet med att köpa original är antagligen dom sinnessjuka priserna-fick höra häromdagen att en original till Pro-chassiet kostade strax under 900:-!
Jag gissar att om man hittar på löpmeter så räcker det med en 50-lapp.
En original balatarem till ProRide kostar inte 900kr utan ca 200kr sen om man ska ha brickorna så 200kr till, bultar är vanliga m8 så dom tar man vanliga till.
Men jag har också för mig att kilremslagret hade en svart balata på lösmeter iallafall för något år sedan när jag var på jakt dock var den remen för smal då jag köpte 75 eller 80mm bred till expertboggien för inget annat höll till den. Men för "vanliga" boggies som din så var nog bredden som original brukar vara..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Har kollat med kilremslagret och dom hade bara samma färg som all andra jag hittat gul/bruna.

Jag kommer köra med 2 lite smalare remmar för det passar bättre i min konstruktion. Jag får väl göra avkall på design denna gång och gå på funktion :). Om jag nu inte kan färga dom med typ textilfärg :D

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
En original balatarem till ProRide kostar inte 900kr utan ca 200kr sen om man ska ha brickorna så 200kr till, bultar är vanliga m8 så dom tar man vanliga till.
Men jag har också för mig att kilremslagret hade en svart balata på lösmeter iallafall för något år sedan när jag var på jakt dock var den remen för smal då jag köpte 75 eller 80mm bred till expertboggien för inget annat höll till den. Men för "vanliga" boggies som din så var nog bredden som original brukar vara..
Hur bred och hur lång är den på Polaris? Längden borde ju räcka till för mig också :)

W

wettrob

Med risk för att bli sågad vid fotknölarna.. Men borde det inte fungera med typ bilbälte? :)
Skulle ej tro det, då farbrorn till mig var ute och körde och så gick balataremmen sönder så tänkte han ersätta den med ett spännband för att ta sig hem, det gick inte så himla bra då den gick sönder direkt han skulle iväg...
Iofs så var det en rx1a på 300hk så blir ju bra tryck där baki menmen...

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
inget jag tänkt på men är det speciella brickor?
borde inte bilkaross brickor funka utmärkt då jag har för mig att org brickorna är liknande, fast org kanske är lite kupade?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Måste ringa till Ed och se om man kan få en second opinon angående priset.
200:- + skruvar kan det vara värt. 876:- eller vad det nu var Motorhuset skulle ha var ju rena rånmordet!
:p
(Skulle sambeställa med en kompis som ändå skulle ha grejer därifrån-jag avstod dock.)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
skruvarna är dock dyra ca 55kr/st och det behövs 2st sedan muttrar 12kr/st, men varför köpa muttrar och bultar till kraftiga överpriser...
men det blir fortfarande inte 876.-

Brukar kolla priser här: http://www.servicecentralen.se/Leverantorer-Polaris bara att klistra in numret på delen så ser man direkt vad den kostar, kan skilja någon krona +/- mot andra ÅF men inte mycket dock.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Tog till Grizzlyn en bit spändbands aktigt band som vi hade på rulle och kapade och drog ihop med två skruv med mutter, funkat klockrent, fick bättre slag i maskin och det håller betydligt bättre om man skulle kolla på liknande köpes grejer. Grizzlyn har förresten en plastklack egentligen, därav bytte jag ut konstruktionen, tog inte många minuter att byta. Så sätt inte onödiga pengar på dyra original remmar om man har typ bilbälten eller oanvända spändband hemma att ta till godo.